• 0

geen btw ontvangen ivm start vof

Mensen,

 

Met betrekking tot mijn inkomsten uit websites het volgende probleem:

 

Ik heb sinds februari te kennen gegeven aan een tussenpartij dat ik het geld van hun zakelijk wil ontvangen. Toen netjes alle vereiste gegevens en dergelijke aangegeven en mijn nieuwe zakelijke rekeningnummer.

 

Nu heb ik alleen afgelopen dag een x bedrag (omzet januari) van hun ontvangen echter exclusief btw. Hun zeggen: we hadden geen btw gegevens van jou in januari waardoor we geen btw kunnen uitbetalen.

 

Hoe verantwoord ik dit in mijn administratie? Mag ik deze factuur gewoon als netto omzet boeken en de btw voor deze factuur buitenbeschouwing laten? Hun hebben immers de btw zelf afgedragen?

 

Groet,

 

HJP

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Persoonlijk vind ik het een slap excuus om geen btw te betalen. Geef de tussenpartij jouw btw nummer en laat hen alsnog de btw betalen.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
  • 0

@ Joost:

Nee. Ze werken met automatische creditfacturen.

 

@ Rove:

Ik heb al een discussie met hun daarover gehad. Ze weigeren btw uit te betalen over een periode waarbinnen geen btw gegevens van mij bekend zijn bij hun. Waarom zou ik trouwens een excuus zoeken om geen btw te betalen? Ik heb geen btw gehad en kan dus niets betalen.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Draai het maar om. Als jij hen wel een factuur gestuurd had zonder actief BTW nummer, dan zouden zij de betaling van de BTW aan jou mogen weigeren. Jij zou die immers niet afdragen bij gebrek aan een BTW nummer, zodat deze bij hen niet aftrekbaar is als voorbelasting.

 

Waarom vraag je het BTW nummer niet met terugwerkende kracht aan naar 1-1-2011.

 

probleem opgelost.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost;

Ik denk dat wij elkaar niet helemaal juist begrijpen:

 

Voor februari waarin ik mij in heb geschreven bij de KVK stond ik bij de partij bekend als particulier en kreeg ik dus mijn facturen zonder btw uitbetaald en zorgden hun voor de btw afdracht. Nu ben ik sinds februari dus wel btw plichtig, maar is het voor hun onmogelijk om mijn omzet van januari, die ik in maart uitbetaald krijg, te voorzien van 19% btw omdat hun kijken naar mijn omzet in januari en toen was ik nog als particulier bij hun bekend.

 

Het bedrag hebben ze wel naar mijn zakelijke rekening over gemaak maar dus zonder btw. Is het mogelijk dat ik dit bedrag over maak naar prive en het dan in 2012 gewoon verantwoord als resultaat uit overige werkzaamheden? Of ga ik dan ook de wet te buiten. Het is overigens maar een bedrag van 200€ ex btw.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 137 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.