• 0

partner in bedrijf maar eerst tijdelijke samenwerking, waar op letten?

Hallo allemaal,

Ik heb enige tijd terug overeenstemming bereikt met een ander bedrijf waarbij dat andere bedrijf een aandeel zal nemen in mijn bedrijf in ruil voor software, arbeid (aan die software), kennis en netwerk.

Voor beide partijen is dat een potentieel erg goede deal door de grote kansen die we hiermee krijgen.

 

Er is een intentie verklaring gesloten voor de samenwerking en samenwerking is in praktijk al van start (ze beheren de technische zaken van de webshops en hosten de boel en zijn begonnen met ontwikkeling van nieuwe affiliate/white-label en dropshipping systemen).

Verder is de bedoeling dat op korte termijn mijn magazijn gaat verhuizen naar hun kantoorruimte waarna zij voor de verzending van de bestellingen gaan zorgen. Ik betaal een klein bedrag aan huur voor de ruimte en als er op een gegeven moment erg veel pakjes zijn voor het personeel dat het inpakt. dit allemaal gewoon tegen kostprijs.

 

Ik heb ondertussen magazijnstellingen aangekocht en die worden daar deze week opgebouwd.

 

Nu was het de bedoeling dat het bedrijf een BV zou worden (of een CV eventueel) en dat zij daar dus op die manier een aandeel in zouden krijgen.

 

Oprichting van BV's kost echter aardig wat geld maar belangrijker nog: fiscaal gezien is het nog niet interesant om over te gaan naar een BV structuur (is nu eenmanszaak).

 

We zijn dus aan het bekijken hoe we de samenwerking toch alvast wat beter juridisch kunnen vastleggen om de belangen van beide partijen zo goed mogelijk te beschermen.

 

Is het opmaken van een contract (wat uitgebreidere intentie verklaring) daarvoor een goede manier of kunnen we dat ebter anders doen?

 

En waar moet ik/we allemaal op letten hierbij?

 

En zijn er andere belangrijke punten waarop ik moet letten bij de samenwerking zoals verhuizing van magazijn naar hun kantoor?

waar ik zelf aan dacht was het volgende:

* verzekering voorraad (brand, waterschade enz.)

* moet ik nog ergens aan denken wat betreft eigendom van voorraad? Ik huur dus een deel van hun kantoor wat magazijnruimte wordt, is gewoon een open deel dus geen aparte ruimte met aparte ingang en/of sloten en hun personeel doet dus de verzending en heeft dus onbeperkte toegang tot voorraad.

* enz?

 

Hopelijk hebben jullie nog wat tips waar ik goed op moet letten bij het verder uitvoeren van deze samenwerking zodat we over 1 a 1 1/2 jaar uiteindelijk gewoon soepel alsnog (met terugwerkende kracht) over kunnen naar een BV.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik heb enkele vragen voor je:

 

1 Stel dat het niet meer werkt, hoe snel kun jij je eigen website uit hun netwerk halen en deze bij een andere hostingpartij hangen? Persoonlijk zou ik de website onder een derde partij hangen en dit bedrijf (venture) BETALEN (aftrek van winst) voor de diensten/ gewerkte uren en kennis dat eraan is besteed waardoor de website JOU eigendom blijft. Zoals ik het nu lees, zou het bij een ontwrichting de website door beiden geclaimd worden.

 

2 Wat gebeurt er met de data van de website? klantgegevens enz. worden deze ook voor andere doeleinden gebruikt door dat bedrijf buiten jullie samenwerking? hoe ga je dat beschermen?

 

3 Wat is het slechtst denkbare scenario? en wie is voor wat verantwoordelijk?

Link naar reactie
  • 0

Ik heb enkele vragen voor je:

 

1 Stel dat het niet meer werkt, hoe snel kun jij je eigen website uit hun netwerk halen en deze bij een andere hostingpartij hangen? Persoonlijk zou ik de website onder een derde partij hangen en dit bedrijf (venture) BETALEN (aftrek van winst) voor de diensten/ gewerkte uren en kennis dat eraan is besteed waardoor de website JOU eigendom blijft. Zoals ik het nu lees, zou het bij een ontwrichting de website door beiden geclaimd worden.

dat is vrij lastig, mijn shops en overige systemen draaien straks geheel op hun software. Ze verhuren die software ook aan andere partijen maar speciaal voor mij worden er ook veel andere zaken ontwikkeld (die ze soms deels ook voor andere shops kunnen inzetten). Dat gebruik van hun software en de verdere ontwikkeling door hun is juist 1 van de belangrijke punten uit de overeenkomst doordat de software 1 van mijn zwakke schakels was (al talloze programmeurs versleten die allemaal hun afspraken niet nakwamen waardoor ik steeds niet kon leveren/bieden wat ik wilde bieden).

In intentie verklaring staat een stukje dat in definitieve overeenkomst er voor gezorgt zal worden dat de software voor mij altijd beschikbaar blijft, ook als de samenwerking stopt of als ze failliet gaan. Hoe dat opgelost wordt moet nog uitgewerkt worden.

 

2 Wat gebeurt er met de data van de website? klantgegevens enz. worden deze ook voor andere doeleinden gebruikt door dat bedrijf buiten jullie samenwerking? hoe ga je dat beschermen?

Die gegevens zijn door hun in te zien (ze verwerken de orders straks immers daarmee en staat in databases op hun server.

Gegevens zullen niet voor andere projecten gebruikt worden en er geld ook een concurentie beding kwa marktsegment.

3 Wat is het slechtst denkbare scenario? en wie is voor wat verantwoordelijk?

Ik ben de enige bestuurder (dat blijft ook zo als het een BV wordt), ik ben dus beslissings bevoegd en zij niet (tot een bepaald bedrag, daarboven moet ik toestemming van hun (aandeelhouders) hebben.

Ik ben dus verandwoordelijk voro dagelijkse gang van zaken maar kan bij hun terecht om advies en eventueel hulp. zij verzorgen dus de software, de hosting, de oplevering van partner shops en alle andere technische zaken (dat is hun inbreng in het bedrijf) en zorgen straks dus voor de uitlevering van de orders (door personeelslid van hun maar onder verandwoordelijkheid van mij).

Link naar reactie
  • 0

Ik heb het idee dat je de belangrijkste pijnpunten zelf al hebt onderkend.

 

Een belangrijk onderdeel bij samenwerking is de exit-strategie. Bij een samenwerking met een testfase is dat wellicht zelfs het belangrijkste. Je bent immers kennelijk niet helemaal overtuigd dat het een succes wordt en je wil weer terug kunnen.

 

Dat houdt niet alleen in dat je duidelijke, haalbare, schriftelijke afspraken daarover maakt, maar ook dat je een draaiboek onderin de la hebt liggen met een stappenplan van wat je dan moet doen: magazijn zoeken, voorraad zsm verhuizen, software regelen, etc. Doorgaans wordt een samenwerking immers pas verbroken als het écht niet meer gaat en dan moet er snel gehandeld worden. Bovendien kun je daarmee vaststellen of het mogelijk is om weer uit elkaar te gaan, of dat dat onbegonnen werk is - dat kun je dan meenemen in de beoordeling of je hier op deze manier mee verder wilt, of dat je toch nog andere afspraken wilt maken.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

het is zeker niet dat ik het idee heb dat het mis zal gaan, maar evengoed moet je daar wel altijd op voorbereid zijn heb ik gemerkt uit diverse verhalen op dit forum.

 

Wat ik dus meer zoek is of ik aan alles gedacht heb om de samenwerking goed geregeld te hebben voor de periode dat deze nog niet formeel geheel rond is (lees dat het in BV structuur gegoten is en er de uitgebreide BV statuten zijn waarin alles helemaal is vastgelegd).

 

De samenwerking vind dus al plaats, er is een intentie verklaring hiervoor maar de daadwerkelijke oprichting van de BV is even uitgesteld omdat dat fiscaal verstandiger is.

Link naar reactie
  • 0

De beste manier is de afspraken zo snel mogelijk maken. Uitstellen van de inbreng op fiscale gronden is geen reden om (in ieder geval de meeste van) de afspraken die straks in de statuten en aandeelhoudersovereenkomst komen nu al in een samenwerkingsovereenkomst of nadere intentieverklaring vast te leggen.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

dus het beste is eigenlijk gewoon de aandeelhouders overeenkomst op te stellen zoals we dat ook zouden doen als de BV wordt opgericht met als enige verschil dat het nu geen aandeelhouders overeenkomst is maar een samenwerkings overeenkomst met als doel de latere oprichting van de BV.

En zodra het overgaat naar BV kan die samenwerkings overeenkomst dus eenvoudig omgezet worden naar aandeelhouders overeenkomst.

Link naar reactie
  • 0

Dat lijkt mij wel, waarbij je even moet opletten of er geen zaken in komen te staan die tot de conclusie zouden kunnen leiden dat je een deel van je onderneming hebt gestaakt - bij werkafspraken (wie doet wat, etc) zal dat niet het geval zijn, als het om afspraken gaat waardoor een deel van een stille reserve zou verschuiven naar de andere partij, dan moet je daar mee uitkijken. Maar dat geldt uiteindelijk bij de inbreng ook.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Hoe staat het met de financiele stromen? De betalingsverplichtingen en inkomsten worden niet in een aandeelhoudersovereenkomst beschreven maar kunnen wel tot veel ergernis leiden. Oftewel wie neemt wat voor zijn rekening als het slecht gaat en ook als het goed gaat, hoe wordt dat bepaald ? Wat als er onvoorziene kosten zijn wie is daar dan voor verantwoordelijk? Wat als de software tot ernstige schade(kosten) leidt?

Link naar reactie
  • 0

Hoe staat het met de financiele stromen? De betalingsverplichtingen en inkomsten worden niet in een aandeelhoudersovereenkomst beschreven maar kunnen wel tot veel ergernis leiden. Oftewel wie neemt wat voor zijn rekening als het slecht gaat en ook als het goed gaat, hoe wordt dat bepaald ? Wat als er onvoorziene kosten zijn wie is daar dan voor verantwoordelijk? Wat als de software tot ernstige schade(kosten) leidt?

de inkomsten komen deels rechtstreeks bij mij (op bedrijfs rekening) binnen en deels bij mijn partners.

Dit laatste omdat we voor aantal betalings systemen een PSP gebruiken waar zij een contract hebben en waar we op kunnen "meeliften".

Inkomsten worden door hun wekelijks weer aan mij doorbetaald (dit begint nu op gang te komen nadat ze de systemen hiervoor ontwikkeld hebben) waarbij een deel pas na 60 dagen wordt uitbetaald (PSP betaald eenmalige machtigingen pas na 60 dagen uit).

 

Onvoorziene kosten zullen uit bedrijfs middelen betaald moeten worden.

Software tekortkomingen zullen door hun opgelost worden.

hoe de software tot ernstige schade kan leiden zie ik zo niet

Link naar reactie
  • 0

schiet niet op:

gister bij rabobank geweest voor gesprek, computer systeem lag er echter uit waardoor gesprek helemaal nergens op leek en ze enkel wat dingen konden noteren op een kladblaadje.

Stonden ze vandaag op antwoord apparaat of ik even wilde terugbellen.

 

Konden geen verzekering voor me afsluiten omdat mijn activiteiten die ik aangegeven had (verkoop van (erotische) producten via webshops aan consumenten en binnenkort bedrijven) niet overeenkwamen met de activiteiten zoals ze bij KvK genoteerd staan.

Ik dus kvk uittreksel erbij gezocht en staat als bedrijfsomschrijving: het ontwikkelen en exloiteren van e-commerce concepten met diverse producten voor particulieren en zakelijke klanten.

 

Exact wat ik doe dus.

 

Maar blijken die onbenullen bij KvK er een of andere code aan gehangen te hebben in de trant van advisering en management begeleiding.

 

is dus voor het eerst dat ik dat hoor (kan je op je eigen uittreksel ook niet zien) en waar ik dus totaal geen invloed op heb gehad (die code hebben ze dus op basis van bovenstaande omschrijving er zelf voor gekozen. Waarschijnlijk was het een onbenul die niet weet wat e-commerce inhoud).

 

Kortom: bank kon/wil geen verzekering voor mijn bedrijf afsluiten voordat ik die code heb laten aanpassen.

 

 

Daarnaast een incasso contract aangevraagd en daarbij aangegevend at ik een x aantal transacties per maand met een gemiddelde van x omzet verwacht.

 

Ze hadden mijn rekening gecontroleerd en zagen op dit moement die bedragen niet aan incasso's binnenkomen op mijn rekening en wilde me daarom wel een incasso contract aanbieden maar dan voor veel minder transacties per maand.

Kon ik nu nog mee uit de voeten maar als ik eens een goede maand heb zouden het meer incasso's zijn als ik volgens contract mag en worden dus kennelijk een deel van de transacties die ik aanbied niet uitgevoerd en krijg ik dus van deel van bestellingen mijn geld niet.

Tja ze liepen daar nu eenmaal een risico mee dus meer wilden ze niet doen.

Laat dan maar zitten heb ik aangegeven, ga ik wel naar een andere bank.

 

Zegt ze aan het einde nog: beld u me wel nog even terug als u bij KvK die omschrijving en code heeft laten aanpassen zodat we verzekeringen kunnen afsluiten...

Ja tuurlijk... ze willen me geen fatsoenlijk incasso contract geven maar verwachten wel dat ik verzekeringen via hun afsluit, dacht ik dus niet...

 

Dus maar opzoek naar een verzekeraar die niet gelieerd is aan de rabobank en andere verwerker voor eenmalige machtigingen.

Link naar reactie
  • 0

Waarom sluit je verzekeringen bij een bank af en niet via een onafhankelijke adviseur?

 

Persoonlijk hou ik er van om dat soort zaken geheel gescheiden te houden.

 

Een bank is voor geld.

Een adviseur is om goed te adviseren en dat is essentieel bij verzekeringen volgens mij. Een goede adviseur kijkt ook niet naar provisies want die spreekt met jou gewoon een uurtarief af. En wordt dus niet beter van een voor jou slechte verzekering. (en ja, Norbert of collega kan ik je van harte aanbevelen)

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

omdat een bank voor wat ik weet/wist net zo goed een verzekering kan verzorgen en dat dat ook deel van hun dienstverlening is.

Had enige tijd terug vanwege iets anders contact met bank en gaven daarbij aan dat ze zagen dat er al lang geen contact tussen mij en een accountmanager geweest was en wat er momenteel allemaal speeld in mijn bedrijf.

 

Daarover dus kort uitleg gegeven en wilde graag meer horen en kijken of ze nog wat voor me konden betekennen.

Aangezien ik graag eigen incasso contract wil (werk nu via incasso contract van een PSP) en ik verzekeringen nodig heb en er zo nog wat andere zaken zijn vond ik wel nuttig om eens een afspraak te maken om alles door te spreken.\Uiteindelijk is dus in minder dan 10 minuten een paar notieties gemaakt voor verzekering van inboedel/invetaris. rechtsbijstand/aansprakelijkheid en inkomsten verzekering en paar keywoorden voor incasso contract en was het gesprek al afgelopen.

Van de hele rest van gesprek dat gepland stond is dus niks gekomen, en daarin had ik ook veel meer info kunnen geven over stand van zaken en aanverwante wat ook met verzekeringen en incasso contract te maken heeft.

 

Maar enige wat dat gesprek nu opgeleverd heeft is dat ik een lichte aversie tegen die bank gekregen heb en niet snel nog eens contact hoef met accountmanager.

 

P.S. onafhankelijk adviseur? met alles wat ik de afgelopen jaren gehoort heb over woeker polissen en andere ongein bij verzekeringen heb ik niet zoveel geloof in de term ONAFHANKELIJK adviseur

Link naar reactie
  • 0

P.S. onafhankelijk adviseur? met alles wat ik de afgelopen jaren gehoort heb over woeker polissen en andere ongein bij verzekeringen heb ik niet zoveel geloof in de term ONAFHANKELIJK adviseur

Tja, dat kan je persoonlijke geloof zijn. Ik ben er van overtuigd dat er wel degelijk onafhankelijk adviseurs bestaan. Die zien het belang van een lang en duurzame relatie en daarmee ook een goede verzekering. Daar betaal je hem ook voor, niet voor iets anders.

Nieuwsgierig naar mijn kijk op organiseren? Lees: Organiseren als spreeuwen: www.terogroep.nl/organiseren

Link naar reactie
  • 0

P.S. onafhankelijk adviseur? met alles wat ik de afgelopen jaren gehoort heb over woeker polissen en andere ongein bij verzekeringen heb ik niet zoveel geloof in de term ONAFHANKELIJK adviseur

Tja, dat kan je persoonlijke geloof zijn. Ik ben er van overtuigd dat er wel degelijk onafhankelijk adviseurs bestaan. Die zien het belang van een lang en duurzame relatie en daarmee ook een goede verzekering. Daar betaal je hem ook voor, niet voor iets anders.

 

ze zullen er ook vast wel zijn.

Probleem is enkel hoe je uit die kist met rotte appels net die ene appel haalt die wel goed is.

Link naar reactie
  • 0

Veel grote, financiële instellingen hebben zowel een (of meerdere) bank als een verzekeringsbedrijf. In die zin is het niet zo gek dat je daar terecht komt. Alleen is dan doorgaans de accountmanager bij de bank je (afhankelijk) tussenpersoon voor de verzekeraar. Die ook gewoon woekerpolissen verkocht (nu natuurlijk niet meer, he).

 

maar Norbert zal je vast kunnen overtuigen van de verschillen die er tussen intermediairs bestaan en hoe je de juiste kiest. ;)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Als je kijkt naar formele rechtsvormen dan heb je de BV, NV of een Coöperatie. Ik heb zelf een Coöperatie, Colour My Company Coöperatie U.A. Fiscaal en juridisch vergelijkbaar met een BV, maar stukken sneller, goedkoper en simpeler op te richten. Grote punt met een coöperatie is het beheer van het vermogen. Je hebt immers geen aandelen, maar leden. Hier zijn wel constructies voor als met een achtergestelde lening. Gelijkertijd, met een coöperatie heb je geen gedoe met aandelen als partners uittreden (of intreden.)

 

Het grote voordeel met zowel een BV als coöperatie is de uitgesloten aansprakelijkheid (mits uiteraard de tent goed wordt gerund.)

 

Terug naar de vraag. Waar op te letten met samenwerking, het punt dat samenwerken vaak mislukt!   Redenen van mislukking (40-60 % binnen 2 jaar) liggen vaak minder voor de hand dan je zou denken!

 

* Zachte waarden is key

* Verwachtingen

* Niet doordacht   

 

Mijn advies is om te kiezen voor een mix aan verbindende elementen voor samenwerking:

 

* Reputatie

* Geld / werk

* Normen en waarden

* Verwantschap, vertrouwen

 

* Leiderschap

 

[Mod edit: reclame/zelfpromotie + link verwijderd]

Met enthousiaste groet,

Edwin J. Best RB

m: +31 (0)6 39892442

e: edwin@thebestcrm.nl

 

The Best CRM

www.thebestcrm.nl | +31 (0)30 8771370 | twitter.com/EdwinBest

 

The Best CRM, passionate about delighted customers.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.