Momenteel rijden we privé in een oude Mercedes 200D, ouder dan 25 jaar dus uit de wegenbelasting.
Hier gaan we niet al te lang in kunnen doorrijden, hij komt in ieder geval de volgende keuring vast niet meer door.
Maar zolang rijden we in ieder geval diesel en zonder wegenbelasting.
De andere auto is helaas total loss, en deze gebruikten we privé en zakelijk, en alles stond privé. Geen gedoe met kilometers bijhouden, gewoon alles combineren en gewoon 19 cent per km.
Maar nu op zoek naar een andere auto. We hebben 1 op het oog, een BTW auto bij een autobedrijf. Een Opel Combo 1.3 CDTI.
We zijn van plan om deze voornamelijk zakelijk te gebruiken, we hebben voor onze zakelijke ritten ruimte nodig.
Omdat we een privé auto hebben, willen we de combo eigenlijk volledig zakelijk houden, aangezien dit het voordeligste is?
Ik las dat je tot 500km privé mag rijden, handig voor in noodgevallen, alleen 500km is natuurlijk niks, zit je zo over heen.
Dus eigenlijk zijn er 2 opties:
Optie 1 is de auto puur voor zakelijk houden.
Het voordeel zullen dan de kosten zijn neem ik aan.
Het nadeel van zakelijk rijden is dus zakelijke ritjes niet meer met privé ritjes te combineren (lastiger, meer gedoe, maar mogelijk, zal ook kwestie van aanwennen zijn).
En het nadeel is dat er een (flinke?) rittenadministratie voor nodig is.
Optie 2 is de auto voor zakelijk en privé gebruiken.
Nadeel zullen dan de kosten zijn.
Voordeel is dat je neem ik aan geen rittenadministratie hoeft bij te houden, je gebruikt m immers zakelijk en privé en daar kom je eerlijk voor uit.
Andere voordeel is dus dat het makkelijker is. Een lange rit naar het zuiden direct combineren met een hobby van ons of vrienden bezoeken of even ergens een winkelcentrum in, even relaxen. Of bij het kapot zijn van de privé auto geen gedoe hebben met het vinden van een nieuwe auto.
Aan de andere kant, als we de auto zakelijk en prive gaan gebruiken zal het nadeel er ook zijn dat alle kosten niet volledig voor de zaak zijn? Dus de APK beurt met reparatie punten is dan voor 75% voor de zaak?
Evenals de verzekering en de diesel zelf? Dus dat zal voor zowel de voorbelasting als de inkomstenbelasting ook weer een nadeel zijn, is ook meer administratie.
Jullie kunnen dit uiteraard niet voor ons beslissen, maar tips zijn welkom.
Een vraag die we bijvoorbeeld hebben is dus oa de bovenstaande, dat we behalve voor de vermindering van de aftrek van auto kosten voor de inkomstenbelasting ook dus te maken krijgen met het niet volledig op de zaak kunnen zetten van de kosten.
Verder is de vraag dat als je de zakelijke auto ook gebruikt voor privé je ook extra betaald voor de wegenbelasting?
Zit natuurlijk een gigantisch verschil in zakelijk of privé hebben van deze auto.
Verder nog de vraag hoe jullie dat doen met de ritten administratie.
Moet je de route per rit vermelden, en moet je de adressen vermelden waar je langs gaat of alleen postcode of alleen plaatsnaam? Mag je 5km omrijden om even te gaan lunchen tijdens het zakelijke dagje uit, of is dat dan ook privé?
Mag je boodschappen meenemen maar daarvoor wel even 2km omrijden?
Kortom: hoe nauwkeurig komt het? Rittenadministratie per dag (dus ook als je 12 verschillende adressen hebt waar je heen gaat) of per adres?
En: ik zet de auto op mijn naam bij het overschrijven van kenteken? Of op bedrijfsnaam? Zoja op welk bedrijf? We hebben er meerdere en voor beide zullen we de auto gebruiken.Als ik m op bedrijf X zet, dan is de ritten administratie ook voor bedrijf Y en kan ik ook voor bedrijf Y er in rijden?
Verdere info:
Cataloguswaarde is (volgens een site waar je ook verzekering berekent) 12.150 incl btw voor de bovengenoemde auto.
Dus 25% daarvan is circa 3037.
Auto rijd circa 1:20 en we schatten 15000 ermee te gaan rijden per jaar.
Wegenbelasting jaarlijks is 280 euro (diesel, bestelauto).
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
timoenhilda
timoenhilda
Momenteel rijden we privé in een oude Mercedes 200D, ouder dan 25 jaar dus uit de wegenbelasting.
Hier gaan we niet al te lang in kunnen doorrijden, hij komt in ieder geval de volgende keuring vast niet meer door.
Maar zolang rijden we in ieder geval diesel en zonder wegenbelasting.
De andere auto is helaas total loss, en deze gebruikten we privé en zakelijk, en alles stond privé. Geen gedoe met kilometers bijhouden, gewoon alles combineren en gewoon 19 cent per km.
Maar nu op zoek naar een andere auto. We hebben 1 op het oog, een BTW auto bij een autobedrijf. Een Opel Combo 1.3 CDTI.
We zijn van plan om deze voornamelijk zakelijk te gebruiken, we hebben voor onze zakelijke ritten ruimte nodig.
Omdat we een privé auto hebben, willen we de combo eigenlijk volledig zakelijk houden, aangezien dit het voordeligste is?
Ik las dat je tot 500km privé mag rijden, handig voor in noodgevallen, alleen 500km is natuurlijk niks, zit je zo over heen.
Dus eigenlijk zijn er 2 opties:
Optie 1 is de auto puur voor zakelijk houden.
Het voordeel zullen dan de kosten zijn neem ik aan.
Het nadeel van zakelijk rijden is dus zakelijke ritjes niet meer met privé ritjes te combineren (lastiger, meer gedoe, maar mogelijk, zal ook kwestie van aanwennen zijn).
En het nadeel is dat er een (flinke?) rittenadministratie voor nodig is.
Optie 2 is de auto voor zakelijk en privé gebruiken.
Nadeel zullen dan de kosten zijn.
Voordeel is dat je neem ik aan geen rittenadministratie hoeft bij te houden, je gebruikt m immers zakelijk en privé en daar kom je eerlijk voor uit.
Andere voordeel is dus dat het makkelijker is. Een lange rit naar het zuiden direct combineren met een hobby van ons of vrienden bezoeken of even ergens een winkelcentrum in, even relaxen. Of bij het kapot zijn van de privé auto geen gedoe hebben met het vinden van een nieuwe auto.
Aan de andere kant, als we de auto zakelijk en prive gaan gebruiken zal het nadeel er ook zijn dat alle kosten niet volledig voor de zaak zijn? Dus de APK beurt met reparatie punten is dan voor 75% voor de zaak?
Evenals de verzekering en de diesel zelf? Dus dat zal voor zowel de voorbelasting als de inkomstenbelasting ook weer een nadeel zijn, is ook meer administratie.
Jullie kunnen dit uiteraard niet voor ons beslissen, maar tips zijn welkom.
Een vraag die we bijvoorbeeld hebben is dus oa de bovenstaande, dat we behalve voor de vermindering van de aftrek van auto kosten voor de inkomstenbelasting ook dus te maken krijgen met het niet volledig op de zaak kunnen zetten van de kosten.
Verder is de vraag dat als je de zakelijke auto ook gebruikt voor privé je ook extra betaald voor de wegenbelasting?
Zit natuurlijk een gigantisch verschil in zakelijk of privé hebben van deze auto.
Verder nog de vraag hoe jullie dat doen met de ritten administratie.
Moet je de route per rit vermelden, en moet je de adressen vermelden waar je langs gaat of alleen postcode of alleen plaatsnaam? Mag je 5km omrijden om even te gaan lunchen tijdens het zakelijke dagje uit, of is dat dan ook privé?
Mag je boodschappen meenemen maar daarvoor wel even 2km omrijden?
Kortom: hoe nauwkeurig komt het? Rittenadministratie per dag (dus ook als je 12 verschillende adressen hebt waar je heen gaat) of per adres?
En: ik zet de auto op mijn naam bij het overschrijven van kenteken? Of op bedrijfsnaam? Zoja op welk bedrijf? We hebben er meerdere en voor beide zullen we de auto gebruiken.Als ik m op bedrijf X zet, dan is de ritten administratie ook voor bedrijf Y en kan ik ook voor bedrijf Y er in rijden?
Verdere info:
Cataloguswaarde is (volgens een site waar je ook verzekering berekent) 12.150 incl btw voor de bovengenoemde auto.
Dus 25% daarvan is circa 3037.
Auto rijd circa 1:20 en we schatten 15000 ermee te gaan rijden per jaar.
Wegenbelasting jaarlijks is 280 euro (diesel, bestelauto).
Verzekering jaarlijks circa 450 euro
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/31598-wel-of-geen-prive-gebruik-auto-meerdere-ondernemingen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
12 antwoorden op deze vraag