• 0

Meer geld voor garantstelling van bedrijven

In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Er is op ons forum al vaker gesproken over Borgestellingskredieten, maar gezien onderstaand nieuwsbericht blijft het impulsen geven en vond ik het wel een nieuw topic/aandachtspunt waard. Mede ook omdat we van ondernemers vaak horen dat banken negatief staan tegen verlenen van kredieten risicokapitaal, kan onderstaande een steun in de rug zijn.

 

[bron: FD.nl 21-06-2011]

 

Parlementaire redactie DEN HAAG

De overheid heeft meer geld nodig om garant te kunnen blijven staan voor leningen die bedrijven in het midden- en kleinbedrijf (mkb) aangaan bij banken. Minister Verhagen (Economische Zaken) gaat daarom een beroep doen op het Europees Investeringsfonds. Via de zogenoemde BMKB-regeling staat de overheid garant voor een deel van de lening die ondernemers bij de bank afsluiten. Als de ondernemer het geld niet kan terugbetalen, draagt de overheid het verlies van de bank. Maar deze regeling, waarvoor dit jaar 765 miljoen euro beschikbaar is, dreigt dit najaar uitgeput te raken. "Ondernemers zien weer volop groeikansen, maar hebben ook te maken met koudwatervrees van banken. Soms kan de overheid net het benodigde zetje geven" , aldus Verhagen. De bewindsman vertrouwt erop dat hij via het Europees Investeringsfonds het budget met enkele honderden miljoenen euro's kan verhogen. MKB-Nederland is content met de aanvraag van extra budget. Volgens voorzitter Hans Biesheuvel hebben banken steeds minder oog en aandacht voor mkb-ondernemingen. Risicovolle investeringen aan deze bedrijven durven ze volgens hem nauwelijks nog aan. MKB-Nederland drong eerder al aan op verhoging van het budget voor de garantieregeling, aldus de voorzitter.

 

 

Meer informatie over de BMKB en of je er voor in aanmerking komt, kun je hier lezen.

 

Aandachtspunt: Zo'n krediet aanvragen kun je niet zelf doen. De banken die je mogelijk zo'n krediet verlenen, dienen dit voor jou aan te vragen. Hier wordt door de regiokantoren van banken richting ondernemers niet altijd aandacht aan besteed, dus zorg dat je er zelf alert op bent.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

De volgende wassen neus?

 

Ik ben eigenlijk wel benieuwd hoeveel BMKB borgstellingen de overheid heeft uit staan, ik denk nihil. Is gewoon een leuk politiek dingentje dat je als politicus op tv of zo kunt vertellen.

 

Zo'n wassen neus is het niet hoor!

Hieronder de uitstaande garantieverplichtingen BBMKB x EUR 1.000

 

2006 2007 2008 2009 begroting 2009

572.294 614.063 601.255 555.439 745.000

 

 

Je ziet hier wel duidelijk de beperkte kredietenverstrekking door banken aan het MKB als gevolg van de economische/financiële crisis.

 

Overigens, het gros van de ondernemers in het MKB heeft een "beperkte kredietbehoefte" , ( tot 100 á 150/m.) waardoor het voor deze groep voor de bank beslist niet rendabel is om een Staatsgarantie aan te vragen vanwege hoeveelheid en het lastige werk dat daaraan gekoppeld is.

Wat dan ook nog meespeelt, is de onbekendheid met staatsgarantiemogelijkheden en de daarbij behorende regels en werkzaamheden bij nog al wat accountmanagers.

 

Dus ziet de bank je plan wel zitten, maar je aanvraag wordt toch afgewezen vanwege het ontbreken van zekerheden, wijs betreffende accountmanager op de mogelijkheid voor een staatsgarantie !

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

 

Ik snap het wel, maar ik heb op dit board nog geen directeur van philips zien posten. Zijn toch allemaal kleinere onderenermers (in geld (behoefte)) En dan is het een (extra) wassen neus

 

Ik weet niet waarom jij Philips erbij haalt, maar die voldoet niet aan de voorwaarden om van deze regeling gebruik te maken. ;) (De BMKB borgstellingsregeling is bestemd voor ondernemingen met maximaal 250 werknemers met een jaaromzet tot € 50 miljoen)

 

en gezien de uitstaande bedragen is toch geen sprake van een wassen neus?

 

Uit ervaring weet ik dat bij een goed plan en een redelijk gezonde vermogenspositie waaruit continuïteit blijkt, zonder mankeren een BBMKB naar binnen geschoven kan worden.

 

Reden dat het uitstaande bedrag in 2009 daalde is m.i. gelegen in het feit dat er her en der sprake was van een verliessituatie.

Als het gaat om verliesfinanciering, dan val je buiten de boot, verliesfinanciering dient met eigen middelen danwel risicokapitaal opgevangen te worden, banken verstrekken per definitie geen risicokapitaal

Link naar reactie
  • 0

Hoeveel leden heeft higherlevel? Hoeveel zullen daar een wekelijke behoefte hebben aan > 200k?

 

Als de banken al vinden dat ze daar te weinig op verdienen, dan houd het op, ze willen niet, voor "ons" forum is dit bericht dus niets waard, tenminste in mijn optiek.

 

20% BELASTING VERLAGING*

 

 

 

 

 

*alleen geldig bij meer dan 15 miljoen winstbelasting per jaar & niet ICM andere acties! ;D

Link naar reactie
  • 0

WIj vallen helaas buiten de doelgroep, maar ik zou er echt wel interesse in hebben, maar banken wijzen standaard alles af vanuit onze branche. Tenminste 20.000 euro kan je krijgen mits je verder geen schulden hebt.

 

Ik zou met de aanschaf van een extra voertuig veel meer klanten binnen kunnen halen. Nu betekend dat steeds inhurenm wat meer kost dan het oplevert en waar je vaak misgrijpt, omdat voertuigen vaak op korte termijn niet beschikbaar zijn.

Link naar reactie
  • 0

WIj vallen helaas buiten de doelgroep, maar ik zou er echt wel interesse in hebben, maar banken wijzen standaard alles af vanuit onze branche.

 

Ik zou met de aanschaf van een extra voertuig veel meer klanten binnen kunnen halen. Nu betekend dat steeds inhurenm wat meer kost dan het oplevert en waar je vaak misgrijpt, omdat voertuigen vaak op korte termijn niet beschikbaar zijn.

 

 

Waarom val jij buiten de doelgroep?

 

U komt niet in aanmerking voor de BMKB als:

 

u een vrij beroep uitoefent in de medische sector dat valt onder de Wet Tarieven Gezondheidszorg

uw toetreding tot de markt in belangrijke mate door de overheid wordt bepaald (denk aan advocaten, notarissen,

gerechtsdeurwaarders en dierenartsen)

u een onderneming heeft waarvan de laatste of de te verwachten jaaromzet voor meer dan 50% is verkregen uit de

beoefening van: de land- en tuinbouw, de vee- of visteelt, de visserij of de teelt van vee- en visvoer of het bank-,

verzekerings- of beleggingsbedrijf of het financieren van één of meer andere ondernemingen

het geld bestemd is voor de verwerving, vervreemding, de ontwikkeling, het beheer of de exploitatie van onroerend goed.

 

Waarom wordt standaard afgewezen?

 

met een goed plan, redelijke solvabiliteit moet er toch te praten zijn?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 110 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.