• 0

Rekening courant verhouding DGA-BV bij opheffen BV

Hallo,

Ik heb een vraag over een rekening courant verhouding van een DGA een een BV. Als de DGA het maximale rekening courant bedrag van 17.500 wat rentevrij "geleend" mag worden open heeft staan bij de BV, en de BV wordt opgeheven. Hoe moet dan omgegaan worden met deze rekening courant verhouding? Moet deze eerst "afgelost" worden? Of is uitkeren als dividend de enige optie, waarbij dan door de BV dividenbelasting (15%) en privé inkomstenbelasting (10%) moet worden afgedragen?

Ik overweeg nl. mijn BV op te heffen vanwege het feit dat er geen activiteiten meer in plaatsvinden. Er is echter wel een rekening courant saldo, en ik kan me voorstellen dat je dat niet zomaar mag "wegstrepen" van de fiscus...

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

• 0

Dag Marco

Je BV kent dus uit de volgende balans:

RC DGA 17.500 AK 18.000

Bank 500

Bij liquidatie komt die 18.000 naar jou privé terug (onbelast), maar je moet nog 17.500 voldoen. Per saldo heb je dus recht op 500, zijnde het banksaldo. Dat keer je dan belastingvrij uit aan privé, waarna je de BV kunt opheffen.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Bij ontbinding van de vennootschap vindt vereffening plaats: alle schuldeisers worden (indien mogelijk) betaald en het restant gaat naar de aandeelhouder(s). Het uiteindelijke gevolg bij de aandeelhouder (indien het een aanmerkelijk belang betreft) is dat de opbrengst verminderd met de verkrijgingsprijs (vaak 18k) belast is (aftrekbaar indien negatief) in box 2.

Er hoeft dus niet daadwerkelijk geld heen en weer, maar dat staat op zich los van de fiscale gevolgen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar