• 0

Inkopen / financiering van de aandelen

Goedemorgen,

 

Mijn huidige werkgever wil mij graag binden aan het bedrijf, we hebben gesproken over inkopen bij het bedrijf.

 

Het zou in 1e instanatie gaan om ongeveer 5 % van de aandelen ter waarde van ongeveer € 110.000.

De waarde is bepaald door 2 onafhankelijke experts.

 

Ik weet dat je dit het beste kan doen met eigen geld, maar op dit moment heb ik even geen € 110.000 liggen........

ik ben nog niet bij een bank geweest maat ik heb zo het idee dat deze ook niet echt zitten te springen, het is overigens wel eens gezond bedrijf met goede cijfers over 2010.

 

Ik wil graag weten wat de alternatieven zijn, ik heb het e.ea. gelezen over "financieren met toekomstig dividend" maar ben er niet heel veel wijzer over geworden. Mijn werkgever heeft aangegeven dat hij wil meedenken met de financiering dus ik kan me zo voorstellen dat daar ook nog e.e.a. mogelijk is.

 

Uiteraard ga ik nog ten rade bij mensen die er veel verstand van hebben maar hoop hier ook wat aanvullende informatie te krijgen.

 

Alvast bedankt.

 

Robert

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Robert

 

5% is om te beginnen een beetje een vreemd voorstel. Het maakt jou aanmerkelijk belanghouder (min. 5%) in fiscale zin en dat brengt verplichtingen met zich mee. Zo dien je de regels van het fictief loon te hanteren en is dividend belast in box 2 IB zodra je dat ontvangt.

 

Deze randverplichtingen kun je voorkomen door 4,9% van de aandelen te kopen. Die vallen fiscaal in box 3 van je IB.

 

Vaak is het gunstiger om het belang op 4,9% te houden of als het meer moet zijn, dan ook wel minstens 7%. HL-er StefanO heeft daar een goede uiteenzetting over geschreven.

 

Verder is het nog zaak dat je echt weet waar je aan begint. Ik heb daar een column over geschreven die vooral waarschuwend bedoeld is.

 

Succes

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Robert,

 

Je vraagt naar een mogelijk alternatief om de koopsom voor de aandelen te financieren. De vraagprijs is 110.000 euro voor 5%. Betekent dit dat de onafhankelijke experts hebben bepaald dat het bedrijf 2,2 miljoen euro waard is?

 

Ik weet niet in hoeverre je het eens bent met de vraagprijs maar ik zou heel goed kijken naar de waardering en waar deze op gebaseerd is. Waarde is namelijk zeer subjectief en een expert zal de waarde dan ook altijd bepalen vanuit één gezichtspunt. Indien de waarde is bepaald voor de huidige eigenaar, dan kan de waarde voor jou anders zijn. Denk bijvoorbeeld aan de grootste risico's en afhankelijkheden die er zijn en of die bijvoorbeeld voor jou anders zijn dan voor de huidige eigenaar.

 

Daarbij komt dat waarde niet gelijk is aan prijs. Als het bedrijf 2,2 miljoen euro waard is voor de huidige eigenaar, dan betekent dit (als de waardering goed gedaan is) dat de huidige eigenaar dit in de toekomst kan overhouden aan de onderneming wanneer alle verwachtingen en prognoses uitkomen die in het rapport staan.

 

Als bovenstaande klopt en 110 k is inderdaad 5% van de bepaalde waarde voor 100% van de aandelen dan is de vraag of jij dusdanig belangrijk bent voor het bedrijf dat zonder jou die waarde niet bereikt kan worden. Het zou zomaar zo kunnen zijn dat onderdeel van het waarderingsrapport is dat jij erg belangrijk bent en dat als jij vertrekt, het bedrijf minder waard is.

 

Prijs komt tot stand door onderhandeling en in jouw geval hoeft 5% van de aandelen dus misschien niet hetzelfde te zien als 5% van de bepaalde waarde.

 

Ik ken de casus verder niet maar hou dit soort zaken even in je achterhoofd.

 

Maar goed, even terug naar jouw vraag. Hoe zou je dit kunnen financieren.

- Je zou met de bank kunnen gaan praten, misschien zijn er opties mogelijk, bijvoorbeeld in combinatie met de hypotheek op je huis en een kleine eigen inleg (die je bijvoorbeeld ook zou kunnen lenen van je werkgever).

- Andere optie is om je 'in te verdienen' , bijvoorbeeld door het dividend wat je anders gekregen zou hebben, niet uit te laten keren maar te zien als aflossing op de aandelen. Dat is waar je het zelf ook al over hebt. Dan financiert eigenlijk de werkgever jouw overdracht.

- Andere inverdien-optie is om je salaris bijvoorbeeld iets te verlagen of niet te verhogen en dit te gebruiken als aflossing

- Iemand in je omgeving die jou geld wil lenen tegen bijvoorbeeld het meedelen in het dividend?

- Ik weet niet wat de bedoeling is van de werkgever maar als hij bijvoorbeeld over 5 jaar wil verkopen dan zou je nu kunnen afspreken dat tegen die tijd de koopsom zo verdeeld wordt dat hij op dat moment die 110k inclusief rente terugkrijgt.

 

Ben wel benieuwd of je nog meer info wilt/kunt geven dan kan ik nog wat verder meedenken.

 

Groeten, Manon

 

 

 

Goedemorgen,

 

Mijn huidige werkgever wil mij graag binden aan het bedrijf, we hebben gesproken over inkopen bij het bedrijf.

 

Het zou in 1e instanatie gaan om ongeveer 5 % van de aandelen ter waarde van ongeveer € 110.000.

De waarde is bepaald door 2 onafhankelijke experts.

 

Ik weet dat je dit het beste kan doen met eigen geld, maar op dit moment heb ik even geen € 110.000 liggen........

ik ben nog niet bij een bank geweest maat ik heb zo het idee dat deze ook niet echt zitten te springen, het is overigens wel eens gezond bedrijf met goede cijfers over 2010.

 

Ik wil graag weten wat de alternatieven zijn, ik heb het e.ea. gelezen over "financieren met toekomstig dividend" maar ben er niet heel veel wijzer over geworden. Mijn werkgever heeft aangegeven dat hij wil meedenken met de financiering dus ik kan me zo voorstellen dat daar ook nog e.e.a. mogelijk is.

 

Uiteraard ga ik nog ten rade bij mensen die er veel verstand van hebben maar hoop hier ook wat aanvullende informatie te krijgen.

 

Alvast bedankt.

 

Robert

 

 

Link naar reactie
  • 0

Manon,

 

Ik ben nog niet bij de bank geweest, maar aangezien ik net een hypotheek heb afgesloten heb ik idee dat ze er niet heel happig op zijn.

 

Ik dacht zelf ook aan aflossen via toekomstig dividend uiteraard wil ik zo min mogelijk risico lopen.

 

Het is bij deze constuctie toch zo dat ik een schuld heb aan de firma en dat ik deze aflos met toekomstig dividend ?

Stel dat de firma na 3 jaar failliet gaat en er staat nog een schuld van € 60.000 ik neem aan dat ik deze dan moet betalen.

Zou ik afspraken kunnen maken m.b.t restschuld bv dat ik bij failliesement de restschuld niet hoef in te lossen maar dat ik de aandelen terugverkoop aan de firma voor mininaal de restschuld ?

Link naar reactie
  • 0

Je mag het afspreken zoals je wilt (voor zover je natuurlijk binnen de juridische en fiscale grenzen blijft). Check voor dit soort dingen altijd even goed met fiscalist ook zodat je niet te maken krijgt met loon in natura etc.

 

Misschien kan jouw werkgever een voorstel doen?

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Robbert,

 

Aan deze discussie zou ik toch nog willen toevoegen dat ik bij privé-personen geen voorstander ben van het financieren van de aankoop van aandelen met leningen. Te vaak blijven deze mensen met leningen zit terwijl de aandelen niets meer waard zijn. Niet voor niets accepteren banken aandelen niet als onderpand.

 

Als je aandelen financiert met leningen maak je gebruik van hefboomeffect. In het jargon van de investeringswereld heet dit leverage. Probleem van het hefboomeffect is dat je je risico vergroot. Natuurlijk verhoog je ook je rendement want risico en rendement hangen altijd samen in de financiële wereld. Leveragen is een veel gebruikte werkwijze van participatiemaatschappijen (of private equity) maar ook hedgefondsen en andere professionele investeerders maken gebruik van het hefboomeffect.

 

Met vriendelijke groet,

 

Ties

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.