• 0

Eenmanszaak versus bijtelling

Ik heb de nodige topics gezien over dit onderwerp maar nooit de concrete antwoorden of slechts een gedeelte ervan. Vandaar dit nieuwe topic en van mijn kant uit concrete vragen.

 

Situatie:

Ik werk zowel voor een baas als voor mezelf: eenmanszaak. Bij mijn baas gaat het financieel erg goed in mijn functie waardoor ik elke maand een bonus krijg en daardoor minder hoef te werken en daardoor weer iets voor mezelf erbij kan doen. Mijn eigen bedrijfje is nog niet winstgevend maar wordt hard aan gewerkt. Ik verwacht in de loop van dit jaar voor het eerst winst te maken.

 

Om de bonussen zoveel mogelijk te benutten heb ik met mijn baas afgesproken dat ik de bonus niet als salaris/bonus laat uitkeren maar stuur ik het bedrijf een factuur hiervoor vanuit mijn eenmanszaak naar mijn werkgever. Rede hiervoor is dat niets de helft naar de belastingdienst gaat en ik zelf de invulling kan geven hoe dit te besteden qua bedrijfsinvesteringen van mijn eenmanszaak.

 

Nu wil ik een leaseauto leasen van een gedeelte van dit geld in mijn eenmanszaak en heb ik met bijtelling te maken. In hoeverre is deze bijtelling van toepassing.

 

Voorbeeld:

Stel dat leaseauto een bijtelling heeft van 400 euro p/maand

Kosten leaseauto zijn 600 p/maand vanuit de leasemaatschappij. Kosten leaseauto zijn dus hoger dan bijtelling. Benzine moet er eigwnlijk ook nog bij.

Klopt het dat de bijtelling vervalt omdat de kosten hoger zijn?

Indien ja, geldt dit enkel als het bedrijfsresultaat niet negatief is?

Indien ik niet gelijk heb gelieve aan te geven wat de berekening wel moet zijn?

Indien nee, wat is de berekening dan?