• 0

wsnp of opnieuw beginnen??

goedemorgen,

ik weet niet zo goed hoe ik moet beginnen maar ga het proberen.

na faillissement van onze v.o.f in november 2009 zijn we alles kwijt geraakt huis,vrachtwagen,2 luxe auto"s enz.

nu hebben we gelukkig veel steun van onze gemeente gekregen en een leuk huis gekregen.

nu wil het volgende faillissement wordt eind deze maand opgeheven en onze curator heeft ons te kennen gegeven dat we de wsnp in kunnen maar ik zie dat niet zo zitten.

open staat nog belastingdienst 15.000 euro en de bank 80.000 euro(huis 60000 euro onder de vraagprijs verkocht en vrachtauto 20.000 euro onder de prijs verkocht).

nu heb ik een aanbieding voor mij liggen dat ik weer voor mijn eigen kan beginnen in het transport zonder enige inleg van eigen geld.kan namelijk vrachtwagen onderling met huurkoop contract regelen.

wat is nu het verstandigste??de wsnp in of proberen met de bank en belastingdienst een regeling te treffen en er keihard voor te werken om er uit te komen?

alvast bedankt en zie jullie reacties graag tegemoet.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

heb ik dit in de verkeerde topic gezet of heeft er niemand advies?

 

 

Het is zaterdag en prachtig weer, verwacht geen wonderen ;D

 

 

Als ik het goed begrijp overweeg je om een crediteurenakkoord te sluiten. Wat je dan eigenlijk doet is met alle crediteuren een afspraak maken omtrent je betalingen. Als dit geaccepteerd wordt, en je komt die afspraken na, kun je jezelf uit de ellende werken.

 

Als ik dit realistisch benader kom ik er op uit dat je € 95.000,0 zult moeten wegwerken, en dit met één vrachtauto. Stel je gaat op hetzelfde niveau leven als in de WSNP, als je getrouwd bent zo'n € 14.000,00 netto per jaar. Dan heb je nog lasten (huurkoop vrachtwagen, brandstof, verzekeringen etc.), schat ik in op zo'n € 60.000,00 per jaar. Je aflossing moet je in 10 jaar wegwerken (stel ik me voor). Als we zonder rente rekenen komt dit op een bedrag uit van € 9.500,00 per jaar,. Dit komt dus bij je besteding, dus moet je netto per jaar zo'n € 25.000,00 overhouden. Inclusief IB en ZVW dus zo'n € 29.000,00.

 

Met andere woorden, je moet met één vrachtwagen 10 jaar lang continue een omzet draaien van € 89.000,00, en hier helemaal niets van overhouden. Als jij denkt dat dit een realistisch scenario is, ik ken de transportwereld niet, dan kun je het overwegen. Als je deze omzet ruim kunt halen (en de kosten in de perken kunt houden) zou het je sieren om deze weg in te slaan. Als dit niet haalbaar is begin er dan niet aan! Het is jarenlang ploeteren zonder financieel iets op te bouwen.

 

Ik hoor graag hoe de andere HL'ers hier over denken - als ze terug zijn van het strand natuurlijk 8)

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

bedankt voor je reactie hoop niet dat je verbrand bent??

omzet van ca 4200 euro per week kosten moeten er nog af natuurlijk maar kosten voor de auto krijg ik aankomende week voor gelegd.weet natuurlijk niet wat belasting en bank van mij verwacht krijg ik aankomende week ook gesprek mee.

wou alleen even kijken wat ze hier op dit forum ervan denken want ik had dat stuk van de ondernemingshel op aarde gelezen en wsnp is ook niet alles.wordt vervolgd.bvd

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

heb ik dit in de verkeerde topic gezet of heeft er niemand advies?

 

 

Het is zaterdag en prachtig weer, verwacht geen wonderen ;D

 

 

Als ik het goed begrijp overweeg je om een crediteurenakkoord te sluiten. Wat je dan eigenlijk doet is met alle crediteuren een afspraak maken omtrent je betalingen. Als dit geaccepteerd wordt, en je komt die afspraken na, kun je jezelf uit de ellende werken.

 

Als ik dit realistisch benader kom ik er op uit dat je € 95.000,0 zult moeten wegwerken, en dit met één vrachtauto. Stel je gaat op hetzelfde niveau leven als in de WSNP, als je getrouwd bent zo'n € 14.000,00 netto per jaar. Dan heb je nog lasten (huurkoop vrachtwagen, brandstof, verzekeringen etc.), schat ik in op zo'n € 60.000,00 per jaar. Je aflossing moet je in 10 jaar wegwerken (stel ik me voor). Als we zonder rente rekenen komt dit op een bedrag uit van € 9.500,00 per jaar,. Dit komt dus bij je besteding, dus moet je netto per jaar zo'n € 25.000,00 overhouden. Inclusief IB en ZVW dus zo'n € 29.000,00.

 

Met andere woorden, je moet met één vrachtwagen 10 jaar lang continue een omzet draaien van € 89.000,00, en hier helemaal niets van overhouden. Als jij denkt dat dit een realistisch scenario is, ik ken de transportwereld niet, dan kun je het overwegen. Als je deze omzet ruim kunt halen (en de kosten in de perken kunt houden) zou het je sieren om deze weg in te slaan. Als dit niet haalbaar is begin er dan niet aan! Het is jarenlang ploeteren zonder financieel iets op te bouwen.

 

Ik hoor graag hoe de andere HL'ers hier over denken - als ze terug zijn van het strand natuurlijk 8)

 

Goede berekening Dennis!

 

Alleen een aflossing van 10 jaar ga je bij de bank en belasting niet lukken. De onzekerheid die je tegemoetgaat als ondernemer alsmede het wantrouwen in het verleden zal echt max een periode van 3 jaar kunnen worden bewerkstelligd. En dat wordt al lastig omdat je niet met zekerheid kan zeggen of je de omzetten gaat halen.

 

Wellicht kan je een bbz krediet aanvragen voor startende ondernemers,max 35k, en daarmee een sanering van de schulden doorvoeren.

 

Danny

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

nee nog niet heb a.s. woensdag gesprek

 

 

 

en je gaat zonder plan de campagne het gesprek in?

 

Wat is je doel van het gesprek?

Link naar reactie
  • 0

Wat ik mij in deze afvraag is waarom je het nu wel zou redden met een eigen auto. Kun je nog een eigen vergunning krijgen of ga je op iemand anders zijn vergunning rijden?

 

Als ik zo tussen de regels door lees ga je wel voor eigen risico rijden maar niet helemaal als zelfstandige. Kun je dan niet beter weer in loondienst gaan tot je je financiele zaken op orde hebt? Ik ben zeer goed bekend in de transport en ik kan me niet voorstellen dat je in deze constructie beter uit gaat zijn als dat je gewoon in loondienst gaat rijden.

 

Wellicht niet het antwoord wat je zoekt maar mijns inziens wel iets waar je beter vooraf over kunt nadenken?

Link naar reactie
  • 0

kijken welke kant ze op willen en welke aflossing ze in gedachte hebben voor de rest geen plan heb gisteren om 22 uur met curator gesproken en die kwam er mee aan dat we zeker de wsnp in konden heb toen dit voorgelegd en kreeg vanmorgen om 08:15 telefoon dat ik woensdag langs mag komen bij de bank.

Link naar reactie
  • 0

@derek-jan

vergunning kan ik zelf weer aanvragen heb de papieren kan alleen niet aankloppen voor lease daarom ook de constructie huurkoop en zoals je weet als je bekent bent in het transport is de kredietwaardigheid bij de niwo een ..........

 

Ik was eigenlijk meer benieuwd naar een antwoord op mijn eerste vraag. De marges in het transport kennende zou ik het knap vinden als je zo'n bedrag weet terug te verdienen. Bij veel kleine transportondernemers moet er elke kilometer een paar cent bij ipv dat men iets verdiend. Daarnaast zul je toch ook je kosten moeten voorfinancieren, bij een gemiddelde betaaltermijn van 60 dagen spreken we toch over een substantieel bedrag. Ook de huurkoop constructie word meestal ondergebracht bij bedrijven die wat meer risico willen nemen dan de gemiddelde bank of lease maatschappij, deze bedrijven hanteren ook iets andere methoden om eventuele achterstanden te incasseren.

 

In het kort gezegd, ga je niet van de wal in de sloot terechtkomen door opnieuw als eigen rijder aan de slag te gaan?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 153 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.