• 0

In bezit van getekende opdrachtbevestiging, maar werk al uitgevoerd door ander.

Wat doe je de volgende situatie:

 

Je bent uitgenodigd bij een klant, in mijn geval een particulier, voor het maken van een offerte, voor het aanleggen van een tuin. Je gaat aan het rekenen, stelt een offerte op en stuurt je offerte met daarin de afspraken en de totaalprijs voor de werkzaamheden.

 

De klant ondertekent deze, als blijk van van zijn akkoord en stuurt deze getekende offerte retour en wenst je succes met de opdracht. Ook de datum waarop gestart wordt is overeengekomen, namelijk 3 dagen later.

 

De volgende dag belt hij op en zegt dat het werk toch nog even uitgesteld moet worden vanwege een kapvergunning, die nodig blijkt te zijn. We zijn toen overeengekomen dat hij de kapvergunning zou regelen en mij zou bellen als alles rond was.

 

Nu duurde dat wat lang, dus ik belde maar eens met de klant hoe het ermee stond. Nou, dat proces was volgens hem nog gaande en hij zei dat het nog even op zich zou wachten en dat hij me wel zou bellen als alles rond is...

 

Nou, dat wekte argwaan, dus ik reed gisteren maar even langs het perceel...wat blijkt: werkzaamheden zijn inmiddels uitgevoerd!

 

Wat kan ik nu doen? Ik heb immers een getekende opdrachtbevestiging, voor een aannamesom van € 1000,- euro, maar het werk is er niet meer. Hoe zit het nu juridisch?

 

Mijn gemaakte kosten vallen op zich mee, ik ben gaan kijken en heb zitten rekenen en 10 telefoontjes gepleegd. Laat ik er inmiddels 4 arbeidsuren in gestoken hebben.

 

Mijn vraag bestaat uit twee delen: 1 hoe zit het juridisch? 2: wat is een verstandige manier van handelen? Proberen het hele bedrag te krijgen, een deel van het bedrag ter afdekking van mijn gemaakte kosten of gewoon vergeten en geen energie meer in steken?

 

Oh ja, ik heb al wat zitten lezen hier op HL...ik ben niet in het bezit van algemene voorwaarden, althans, dat staat niet op mijn offerte.

 

groet Oculaire.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

 

Nee, ik heb nog geen algemene voorwaarden waar ik naar kan verwijzen. Dat is iets wat ik deze week ga regelen.

En wat dan? Verandert dat iets aan de situatie c.q het dilemma? Zou je met algemene voorwaarden in de hand de klant direct voor het hekje slepen ???

 

Zoals hierboven ook al opgemerkt sta je in je recht wanneer je klant aanspreekt voor gemaakte kosten en gederfde winst. Het is altijd weer een kosten - baten afweging, ook als je niet door de wet bent gedekt en afhankelijk bent van voorwaarden. Deze draad is daarvan het levende bewijs.

 

IMHO wordt er veel te snel gedacht in termen van algemene voorwaarden en het afdekken van incidenten. Het is onnodig vanwege de wettelijke bescherming. Het is ook onmogelijk om alles te voorzien in algemene voorwaarden. Wanneer je voorwaarden wilt opstellen is het allereerst zinvol om stil te staan bij de grootste risico's.

 

Ik hoorde recent van een reisburo die klanten €25,- liet betalen als zij binnenkomen voor het opmaken van een offerte. Het bedrag wordt terugbetaald biji een boeking. Het buro dekt zich hiermee in tegen mensen die bij het buro alleen maar informatie kwamen halen en vervolgens thuis achter de pc kruipen om een paar tientjes te besparen. Het kostte het buro geen klanten, sterker nog, de meesten hadden juist begrip voor de regeling.

 

jurist - interim manager legal - maar bovenal ondernemer 4legal ||legalalert | JuridischActueel |

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 130 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.