• 0

Vennoot in CV is geldschieter?

Goedenavond,

 

Een tijdje geleden al een account hier gemaakt.

Wist alleen de gebruikersnaam niet meer, dus ik heb even een nieuw account aangemaakt.

 

Binnenkort ga ik een bedrijf overnemen attans bedrijf, de klanten van het bedrijf. (eenmanszaak)

Het bedrijf zelf stopt er daarna mee.

 

Nu heb ik zelf al een bedrijf, ook een eenmanszaak. Nu wil ik deze binnen 1 jaar omzetten naar een BV.

Het nadeel hiervan is dat ik alle klanten een nieuwe overeenkomst moet laten tekenen.

 

Het punt is nu dat ik de klanten overneem van het bedrijf deze een nieuwe overeenkomst moeten tekenen. En dan over een jaar of sneller weer een nieuwe met de BV. Dit is natuurlijk geen doen.

 

Nu hoorde ik van een kennis dat je bij een CV later het beheerdend venoot kan aanpassen naar de BV. En de contract met de CV nog gewoon geldig zijn. Klopt dit?

 

Ook zag ik dat je bij een CV een zgn geldschieter moet hebben. Op het KVK formulier hoef je deze niet op te geven? Is dit echt nootzakelijk (lijkt mij wel)?

 

Anders moet ik even vragen of een familielid € 1,- wil storten als "geldschieter".

Deze ene persoon zegt dat je dan verplicht bent 50% van je winst af te staan aan deze persoon.

Ik neem aan dat je dit kan afdekken met een contract.

 

Ik ben benieuwd naar jullie kijk op dit verhaal. Wellicht dat jullie een beter idee hebben:)

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

als je nu al weet dat je binnen een jaar de boel omzet naar een BV , waarom nu dan niet , omzetten kost vaak een hoop geld aan adviseurs etc.

 

een andere oplossing kan zijn ze een contract voor te schotelen met de BV io, deze is dan nog niet opgericht maar dat kan later nog, uiteraard ben je dan nog wel hoofdelijk aansprakelijk maar dat ben je met je eenmanszaak ook.

 

volgens mij is de 'io' truuk niet zo netjes en ik weet ook niet of je dat een jaar mag/kan volhouden.

Link naar reactie
  • 0

Als je een eenmanszaak omzet in een BV, is het voldoende als die eenmanszaak 18k waard is. Je hoeft dan niet ook nog eens 18k in cash te storten. Daarnaast, zoals Kakafoon al opmerkt, als je wel 18k cash in de BV stort, ben je deze niet kwijt. Sterker nog, de BV kan die juist gebruiken ten behoeve van de aankoop van een onderneming, daar is het juist voor bedoeld!

 

Maar waarom wil je naar een BV? Als je uit je draaiende onderneming niet al op korte termijn 18k kan halen, dan zul je vanuit fiscaal oogpunt waarschijnlijk weinig reden hebben om in een BV te stappen - dan hou je nog minder over.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als je over 1 of 2 jaar de BV in wilt, kun je het beter nu direct doen. Inbreng in een BV leidt namelijk in beginsel tot belastingheffing over de waarde van de onderneming. Daar zijn wel uitstelmogelijkheden voor, maar dat is niet een bijzonder goedkoop en makkelijk traject.

 

De stille vennoot in een CV hoeft niet ingeschreven te worden - het is niet voor niets een stille vennoot.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

De stille vennoot moet zijn CV-aandeel wel aangeven in zijn aangifte inkomstenbelasting. Een CV is een overeenkomst tussen twee of meer partijen, waarbij tenminste één partij uitvoerend is (beherend vennoot) en tenminste één partij stille vennoot. Zonder stille vennoot is er geen CV, maar een VOF (meer partijen) of eenmanszaak.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hij krijgt wat je afspreekt, zolang je maar zorgt dat het zakelijk is (dus zodanig dat een willekeurige derde ook met die afspraken akkoord zou gaan).

 

Wat bedoel je met

Kan dit nog afgeschermd worden?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 170 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.