• 0

Freelancen of niet?

Dag HL'ers,

 

Een roep om advies ;) . Mijn vriendin, werkzaam als Fysiotherapeute in een praktijk, heeft van een instantie de aanbieding gekregen om bepaalde werkzaamheden voor ze te gaan verrichten. Aangezien ze momenteel een contract van 20 uur heeft, kan dit prima, maar stuiten we alleen op de vraag of het fiscaal voordelig is om deze werkzaamheden nu al in een onderneming te gaan gieten. (als daar überhaupt al verschil in gaat zitten)

 

De werkzaamheden zijn op "Stuks" basis (ze controleert cursussen) en worden ook per controle betaald. Hier is ongeveer 4.000 tot 5.000 euro per jaar mee gemoeid.

 

Vraag is eigenlijk, wat is fiscaal aantrekkelijker, dit aan te geven bij de inkomstenbelasting onder "Inkomsten uit overige werkzaamheden" of dit middels een eenmanszaak te doen.

(Het is overigens wel de bedoeling om uiteindelijk meerdere opdrachtgevers te zoeken, maar naast haar huidige baan zal dit pas eind dit jaar / in de loop van volgend jaar worden).

Ze zal overigens in de huidige situatie niet kunnen voldoen aan de 1225 urennorm.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Mijn inziens maakt dat qua inkomen niet zoveel uit, toch? Verschil zit hem voornamelijk in wie zorg gaat dragen voor de sociale lasten en verzekeringen. De opdrachtgever of je vriendin zelf. Maar goed, ik ben ook niet een allesweter op dat gebied. Je krijgt vast meer reacties op je vraag.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 0

Vraag is eigenlijk, wat is fiscaal aantrekkelijker, dit aan te geven bij de inkomstenbelasting onder "Inkomsten uit overige werkzaamheden" of dit middels een eenmanszaak te doen.

 

Ze zal in de huidige situatie voor de inkomstenbelasting vermoedelijk niet gezien worden als zelfstandig ondernemer. Het fiscaal voordeel komt pas als ze meerdere opdrachtgevers heeft, reclame maakt, de urennorm haalt etc.

 

Of ze een eenmanszaak moet inschrijven staat los van de fiscale beoordeling, daarvoor gelden de criteria voor een onderneming volgens de wet handelsregister. Aan die norm voldoe je eerder, maar ook daarvoor is 'meerdere opdrachtgevers' een van de criteria.

 

Stelt de opdrachtgever geen VAR-WUO als voorwaarde?

Link naar reactie
  • 0

Mijn inziens maakt dat qua inkomen niet zoveel uit, toch? Verschil zit hem voornamelijk in wie zorg gaat dragen voor de sociale lasten en verzekeringen. De opdrachtgever of je vriendin zelf. Maar goed, ik ben ook niet een allesweter op dat gebied. Je krijgt vast meer reacties op je vraag.

Je raakt hier de kern van het vraagstuk. Als er sprake is van een arbeidsrelatie, dan zal ze onder de loonbelasting vallen en zal de werkgever een (na)heffing krijgen voor de loonbelasting en de sociale lasten (premies werknemersverzekeringen en premies werkgeversverzekeringen).

De vraag die hier speelt, is of ze aanwijzingen krijgt die ze op moet volgen. Zo ja --> arbeidsrelatie --> Loonbelasting

 

 

 

 

]

Link naar reactie
  • 0

Voor zover ik na kan gaan middels de richtlijnen die gegeven worden, is er geen sprake van een arbeidsverhouding. Ze krijgt welliswaar een opdracht (waar ze op dat moment van mag beslissen of ze deze aanneemt ja of nee) en ze mag deze vervullen waar en wanneer ze zelf wil en op de wijze die zij bepaalt. Vervolgens stuurt ze haar resultaat terug en factureert ze. Dan kan het zo zijn dat er dezelfde week nog een nieuwe opdracht komt, maar dat kan ook weer een maand duren.

 

Een VAR-WUO is niet gevraagd, maar ook daar is deze keuze weer van belang (een VAR-WUO of een VAR-ROW).

Link naar reactie
  • 0

Keuze voor VAR wuo of ROW wordt door de belastingdienst bepaald a.d.h. van een combinatie van factoren. Gezien het beperkte inkomen en maar 1 opdrachtgever, denk ik dat een VAR WUO er niet inzit.

 

Al geeft de BD daar op de site geen duidelijk uitsluitsel over: BD

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 219 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.