• 0

Afnemen en doorverkopen van een buitenlandse dienst

Ik heb wat afgezocht op internet maar ik kan geen voorbeelden vinden die van toepassing zijn op mijn specifieke situatie dus vandaar mijn vraag in de hoop dat iemand mij kan helpen.

 

Ik wil een dienst in het buitenland af gaan nemen, die ik vervolgens international (maar dus ook in Nederland) doorverkoop. Er zit echter een lage marge op dus ik wil goed in beeld hebben hoe het zit met de BTW. Ter illustratie hierbij een voorbeeld:

 

Dienst X kost mij bij de leverancier uit de VS 80 euro. Deze wil ik gaan aanbieden voor 100 euro. Nu moet ik in het geval van een Nederlandse consument daar 19% BTW voor rekenen.

 

Hoe zit dat nu precies in mekaar? Want 1 euro marge is wel erg karig en de leverancier in de VS heeft dan weer niets te maken met mijn BTW. Toch? Volgens mij maak ik hier ergens een denkfout dus als iemand voor opheldering zou kunnen zorgen dan gaarne! :)

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dienst X kost mij bij de leverancier uit de VS 80 euro. Deze wil ik gaan aanbieden voor 100 euro. Nu moet ik in het geval van een Nederlandse consument daar 19% BTW voor rekenen.

Meer info nodig! Defenieer "een dienst" via de belasting site. En "wij" moeten weten of het om particulieren of ondernemingen gaat.

 

Bij particulieren:

De Amerikaan moet dit formeel ook, op alle Europeanen btw inhouden en afdragen in een land naar zijn keuze (dat word dus cyprus of luxemburg, aangezien daar "slechts" 15% is.)

 

Als Europese onderneming moet je ook btw afdragen (defenieer "dienst" eerst, dit maakt uit ivm waar je btw moet afdragen)

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ok dus als ik het goed begrijp en de stappen volg op de belastingdienst site komt er het volgende uit:

 

"De dienst is belast in uw land. Als u een Nederlandse dienstverlener bent, moet u in Nederland btw-aangifte doen. U hoeft geen btw-aangifte te doen, als u een vrijgestelde dienst levert."

 

Dus ik moet mijn prijs verhogen om voldoende marge te halen? En ik kan dus niets van het bedrag wat ik aan mijn dienstverlener betaal belastingtechnisch verreken?

 

Link naar reactie
  • 0

Dus 19% BTW afdragen in Nederland over ALLE Europese verkopen aan particulieren.

 

-1- Dus ik moet mijn prijs verhogen om voldoende marge te halen?

-2-En ik kan dus niets van het bedrag wat ik aan mijn dienstverlener betaal belastingtechnisch verreken?

 

 

 

1 Ja lijkt me wel, 1 euro is wat mager

 

2 Ik snap die vraag niet

Link naar reactie
  • 0

Formeel is die Amerikaan ook verplicht om BTW te tellen aan Europeanen, dus is er geen verschil in prijs. (dit was ook de achterliggende gedachte aan dit BTW-gedrocht in Europa, eerlijke concurrentie met andere buiten EU gevestigde ondernemingen)

 

Formeel, want als dat een kleine onderneming is zal het hem worst zijn wat europa verlangt, de EU fiscus kan niet in Amerika een boekencontrole gaan uitvoeren.

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik was dus ook op zoek naar een manier om de "BTW" die ik betaal aan het bedrijf in de VS terug te krijgen of niet te hoeven betalen. Dit zodat ik een gezondere marge heb zonder de prijs veel omhoog te moeten gooien.

 

Als je als bedrijf inkoopt in USA, met btw nummer = 0 % (als ze dat al vragen) Ik zie niet in hoe dat je marge kan opkrikken. Je moet nl pas BTW afdragen als JIJ het verkoopt aan een Europese particulier:

 

Je koopt voor 80 euro ex

 

wilt 20 euro marge = 80 + 20 = 100 euro ex btw

Europese particulieren betalen dus 100 * 1.19 = 119 euro incl BTW, 19 euro --> Nederlandse staat

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik was dus ook op zoek naar een manier om de "BTW" die ik betaal aan het bedrijf in de VS terug te krijgen of niet te hoeven betalen. Dit zodat ik een gezondere marge heb zonder de prijs veel omhoog te moeten gooien.

 

 

Maar dit speelt dus niet. Als jij importeert uit een land buiten de EU dan wordt hier door de verzender in principe geen BTW over gerekend (voor zover er in dat land al BTW geheven wordt). Als er al BTW over een dienst gerekend wordt (beetje lastig als er geen douane is die dit voor je kan doen) dan kun je deze als voorbelasting in mindering brengen bij je aangifte OB. Met andere woorden: ook de BTW bij import uit landen buiten de EU werkt niet kostprijsverhogend.

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ja, ik was dus ook op zoek naar een manier om de "BTW" die ik betaal aan het bedrijf in de VS terug te krijgen of niet te hoeven betalen. Dit zodat ik een gezondere marge heb zonder de prijs veel omhoog te moeten gooien.

 

Als je als bedrijf inkoopt in USA, met btw nummer = 0 % (als ze dat al vragen) Ik zie niet in hoe dat je marge kan opkrikken. Je moet nl pas BTW afdragen als JIJ het verkoopt aan een Europese particulier:

 

Je koopt voor 80 euro ex

 

wilt 20 euro marge = 80 + 20 = 100 euro ex btw

Europese particulieren betalen dus 100 * 1.19 = 119 euro incl BTW, 19 euro --> Nederlandse staat

 

Even voor de goede orde, je koopt in de VS niet voor 80 euro maar voor een bepaalde hoeveelheid dollars, die nu op .69 euro staan. Deze stap zou ik wel meenemen, want het maakt wat verschil in de inkoop prijs verrekening en de BTW. Koop je in de VS voor 80 dollar, geef je dan 55 zoveel euro uit.

 

Jeannine

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 211 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.