• 0

Mag eigenaar bovenin verhuurd bedrijfspand wonen?

Middag ,

 

Mag de verhuurder van een pand in een bovengelegen bedrijfswoning wonen als deze geen bedrijfsvoering heeft in het verhuurde pand ?

 

De ambtenaren waren niet meer aanwezig op kantoor , dus vandaar deze vraag ;)

 

[titel aangepast - mod]

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het perceel ook de bestemming wonen heeft volgens mij wel.

Het kan toch zijn dat er op enig moment geen bedrijvigheid is (of niet meer is)?

 

Sommige gemeenten stimuleren de gecombineerde functie zelfs om verpaupering van (wat oudere) bedrijfsterreinen tegen te gaan. Bijvoorbeeld in Tiel

Link naar reactie
  • 0

Het kan zijn dat er volgens het bestemmingsplan alleen een woonfunctie is, waarbij een ontheffing is verleend onder de voorwaarde dat de bewoner de onderneming drijft. In een winkelstraat of op een bedrijfsterrein zal dat vaak niet het geval zijn, maar het is verstandig om dat bij de gemeente na te gaan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Het kan zijn dat er volgens het bestemmingsplan alleen een woonfunctie is, waarbij een ontheffing is verleend onder de voorwaarde dat de bewoner de onderneming drijft. In een winkelstraat of op een bedrijfsterrein zal dat vaak niet het geval zijn, maar het is verstandig om dat bij de gemeente na te gaan.

 

Zou wellicht kunnen, als dan maar voor de verhuurder een zelfstandige woonunit (met voorzieningen) over blijft.

Als het beoogde bedrijfsdeel zelf een zelfstandige woning is, dan zou hiervoor een ontrekkingsvergunning moeten worden aangevraagd. Misschien in het eerste geval ook al wel. Als eigenaar kan je die zelf aanvragen. Ik weet niet of in de behandeling daarvan meegewogen wordt wie feitelijk de bedrijfsactiviteiten beheert.

 

De Hoge raad heeft in het kader van een WOZ-waardepaling een uitspraak gedaan over een verdeling tussen een woning en een niet-woning. Die grens is gesteld op 70%. Een woning wordt als woning aangemerkt als 70% een woonbestemming heeft (info)

 

In het verlengde van mijn eerdere post, het Minsterie van BZK heeft zelfs een brochure uitgebracht over het wonen boven winkels. Vaak blijkt de ondernemer eigendom van het hele pand en die heeft liever geen bewoning boven zijn winkel. Dit leidt tot leegstand en de gemeente vindt dat ongewenst. In lijn met deze gedachte zou het zelfs wenselijk zijn als de eigenaar zelf boven het bedrijfsdeel woont.

 

Maar dit kan natuurlijk per gemeente verschillen en navraag doen, moet je altijd doen!

Link naar reactie
  • 0

Het gaat hier om een vrijstaand pand met horeca vergunning en een boven gelegen bedrijfswoning.

Heb navraag gedaan bij de gemeente deze kon het mij niet met zekerheid zeggen en zouden het uitzoeken .

Wat hij wel kon vertellen is dat de bewoner van de bedrijfswoning een relatie moet hebben met het bedrijf.

Naar mijn mening is eigenaar van het pand zijn niet een relatie hebben met het bedrijf ?

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.