• 0

BV/ Eenmanszaak in Nederland, woonachtig in Duitsland.

Na een tijdje via een Payrolling constructie gewerkt te hebben als SAP ontwikkelaar wil ik dit toch gaan omzetten naar een BV om een Eenmanszaak. Nu is mijn situatie zo dat ik in Duitsland woon en tot nu toe alleen nog maar in Nederland heb gewerkt. Wat zou in deze situatie de beste keuze zijn? Of een BV/Eenmanszaak in Nederland oprichten (via bv adres van mn ouders) of een GmbH/Einzelunternehmen in Duitsland te beginnen en dan ook in NL in te schrijven?

 

De omzet van vorig jaar bedroeg ongeveer 120.000 Eur. Reisafstand huidige project ongeveer 360km/dag 3 a 4 dagen/week.

 

Met vriendelijke groeten,

John

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

Hoewel TS niet meer heeft gereageerd en wellicht het advies van Joost ter harte heeft genomen, vind ik de casus interessant genoeg om toch nog even mijn gedachten over te laten gaan.

 

Allereerst moet TS vaststellen of hij zomaar voor zichzelf kan beginnen, of dat de fiscus dit ziet als een voortgezette dienstbetrekking. Maar laten we er vanuit gaan dat er geen sprake is van een voortgezette dienstbetrekking.

 

Het oprichten van een in Nederland gevestigde BV (uiteraard met Holding) lijkt me geen optie, De winst zal vrijwel volledig als salaris opgenomen moeten worden vanwege de afroommethode, Een eenmanszaak is dan een betere optie.

 

Wellicht is het interessant dat TS een Nederlandse BV opricht met een Duitse Holding. De in Nederland behaalde winst kan dan belastingvrij doorgestoten worden naar de Duitse Holding (op grond van de moeder-dochter richtlijn). In de situatie Nederland-België is dit een uitstekende constructie omdat:

 

- Nederland 1 van de laagste vpb-tarieven in Europa kent;

- België geen aanmerkelijk belang heffing kent;

- België geen verplicht directeursalaris kent;

- het tarief van de Belgische "dividendbelasting" slechts 15% bedraagt.

 

Ik ben echter niet op de hoogte van de fiscale wetgeving in Duitsland, maar er zitten vast goede fiscalisten in de grensstreek die je er meer over kunnen vertellen.

 

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Joost, Odeon,

 

Bedankt voor jullie reacties. Zal deze week eerst op zoek gaan naar een adviseur in de grensstreek (nog tips voor een goede adviseur in de grensstreek, Groningen/Drenthe/Overijssel. Of mag dat niet worden gevraagd in dit forum?)

 

Groet,

John

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.