• 0

Aangifte inkomsten belasting 2010 voor starter in 2011?

Hallo mensen,

 

Na weer verschillende topics gelezen te hebben en mij weer een slag in de rondte gegoogled te hebben ben ik een stuk wijzer geworden in de wereld van boekhouden en belastingen. Natuurlijk een spannende tijd nu, want we moeten onze belasting opgeven.

 

De situatie is alsvolgd: Ik ben dit jaar per 1 Januari 2011 gestart met mijn onderneming. Toch heb ik van de belastingdienst een formulier inkomsten belasting over 2010 gekregen, die staat in het overzicht als ik inlog op de website van de belastingdienst voor ondernemers. Vorigjaar heb ik nog wel voor een baas gewerkt een periode, dus ik heb in 2010 gewoon loon ontvangen, maar omdat ik 1 januari 2011 pas ben begonnen met mijn onderneming is het logisch dat ik daar dan ook nog geen factuur voor heb verstuurd.

 

Nu de vraag! Vul ik voor deze aangifte over 2010 alleen mijn loonstrook in die ik nog van mijn oude baas heb gehad? Ik heb natuurlijk nu wel omzet gedraait met mijn bedrijf, maar dat gaat dus over 2011, en volgens mij hoor ik die alleen in te vullen bij de omzet belasting 2011, en niet bij de inkomsten belasting 2010.

 

Ik ben een beetje in de war omdat het formulier verschijnt bij het inloggen voor ondernemers bij de belastingdienst. Maar in 2010 had ik nog geen onderneming dus het lijkt mij dat ik het gewoon invul en dan alle vragen voor de onderneming op NEE zet, en dus niet invul. Dit betreft dus de inkomsten belasting voor 2010. En dan krijg ik waarschijnlijk begin april het formulier Omzet belasting, en daar vul ik dan wel mijn omzet van mijn onderneming in 2011 in. Klopt dit?

 

En als ik dus mijn jaaropgaaf van mijn loon invul, moet ik dit dan via het formulier van de ondernemer doen of kan dit ook nog via het particuliere formulier?

 

Alvast bedankt voor het advies! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Joost,

 

Dank voor jou reactie! Duidelijk verhaal. Ga ik dat doen!

 

Zit er eigenlijk nog verschil in of je de aangifte via de particuliere manier doet, of via de belastingaangifte voor ondernemers? Ik hoorde net op de radio dat de aangifte al ingevuld is door de belastingdienst (voor particulieren dan) en dat je deze alleen maar hoefde te controlleren en te versturen, echter bij de aangifte die klaarstaat in het ondernemers scherm staat nog niks ingevuld en moet ik het alsnog zelf doen. Dit is geen probleem maar ben gewoon benieuwd of het uitmaakt. Ze zien gewoon voor welk Sofi-nummer een aangifte binnen is gekomen toch? Ze kijken niet of het is ingevuld op de particuliere aangifte of de ondernemers aangifte, of wel?

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Op de site van de belastingdienst is onderscheid gemaakt tussen particulieren, ondernemers en belastingconsulenten (zie de tapjes.

Bij particulieren gaat het om o.a. inkomstenbelasting

Bij ondernemers gaat het o.a. om omsetbelasting en loonheffing

Bij belastingconsulenten gaat het vooral over uitstelregelingen en communicatie tussen consulenten en de belastingdienst.

 

Link naar reactie
  • 0

De vooringevulde aangifte voor particulieren bevat gegevens die door derden zoals werkgevers zijn aangeleverd. Ondernemers hebben geen werkgever en geen vast loon. Zij zijn zelf de enige die weten wat ze hebben verdiend en zullen die informatie dus zelf aan de fiscus moeten doorgeven - via de aangifte. De winstaangifte is daarnaast veel uitgebreider dan de particuliere aangifte, juist omdat er zoveel meer gegevens ingevuld moeten worden. Er kan niet worden volstaan met het simpelweg doorgeven van één getal als zijnde de winst, daarvoor zijn er teveel variabelen van invloed op de bepaling van de bij die winst behorende belastingheffing (en men wil graag voldoende gegevens hebben om enige controle of controleselectie te kunnen maken.

 

Daarom kan een ondernemer niet de particuliere aangifte gebruiken (en ja, dat wordt gecontroleerd, want als je de particuliere aangifte hebt ingevuld, heb je niet het onderdeel winst uit onderneming ingevuld en dus een onjuiste/onvolledige aangifte gedaan. De boete daarop is dit jaar behoorlijk verhoogd.

 

@ M-Account: zou je misschien de relevantie van je antwoord toe willen lichten? Die ontgaat mij enigszins.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ah ja dat is duidelijk inderdaad. Begrijp ik het goed als ik dus mijn jaaropgaaf van vorigjaar, toen ik nog voor een baas werkte, op moet geven via het particuliere deel? Ik vraag dit omdat ik bij de opgave van Ondernemers ook kan opgeven dat er op 2010 loon van toepassing was. In 2010 had ik dus mijn onderneming nog niet gestart, en ik dacht misschien kan ik dan mijn jaaropgaaf van mijn baas wel via die weg door geven.

 

Maar als ik jullie reacties zo lees kan ik dus het beste gewoon de jaar opgaaf via de Particuliere weg doen, zoals ik die altijd al gedaan heb toen ik dus nog voor een baas werkte. En dan vul ik de klaargezette aangifte voor 2010 voor mijn onderneming in, maar laat ik alles leeg? Dit omdat ik in 2010 nog helemaal geen onderneming had.

 

Sorry voor de vele vragen, maar het is een klein beetje verwarrend voor mij zo met een dubbele aangifte. Volgendjaar gaat het vast makkelijker :)

 

 

Link naar reactie
  • 1

Nee, je vult alles op de ondernemersaangifte in. Het enige verschil is dat er een extra onderdeel (tbv de onderneming) in zit, verder is het hetzelfde. Dus niet 2 aangiften invullen, maar alles op 1. Anders gaat het fout, want dat kan het systeem van de belastingdienst niet aan.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 93 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.