• 0

Tips over MVO

Ik kan toch niet zonder Higherlevel, dat blijkt maar weer.

 

Ik loop al een aantal weken te sparren met het MVO. IK heb diverse sites bekeken en op verschillende sites zitten lezen hoe bedirjven er mee omgaan. Mara ik blijf het allemaal maar een vaag verhaal vinden.

 

Sites die ik doorgelezen heb:

http://www.mvonederland.nl/ (erg vage teksten, met heel veel dode en verkeerde interne en extrene links, niet echt MVO dus)

www.rijksoverheid.nl (nog onduidelijker in zijn uitleg)

http://mvoplatform.nl/ (duidelijk site, alhoewel wel erg oppervlakkig)

http://www.mvo.mkb.nl/ (site wordt veel aanbevolen maar al een aantal dagen offline)

 

Mijn eindconclussie van mijn zoektocht is dan ook dat het gewoon een mooi verkoop verhaal is. Overheden willen graag dat je er over heb nagedacht en dat je het hebt besproken met je personeel, klanten en geldschieters.

 

De laatste maanden krijg ik steeds meer opdrachten van overheden die overtuigd zijn van onze podia, waarbij er af en toe ook gevraagd wordt hoe wij omgaan met MVO.

 

Ik ben zelf begonnen met een stuk tekst en ben heel benieuwd of mensen tips of ideeen hebben. En misschien heb ik de plank wel helemaal misgeslagen en slaat mijn stuk nergens op.

http://www.podiumverhuurhaaglanden.nl/mvo

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Geen probleem. Het is soms ook moelijk te volgen. Maar het idee is dus dat de term onzin is en lekker gehyped kan worden door de overheid (ze moeten wat doen met hun tijd en geld). De ideeen zijn al zo oud als de mens bestaat (profit). people en planet zijn wat nieuwer maar ook al ouder dan de term MVO.

 

Ik vind het wel grappig dat het topic toch weer zo tot leven is gekomen.

 

Inmiddels heb ik al weer een hele hoop beunhazen in mijn email gehad over keurmerken, zelf uitgeroepen MVO deskundige, adviseurs en MVO trainingen, de ene nog slechter opgesteld dan de ander. Bij deze dan mijn antwoord op al die mails: "Nee geen interesse."

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jasper, Twabla

 

Ik bedoel het begrip kwaliteit en duurzaamheid in relatie met de traditionele ambachtslieden.

 

Denk alleen dat de leuke verhaaltjes, met plaatjes en logo's een onderdeel is van het marketing verhaal. Dat is toch de reden dat er veel verdient wordt aan het gebruik mogen maken van allerlei groene keurmerken.

 

Precies, dat bedoelde ik ook.

Je marketingplan naar de overheid.

Maar moeten wij ook een marketingplan maken voor we een vraag stellen of antwoord geven ?

 

Vandaar de vraag, welke tips ?

Wil je meer winst (begrijpelijk) proberen te halen uit de VMO hype of meer duurzame kwaliteit (heel kostbaar) in je onderneming ?

 

Groetjes,

Roland

Link naar reactie
  • 0

Hoi Jasper,

 

Kijk dan nog even terug naar de reacties.

 

Hoeveel zinnige antwoorden heb je gekregen voor het creëren van meer omzet (op korte termijn) ?

En hoeveel antwoorden ten bate van de promotie van MVO in het bedrijfsleven ?

 

Hou voor ogen dat MVO (hype,extern - winst) en duurzaamheid/kwaliteit (lange termijn, intern - kostbare investering) elkaars tegengestelden zijn. Deze moet je dus als 2 aparte trajecten met een duidelijke scheiding binnen je bedrijf zien.

 

Op de lange termijn zul je zien, dat je interne duurzaamheid zich gaat terugverdienen, omdat deze zich automatisch gaat corrigeren binnen je bedrijfscultuur en extern als een begrip verbonden aan je bedrijfsnaam.

.

Bij mvo zul je telkens opnieuw je visie en promotie moeten aanpassen aan de steeds wisselende thema's en voorwaarden die je worden opgelegd en moeten concurreren vanuit de positie "13 in een dozijn"

Simpel gezegd, deze vorm kan je niet structureel integreren in je bedrijfscultuur

Tenzij je overgaat naar een matrix organisatie (vakjes denken) en management structuren die dus vrijwel oncontroleerbaar, onbeheersbaar en hierdoor inmiddels onbetaalbaar zijn.

 

mvo hoort dus thuis in je opdrachtverwerving en promotionele activiteiten.

Pas je aan aan de (historische) bedrijfscultuur

Zoals je een pak en een stropdas aandoet bij de bank als je een lening nodig hebt, en je een duidelijk plan en begroting maakt zoals de bank die het liefst ziet.

Zul je dus een groene Logo en huisstijl, milieuvriendelijk plan met personeel desnoods geiten wollen sokken en een waterpijp als die voldoet aan deze doelstelling.

Net zoals bij de bank, handel je weer naar eigen visie als je daar weg bent.

 

 

Groetjes,

Roland

 

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 136 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.