• 0

Uitbreiden naar Duitsland - vraag over de inrichting van de organisatie

Beste leden van dit forum,

Mijn naam is Ben Fransen, 24 jaar en momenteel ben ik aan het afstuderen bij een ecommerce-software leverancier dat haar software op SaaS-basis (betalen per maand) succesvol in Nederland exploiteert. Mijn afstudeeropdracht bestaat globaal gezien uit het uitzoeken van alles dat nodig is om een succesvolle groei naar Duitsland te maken. Op het internet heb ik veel gelezen op diverse sites (dnhk, evd, kvk, dexport etc). De algemene informatie zoals "prestatie wekt vertrouwen", "Berlijn is de hoofdstad.. * ;)*" en dat het de grootste handelspartner van NL is me reeds bekend.

Wat ik me afvraag is, of er duidelijkheid te krijgen is wat wijsheid is. Een nieuwe Nederlandse BV starten of een Duitse GmbH. Hierover heb ik tot nog toe weinig (lees, niets) kunnen vinden. En wat zijn daarbij de voor- en tegenargumenten?

Ik vermoed dat het een gulden middenweg is waar de een kiest om het BV te starten en de ander kiest voor een GmbH. Het betreft in dit geval een softwareleverancier waarbij dus een digitaal product verkocht wordt. Er worden geen fysieke producten geleverd en de, toekomstige, Duitse klant zal ook op abonnementsbasis gaan betalen.

Dan is er bij deze vraag nog een kanttekening. Duitsland is niet het enige bedrijf waarnaar het bedrijf waar ik afstudeer wil gaan uitbreiden. Bij een succesvolle realisatie zullen naar aller waarschijnlijkheid ook andere Europese landen 'worden onderzocht'.

Ik ben benieuwd of jullie reacties tot een boeiende 'discussie' kunnen leiden over dit onderwerp. Niet alleen voor mijzelf om meer inzicht te krijgen in de keuze die gemaakt moet gaan worden maar ook voor andere ondernemers die wellicht op zoek zijn naar een antwoord op dit onderwerp.

Met vriendelijke groet,

Ben Fransen

Student Bedrijfskundige Informatica

[titel aangepast - mod]

[titel aangepast - ts], het gaat niet om het product maar over de aanpak/keuze in het algemeen.

Aanbevolen berichten

1 antwoord op deze vraag

• 0

Beste Ben

HL is niet bedoeld voor studievragen/afstudeerprojecten/etc. Zie de huisregels.

Je haalt wel een interessant onderwerp aan, maar we trekken 1 lijn als het aankomt op hulp aan studenten en dus gaat dit topic op slot.

groet

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar