• 0

Eenmanszaak versus bijtelling

Ik heb de nodige topics gezien over dit onderwerp maar nooit de concrete antwoorden of slechts een gedeelte ervan. Vandaar dit nieuwe topic en van mijn kant uit concrete vragen.

 

Situatie:

Ik werk zowel voor een baas als voor mezelf: eenmanszaak. Bij mijn baas gaat het financieel erg goed in mijn functie waardoor ik elke maand een bonus krijg en daardoor minder hoef te werken en daardoor weer iets voor mezelf erbij kan doen. Mijn eigen bedrijfje is nog niet winstgevend maar wordt hard aan gewerkt. Ik verwacht in de loop van dit jaar voor het eerst winst te maken.

 

Om de bonussen zoveel mogelijk te benutten heb ik met mijn baas afgesproken dat ik de bonus niet als salaris/bonus laat uitkeren maar stuur ik het bedrijf een factuur hiervoor vanuit mijn eenmanszaak naar mijn werkgever. Rede hiervoor is dat niets de helft naar de belastingdienst gaat en ik zelf de invulling kan geven hoe dit te besteden qua bedrijfsinvesteringen van mijn eenmanszaak.

 

Nu wil ik een leaseauto leasen van een gedeelte van dit geld in mijn eenmanszaak en heb ik met bijtelling te maken. In hoeverre is deze bijtelling van toepassing.

 

Voorbeeld:

Stel dat leaseauto een bijtelling heeft van 400 euro p/maand

Kosten leaseauto zijn 600 p/maand vanuit de leasemaatschappij. Kosten leaseauto zijn dus hoger dan bijtelling. Benzine moet er eigwnlijk ook nog bij.

Klopt het dat de bijtelling vervalt omdat de kosten hoger zijn?

Indien ja, geldt dit enkel als het bedrijfsresultaat niet negatief is?

Indien ik niet gelijk heb gelieve aan te geven wat de berekening wel moet zijn?

Indien nee, wat is de berekening dan?

 

Wellicht is het een simpele vraag maar fiscale zaken is niet mijn sterkste punt. En ik wil het allemaal zo goed mogelijk regelen om problemen te voorkomen. Maar alles natuurlijk wel op een zo efficient mogelijke manier qua kostenposten. Ik zal sowieso voor dit soort zaken naar een accountant op zoek moeten gaan dit jaar aangezien alles steeds groter wordt qua werkzaamheden.

 

Ik hoop in ieder geval dat iemand mij kan helpen.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat de auto je minste en laatste probleem is.

 

Waarom factureer je aan je werkgever???

Je wordt geacht dat in loondienst te doen en dus zal elke factuur waarschijnlijk gezien worden als salaris. Verkapt dienstverband is in deze wel heel erg zacht uitgedrukt.

 

De zorgen over de auto en de vragen daarop beantwoorden is dan ook prematuur.

 

Welke regeling heb je met je werkgever over de facturatie naast de dienstbetrekking?

 

groet

Joost

 

die voorziet dat dit hopeloos verkeerd opgezet is

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, ligt het nou aan mij of klopt dit verhaal voor geen meter met het andere topic van ts van eerder deze avond? Maw: zit je hier geen hele slinkse studievragen te beantwoorden?

 

Edit: dat was wat knorrig geformuleerd, en eigenlijk is de vraag natuurlijk ook voor ts.. Dus ladygaga, zijn je beide topics werkelijke of fictieve situaties? Gevoelsmatig sluiten ze voor mij namelijk niet erg op elkaar aan.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 63 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.