• 0

Zakelijk een auto leasen maar betalen met prive vermogen

Ik heb nu al een paar jaar een eenmanszaak, en maak steeds meer winst. Aangezien ik klanten bezoek door heel nederland, denk ik er over om een zeer goedkoop autotje te leasen aangezien mijn huidige prive auto aan vervanging toe is. Ik heb momenteel genoeg inkomsten per jaar om de auto te leasen, maar ik kan natuurlijk niet in de toekomst kijken dus een lease auto blijft een risico.

 

Stel dat het in de toekomst slechter zou gaan, en ik geen opdrachten meer binnen krijg, is het dan toegestaan om de kosten van de lease auto te betalen/aan te vullen met prive geld ? Zoja hoe moet ik dat dan aangeven in de boekhouding ? Ik kan me voorstellen dat ik dan aan het einde van het jaar met verlies zou eindigen als ik het nergens in de administratie zou boeken. En kan ik hiermee problemen krijgen met de belasting dienst ?

 

Ik hoef dat prive geld wat ik dan in de onderneming steek overigens niet terug, want ik wil er geen lening van maken en ik ben met een lease constructie voordeliger uit dan dat ik prive een auto aanschaf en rijd.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Met een eenmanszaak mag je altijd geld uit je eigen bedrijf halen of geld erin stoppen. Dat is een mutatie van het vermogen van de onderneming, geen omzet/kosten/lening o.i.d. Het heeft ook geen invloed op je fiscale winstbepaling.

 

Als je een jaar nauwelijks omzet maakt en je zit vast aan hoge kosten, dan ga je fiscaal verlies maken en kun je ondertussen je zakelijke rekeningen betalen met geld dat je uit privé haalt. Dat is niet fijn, maar het kan en mag wel.

Link naar reactie
  • 0

Dit is altijd moglijk, en de kosten kan je weer als verlies boeken en weer aftrekken van de toekomstige winst, ook is de BTW dan gewoon aftrekbaar...

 

Kies inderdaad wel een goedkope auto, zonder al teveel risico, bijvoorbeeld een Seat Ibiza ST. Is een goedkope auto om te leasen, namelijk geen houderschapsbelasting en BPM en een lage bijtelling. Voor meer informatie over auto leasen zie onderstaande website.

 

succes!

Mod edit, link verwijderd: aub geen link dropping op HL

Link naar reactie
  • 0

Je kunt ook naar short lease kijken, dan is het contract flexibel opzegbaar.

 

Maar los daarvan, waarom zou je niet gewoon een autootje kopen? Lijkt me veel voordeliger.

Met een nieuw klein autootje heb je ook garantie. (KIA 7 jaar, helaas zijn ze wel lelijk ;-), dan weet je dat geen rare kosten hebt. Bovendien dalen kleine auto's langzaam in waarde. edit (dus je kunt al altijd weer vanaf)

Link naar reactie
  • 0
Met een nieuw klein autootje heb je ook garantieBovendien dalen kleine auto's langzaam in waarden.

Da's mooi, want des te goedkoper zijn ze dus ook in de lease: nauwelijks afschrijving en ook voor de leasemij weinig onverwachte kosten vanwege de garantie ;) De Kia picanto lease je al vanaf EUR 161,- ex btw ex brandstof per maand ;D

 

Je kunt ook naar short lease kijken, dan is het contract flexibel opzegbaar.

Alleen dan betaal je een forse toeslag op het tarief. Dezelfde Kia Picanto kost dan opeens EUR 250 per maand ex btw ex brandstof

 

Moraal van dit verhaal: life is al about making choices....

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 237 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.