• 0

dividend via (lege) bv of gewoon freelance?

Gekke vraag wellicht,

 

Ik heb een lege BV welke slechts bedoeld is als vehikel om aandelen te hebben (in een andere BV).

 

Nu wil ik een klus doen voor een bedrijf. Is het dan handiger om dit gewoon freelance te doen, of is het handiger dit via de BV te doen?

 

Mijn salaris zit al in de hoogste belastingschaal. Dus ik zou denken dat alles wat ik bijklus maximaal belast wordt (52%).

Daarentegen als ik het via de BV doe dan heb ik 25% winst belasting... en daarna 25% dividend (om het geld in handen te krijgen). Dus als ik dat goed bereken is dat effectief 43.75%

 

Is dit inderdaad handig om te doen of zie ik iets over het hoofd?

 

Bedankt,

 

Reinier

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Gekke vraag wellicht,

 

Ik heb een lege BV welke slechts bedoeld is als vehikel om aandelen te hebben (in een andere BV).

 

 

Dan is hij dus niet heel erg leeg ;D

 

 

Nu wil ik een klus doen voor een bedrijf. Is het dan handiger om dit gewoon freelance te doen, of is het handiger dit via de BV te doen?

 

 

Hmm, ik neem aan dat jij bestuurder bent van deze BV. Op dit moment ben je vermoedelijk niet in loondienst van de BV (geen activiteiten) dus is er ook geen verplicht DGA-salaris (gebruikelijk loon-regeling). Als jij voor de BV werkzaamheden gaat verrichten verandert dit dus. De werkzaamheden die jij voor de BV verricht zul je in loondienst voor deze BV verrichten, dus hier is geen voordeel voor jou te halen.

Als je het gebruikelijk loon al naar bendeden kan brengen, dit lijkt mij haalbaar omdat er niet structureel activiteiten verricht worden, dan zal dit noot lager zijn dan de winst die je genereert uit de klus.

 

 

Mijn salaris zit al in de hoogste belastingschaal. Dus ik zou denken dat alles wat ik bijklus maximaal belast wordt (52%).

Daarentegen als ik het via de BV doe dan heb ik 25% winst belasting... en daarna 25% dividend (om het geld in handen te krijgen). Dus als ik dat goed bereken is dat effectief 43.75%.

 

 

Idee is leuk, alleen de belastingdienst zal zich toch echt af gaan vragen wie de activiteiten dan verricht heeft voor de BV en wat hij of zij daaraan verdient heeft.

 

 

Is dit inderdaad handig om te doen of zie ik iets over het hoofd?

 

 

Hmm, volgens mij wel ja ;D Arbeid verricht voor een rechtspersoon (anders dan het besturen van deze rechtspersoon) is belast onder de loonbelasting.

 

Het enige voordeel wat ik zie is als je al werknemer bent van deze BV en daar een gebruikelijk loon uit haalt. Dan zou de klus extra zijn en dus door middel van een dividend uit te betalen. Maar ja, ik vermoed dat dit niet aan de orde zal zijn gezien het feit dat jij zelf spreekt over een lege BV.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Als je het gebruikelijk loon al naar bendeden kan brengen, dit lijkt mij haalbaar omdat er niet structureel activiteiten verricht worden, dan zal dit noot lager zijn dan de winst die je genereert uit de klus.

 

 

Hoi Dennis en Reinier,

 

Dennis, dit deel ik niet helemaal met je. Zo'n eenmalige klus rechtvaardigt sowieso een parttime factor op het fictief loon, wat je al stelt. Maar, als je dat afzet tegen de afroommethode dan zou in beginsel nog steeds 30% van de winst uit die opdracht in de BV mogen achterblijven. Voor een aantal klanten hanteer ik die regel met voorafgaande goedkeuring door de fiscus al jaren (BV naast hoog inkomen uit loondienst elders).

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Als je het gebruikelijk loon al naar bendeden kan brengen, dit lijkt mij haalbaar omdat er niet structureel activiteiten verricht worden, dan zal dit noot lager zijn dan de winst die je genereert uit de klus.

 

 

Hoi Dennis en Reinier,

 

Dennis, dit deel ik niet helemaal met je. Zo'n eenmalige klus rechtvaardigt sowieso een parttime factor op het fictief loon, wat je al stelt. Maar, als je dat afzet tegen de afroommethode dan zou in beginsel nog steeds 30% van de winst uit die opdracht in de BV mogen achterblijven. Voor een aantal klanten hanteer ik die regel met voorafgaande goedkeuring door de fiscus al jaren (BV naast hoog inkomen uit loondienst elders).

 

groet

Joost

 

 

Joost, je hebt helemaal gelijk, ik was te boud in mijn stelling :-[

 

De doelstelling die Pierre voor ogen had is niet mogelijk (alles via dividend laten verlopen). D.m.v. de afroommethode kan er inderdaad een voordeel behaald worden.

 

70% van de winst van de klus wordt belast als loon en via IB uiteindelijk op 52%. Dus hiervan resteert uiteindelijk (48% van 70 =) 33,6% van de totale winst. De resterende 30% van de winst kan in de BV blijven. Kiest TS er voor om deze d.m.v. dividend uit te keren dan is de belastingdruk over dit resterende bedrag 43,75%. Resteert van dit deel dus (56,25% van 30 =)16,875% van de totale winst.

 

De totale belastingdruk in deze constructie is dus 50,475% i.p.v. 52%. Toch nog altijd een voordeel van 1,525%. Maar hierbij gaan we alleen maar uit van de zuivere belastingdruk. Afhankelijk van zijn persoonlijke situatie en hoe ruim hij nu al valt in het 52%-tarief moet bekeken worden wat de meest verstandige zet is.

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 139 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.