• 0

Wonen in buitenland en inkomsten uit Nederland

Het volgende vraagstuk vraagt bij mij om een oplossing:

Werknemer woont in België en werkt in Nederland. Zijn echtgenote is Belgisch staatsburger, heeft geen inkomen, heeft een nederlands sofinummer en ontving t/m 2009 jaarlijks de algemene heffingskorting.

Vanaf 2010 ontvangt zij pensioeninkomen ( pensioen uit de scheiding van haar ex-man ) vanuit Nederland.

De uitkeringsinstatie houdt ( weinig ) loonbelasting in volgens de groene tabel herl. regel B ( alleen belasting ).

Er is verder geen premie ZVW ingehouden.

Op welke manier geef ik dit inkomen aan in de aangifte inkomstenbelasting 2010: als normaal inkomsten uit pensioen of

dient dit aangegeven te worden bij buitenlandspensioen ? Is er ook nog een aanslag te verwachten voor de ZVW ?

 

Dank voor een uitleg.

Ben Hooijschuur

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Ben,

 

Ik vermoed dat je een eigen bedrijf hebt en je een vraag stelt voor een klant van je - volgens mij is het forum daar niet voor bedoeld. Toch even gekeken voor je ;D

 

Het volgende vraagstuk vraagt bij mij om een oplossing:

Werknemer woont in België en werkt in Nederland. Zijn echtgenote is Belgisch staatsburger, heeft geen inkomen, heeft een nederlands sofinummer en ontving t/m 2009 jaarlijks de algemene heffingskorting.

Vanaf 2010 ontvangt zij pensioeninkomen ( pensioen uit de scheiding van haar ex-man ) vanuit Nederland.

De uitkeringsinstatie houdt ( weinig ) loonbelasting in volgens de groene tabel herl. regel B ( alleen belasting ).

Er is verder geen premie ZVW ingehouden.

Op welke manier geef ik dit inkomen aan in de aangifte inkomstenbelasting 2010: als normaal inkomsten uit pensioen of

dient dit aangegeven te worden bij buitenlandspensioen ? Is er ook nog een aanslag te verwachten voor de ZVW ?

 

Dank voor een uitleg.

Ben Hooijschuur

 

 

 

Volgens mij gaat bij de vet gedrukte tekst iets niet goed. Volgens het belastingverdrag tussen Nederland en België worden pensioenen en dergelijke belast in het verdragsluitende land. In dit geval wordt Nederlands inkomen uit pensioen volledig belast in België, de pensioenverzekeraar had daar volgens mij geen inhouding over mogen plegen - ook niet als dat niet veel is.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 286 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.