Hallo allemaal,

Ik zit al een tijdje met het idee om iets voor mijzelf op te starten. Het probleem was en is dat ik niet goed weet wat, ik ben jong en heb geen lekker salaris waar ik mee kan beginnen. Ik heb even rond gekeken op dit forum en volgens mij is de gouden tip: ‘’Wat is jou passie?’’ Ik heb hier over nagedacht.

Ik volg nu de opleiding pedagogisch medewerker kinderopvang niveau 4 en ga volgend school jaar mijn laatste jaar in. De omgang met kinderen vind ik erg leuk en tijdens mijn stages heb ik het ook erg naar mijn zin. Ook vind ik het plannen en organiseren van dingen erg leuk om te doen.

De kinderopvang is erg groot. Je hebt peuterspeelzalen, na schoolse opvang, kinderdagverblijven, maar ook gastouderbureaus en natuurlijk niet te vergeten oudere moeders en tieners die oppassen.

Ook heeft ieder hiervan(buiten oppas moeders en tieners om) zijn eigen visie ontwikkeld, werkt volgens mij een methode, vacatures, stage plakken, GGD onderzoeken i.v.m. hygiëne en veiligheid etc.

Hoe vaak komt het nog voor dat er ongevallen gebeuren in de kinderopvang? Onbevoegde mensen die de kinderopvang binnen komen, een peuterspeelzaal die niet goedgekeurd is door de GGD maar wel open is en een kinderdagverblijf met werknemers zonder diploma?

Ik heb hier over nagedacht en ben tot een idee gekomen. Hoe mooi zou het zijn als alle informatie op één punt zit? In dit geval het internet.

Als je op de site komt krijg je eerst een kaart te zien van Nederland. Je klikt de provincie aan die je zoekt en daarna de plaats. Je ziet daarna één overzicht van alle mogelijke kinderopvang in die plaats(behalve oppassen).

Bijvoorbeeld: Provincie Noord-Holland Haarlem. xxx is een kinderdagverblijf in Haarlem. Je klikt daarop en ziet een overzicht van de visie, contact, goedkeuring GGD en het verslag daarvan, foto’s van het kdv, vacatures, stageplekken en verdere informatie. Dit moet nog uitgewerkt worden.

Door deze site is er een overzicht van de gehele kinderopvang in Nederland. Ook is het voor ouders makkelijk te vergelijken en voor veel mensen belangrijk de veiligheid en hygiëne, dit is te zien op de site. Een apart onderwerp op de site zou kunnen zijn oppassen. Jongeren of oudere moeders die een oppas zoeken en belangrijk met een goed keuring van ontremt gedrag en/of EHBO diploma. Het is een site voor ouders, leidsters en leerlingen.

En natuurlijk is het idee pas een klein begin, hoe worden alle kinderdagverblijven etc. ingeschreven, gaat het via de gemeente een andere instantie of wordt dit gevraagd? En misschien is dit idee helemaal niet uitvoerbaar of niet origineel genoeg. Ook is het volgensmij geen idee waar je bakken mee geld mee kan gaan verdienen, maar daar gaat het mij niet om.

Ik hoor graag jullie mening

Groetjes

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/32614-overzicht-kinderopvang/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik heb geen kinderen, maar het algemene concept van een informatie site waarop alle informatie te vinden is trekt me erg aan. Om een heel ander voorbeeld te noemen: ik heb ooit eens behoorlijk wat moeten zoeken naar een rijschool die les geeft in een automaat. Graag had ik dan een site bezocht waarmee dat kon. Wat dat betreft zou je een goed idee kunnen hebben. Alleen ik vraag me de volgende zaken af:

1) Hoe genereer je hier inkomsten uit? Een advertentie op een website accepteer ik persoonlijk nog wel, maar een boodschap dat ik moet gaan betalen voor de informatie klik ik weg.

2) Meest belangrijke: hoe krijg je de site gevuld met informatie? Wellicht kan je wat basisgegevens halen via de KvK, maar oppasmoeders, scholieren en dergelijke vind je zo niet. Ik denk (maar wie ben ik) dat een dergelijke site staat of valt met compleetheid. Zodra ik zou zien dat het kinderdagverblijf in de buurt niet eens op je site staat beginnen de twijfels te komen.

• 0

Betalen voor de informatie is geen optie, ik zou dit namelijk ook zelf niet doen. Een aantal advertenties op de site zouden wel kunnen, maar dan is de vraag of hier genoeg inkomsten uit komen en ik vind het persoonlijk niet professioneel staan, een site vol advertenties. Er blijven verder niet veel andere opties over. Ik heb hier wel over nagedacht en misschien moet ik het iets verder zoeken.

Een site als deze heeft voor veel mensen baat, ook voor de overheid. Wat als de site vanaf de overheid gaat? Het wordt in eerste instantie serieuzer genomen en om op jouw tweede vraag antwoordt te geven, ik denk ook dat ik eerder aan alle informatie zal komen.

Ik neem als voorbeeld de kinderdagverblijven. Elk kinderdagverblijf wordt aan de site toegevoegd. Het kinderdagverblijf moet dan zelf toestemming geven om de gevraagde informatie te publiceren op de site. Ik zou dan graag willen dat het verplicht wordt, maar ik denk dat dat onmogelijk is. Wel zal het voor het kinderdagverblijf slechte publiciteit zijn als er geen informatie van hun op de site staat.

Via dit idee wil ik me ook onderscheiden van andere soort gelijke sites. Er bestaan vast sites waarop je veel kinderdagverblijven etc. kan opzoeken, maar vaak wordt je dan meteen doorverwezen naar de site zelf van het kinderdagverblijf. Op sommige van deze sites is het soms ook zoeken naar de juiste informatie. Mijn idee is om alle informatie direct te zien op de site.

Ik denk dat het een deel onderzekerheid zal wegnemen bij mensen, ook omdat het vanuit de overheid gaat, dat is vertrouwd.

Ook voor oppassers zal het positief zijn. Er zijn veel sites voor oppassers, ik vind zelf te veel. Ook weet ik zelf niet altijd of het te vertrouwen is en als oppasser moet je soms ook betalen om aan te melden, maar hoeveel ouders zullen een oppas zoeken op zo’n site? Als het vanuit de overheid gaat is dit ook al veel vertrouwder. De oppassers gaan eerst door een soort ‘screening’ en zij moeten een verklaring van omtrent gedrag hebben. Eventueel zouden er ook cursussen gevolgd kunnen worden zoals EHBO.

• 0

Er bestaan al heel veel sites met informatie over kinderopvang. Een redelijk bekende is bijvoorbeeld:

http://www.kinderopvangonline.nl/

Formele kinderopvang (geregistreerde kinderdagverblijven en gastouders bijvoorbeeld) vind je via:

http://www.landelijkregisterkinderopvang.nl/pp/StartPagina.jsf

Via deze link kun je ook de GGD rapporten van gastouders en kinderopvanglocaties bekijken

De overheid zal naar ik verwacht niet meewerken aan een dergelijke nieuwe site. Ik heb het ministerie vorig jaar eens het voorstel gedaan om via internet een centrale database met opvang- en wachtlijstgegevens op te zetten. Vinden ze prima maar zij werken er niet aan mee.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

• 0

http://www.kinderopvangonline.nl/ is inderdaad zo'n soortgelijke site als mijn idee. Maar ook op deze site zie ik een probleem.

http://www.kinderopvangonline.nl/zoeken/vestiging=31728 Dit is één voorbeeld van kinderdagblijf, er is hiervan geen informatie beschikbaar. Dit is het gene wat ik wil veranderen. Er zijn meerdere sites van een overzicht van kinderopvang, maar nergens volledige informatie.

Je moet dus van de ene site naar de andere site voor uiteindelijk alle informatie, ik wil alles duidelijk op één site.

• 0

Je moet dus van de ene site naar de andere site voor uiteindelijk alle informatie, ik wil alles duidelijk op één site.

Denk je niet dat dit hun ambitie ook is? Het is interessant om te bedenken waaróm die info er niet op staat in dit geval, en hoe je dat het hoofd zou kunnen bieden.

• 0
http://www.landelijkregisterkinderopvang.nl/pp/StartPagina.jsf

Via deze link kun je ook de GGD rapporten van gastouders en kinderopvanglocaties bekijken

aan GGD rapporten ontbreekt het daar nog zie ik.

Heb even de kinderdagverblijven opgezocht waarvan ik voorzitter van de OC ben en zijn geen inspectie rapporten beschikbaar terwijl ik zeker weet dat die er wel zijn (wij als OC hebben zelf al 2 keer de GGD en gemeenten moeten inschakelen omdat de eigenaresse de wet kinderopvang blijft overtreden).

Rapporten zijn beter verkrijgbaar via de site van de locale GGD ( b.v. http://www.ggd-nijmegen.nl/ of http://www.gezond.amsterdam.nl/ )

er valt dus nog wel winst te behalen van samenbrengen van alle info.

Maar er zijn ook al sites die dat proberen te doen zoals een lokale nijmeegse overkoepelende organisatie voor particuliere dagverblijven.

Maar winstgevend krijgen zal moeilijker zijn, zeker als je inspectie rapporten wil aanbieden, bepaalde dagverblijven zullen je zeker niet willen betalen als je hun inspectie rapport ook gaat tonen, maar zonder die informatie ben je niet compleet en onafhankelijk.

• 0

In principe zouden via het LRK ook de inspectierapporten beschikbaar moeten zijn. Mogelijk is het afhankelijk van GGD/gemeente hoe adequaat hiermee wordt omgegaan. Ook is iedere kinderopvanginstelling verplicht het meest recente rapport op een voor ouders toegankelijke plek beschikbaar te stellen (dit kan ook de eigen website zijn).

Geregistreerde kindercentra moeten voldoen aan de eisen van de Wet kinderopvang anders wordt hun registratie doorgehaald. Tot voor kort werd door gemeenten slechts zelden gehandhaafd waardoor ook de kindercentra die niet voldeden aan alle eisen gewoon geregistreerd bleven. Het lijkt erop dat de handhaving inmiddels strakker is aangetrokken. Het LRK is en blijft leidend hiervoor.

In het LRK kun je per gemeente opzoeken welke geregistreerde kindercentra er zijn. Mijn ervaring is (en ik werk inmiddels 20 jaar in deze branche) dat ouders vooral selecteren op ligging (liefst dichtbij het woonadres), sfeer (buikgevoel, is het leuk ingericht, zijn de medewerkers vriendelijk) en prijs (uurprijs i.v.m. kindeorpvangtoeslag). Ouders vragen maar zelden gericht naar de inhoud van het pedagogisch beleidsplan.

In de regel kiezen (aanstaande) ouders dus een KDV bij hen in de buurt en gaan vervolgens langs om een kijkje te nemen. Als dit bevalt bekijken zij de website van het betreffende KDV verder en / of nemen een informatiepakket mee.

Ik vraag me daarom af hoe groot de behoefte is aan (nog) een landelijke database met alle kinderopvanggegevens en of dit commercieel (adverteerders) interessant is. Bovendien zullen ouders toch het LRK moeten raadplegen willen zij zeker weten dat het om een geregistreerd KDV gaat. De registratie kan immers doorgehaald zijn terwijl het KDV nog wel op internet te vinden is. Die aansprakelijkheid zul je dan toch moeten uitsluiten.

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar