Ga naar inhoud

leveren vanaf leverancier (USA) naar klant (EU, particulier) hoe met de BTW?

Geplaatst:

gewoondanny

ben nieuw hier op het forum dus even voorstellen:

Danny, 22 jaar, woon in sliedrecht en sinds 2 jaar ondernemer van een groothandel in verlichting voor discotheken

nou zit ik met het volgende "raadsel" ???

ik koop een voorraad (25 producten) bij een leverancier in de USA

klant (in de EU en particulier) betaald mij via paypal voor 1 van die producten

ik geef een ophaal opdracht om vanaf mijn leverancier (USA) 1 product van mijn voorraad te verzenden naar de klant in de EU

de verzendkosten komen op mijn rekening (DDU, dus exclusief invoerkosten)

de invoerkosten en BTW moeten bij ontvangst door de klant worden betaald

moet ik nu ook nog is 19% BTW in rekening brengen op mijn factuur voor de klant of 0%? en in welke categorie op mijn omzetbelasting valt dit dan? ( 1C of 3A? )

Featured Replies

Geplaatst:

4711

Persoonlijk vind ik dat je verhaal niet helemaal klopt zo, want:

- Je bent ondernemer en heb een groothandel in discoverlichting.

- Maar je praat over een klant/particulier in de EU.

Hoe kan een groothandel in discoverlichting particulieren als klant hebben?

Een groothandel heeft ondernemers aan klant, anders is het volgens mij een detailhandel.

En een discotheek lijkt mij sowieso een ondernemer, geen particulier.

Ik denk dat je geacht wordt om in de B2B te opereren met je handel. Maar je zou misschien wel incidenteel kunnen leveren aan particulieren. En dan moet je natuurlijk gewoon BTW in rekening brengen, ook als de particulier elders in de EU woont.

Geplaatst:

gewoondanny

• Auteur

groothandel + webshop en via die webshop wordt er ook door particulieren besteld.

veel klanten voor deze discotheekverlichting zijn drive-in shows die vaak op hobby basis of in de begin fase zitten. deze hebben uiterraard nog geen KvK vandaar dat ik ook aan particulieren lever.

particulier / bedrijf is ongeveer 40 / 60

zou ik niet meer aan particulieren leveren raak ik een groot deel van mijn omzet kwijt.

het product word vanuit de USA verzonden en hier moeten dus kosten over betaald worden aan de douane en bij deze kosten zit (voor NL) 19% BTW als ik op mijn factuur aan de klant ook nog is BTW reken betaald de klant dubbel BTW en dat is ook niet de bedoeling lijkt mij?

Geplaatst:

4711

OK, je bent dus bezig zowel in de B2B als de B2C.

Nou heb ik niet heel veel verstand van invoerzaken, maar ik begrijp je gedachtegang alsnog niet:

- Jij importeert de goederen vanuit de VS toch? Dan moet je invoerrechten en BTW bij de invoer betalen. De BTW mag je als voorbelasting in je aangifte terugvragen/verrekenen.

- Daarna verkoop je soms aan bedrijven/particulieren in NL. Dan moet je uiteraard gewoon BTW berekenen.

- Soms verkop je aan ondernemers in de EU. Dan wordt de BTW verlegd (je moet het BTW nummer van de afnemer checken en op je factuur vermelden!).

- Soms verkoop je aan particulieren in de EU. Dan moet je ook BTW berekenen (let op de regeling voor afstandsverkopen, maar dat zal niet spelen neem ik aan).

Of bedoel je dat je de klanten de goederen rechtstreeks laat invoeren (op hun naam) of zoiets?

Geplaatst:

gewoondanny

• Auteur

dat klopt, het wordt direct vanuit de USA naar de klant verstuurd en invoerkosten komen dan dus ook op naam van de klant.

dit omdat het een stuk goedkoper is om het zo te doen in plaats van eerst naar mij en dan naar een klant.

een concurrent van mij doet dit ook en heeft erbij staan dat er enkel invoerkosten moeten worden betaald en geen BTW op factuur dus vandaar dat ik dit even aan het uitzoeken ben.

het BTW verhaal met verleggen aan ondernemers en 19% rekenen aan particulieren in de EU ken ik wel. maar dit is weer net een stapje verder wat ik dus nog niet helemaal begrijp. het drempelbedrag voor afstandsverkopen haal ik niet dus daar heb ik (nog) niks mee te maken.

Geplaatst:

4711

Dat is dan een A-B-C contract lijkt mij.

Als A goederen aan B verkoopt en B verkoopt de goederen door aan C, waarna A rechtstreeks levert aan C, dan werkt het volgens mij als volgt:

- De eigendom gaat over van A naar C.

- Voor de BTW zijn dit twee aparte leveringen (van A naar B en van B naar C).

In het geval van de eerste levering (A naar B = VS naar NL), wordt de BTW door de leverancier naar jou verlegd.

Bij de tweede levering (B naar C = NL naar EU), wordt de BTW dor jou verlegd als de afnemer een ondernemer is en anders gewoon in rekening gebracht (19%) als het om een particulier gaat.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.