Ga naar inhoud

Seychellen IBC als holding voor o.a. Nederlandse BV

Geplaatst:

dennisE

Mijn situatie is als volgt;

Ik ben Nederlander en woon permanent in India. Ik run daar een klein software bedrijf.

Nu wil ik samen met een partner ook een bedrijf in Nederland starten, welke o.a. verkoop en project management gaat doen.

Ik had zelf het idee om een IBC in de Seychellen op te richten (holding) welke eigenaar wordt van het bedrijf in India alsmede een holding bv in Nederland. Deze holding zal dan samen met de holding van mijn partner eigenaar zijn van de werkmaatschappij.

Ik zal dan zelf in dienst gaan bij de IBC en mijn salaris ontvangen via Management fees uit Nederland en India.

Daarnaast zal er vanaf beide kanten uiteraard dividend uitgekeerd worden.

De belangrijkste doelen die ik hiermee wil bereiken zijn:

- Dat ik in prive geen fiscale binding heb de Nederlandse fiscus. (en ben derhalve niet gebonden aan het DGA salaris en betaal geen inkomsten belasting in Nederland)

- Dat ik mijn vermogen internationaal toegankelijk kan houden. (lees; niet in India op de bank heb staan)

Mijn vragen zijn als volgt:

- Bereik ik met deze constructie mijn gewenste doel?

- Kan ik de IBC gebruiken als eigenaar van een Nederlandse BV zonder veel gedonder te krijgen?

- Als ik dividend uitkeer vanuit de NL holding naar de Seychellen IBC betaal ik dan 15% dividend belasting? (IBC heeft alle aandelen in handen)

Ik weet dat er veel schimmige constructies zijn die dividend helemaal zeggen te vermijden. (o.a. cyprus route) Maar ik denk dat dit meer rompslomp en kosten met zich meebrengt dan het oplevert.

De Seychellen IBC zou overigens net zo goed een Hongkong LTD kunnen zijn.

Graag jullie ideeën in deze.

Featured Replies

Geplaatst:

odeon

Hoi Dennis E,

De winst van de in Nederland gevestigde BV's is in Nederland belast. Ik neem aan dat dat duidelijk is.

Aangezien je arbeid verricht ten behoeve van de IBC en niet ten behoeve van de Nederlandse BV hoeft de Nederlandse BV m.i. geen DGA-salaris aan je toe te kennen. Je salaris wordt uitgekeerd door de IBC en die valt niet onder het Nederlandse regime.

Omdat de Seychellen geen deel uitmaken van de EU, zal bij het doorstoten van dividend naar de IBC inderdaad 15% dividendbelasting ingehouden worden. Dit kun je voorkomen door het tussenplaatsen van een Cypriotische Holding.

Voor de Nederlandse belastingwetgeving blijf je een buitenlands belastingplichtige met een indirect aanmerkelijk belang in een Nederlandse BV. Dit betekent dat Nederland op grond van de Nederlandse wetgeving je een aanslag kan opleggen als de IBC divividend afkomstig uit Nederland aan je uitkeert. Of en in hoeverre Nederland je daadwerkelijk kan belasten voor inkomsten uit aanmerkelijk belang, hangt af van het Belastingverdrag tussen Nederland en India. Ik vraag me wel af of de Nederlandse fiscus hier zicht op heeft.

Om geen risico te nemen, kun je eventueel een trust plaatsen boven de IBC. Je hebt dan geen (indirect) aanmerkelijk belang. Aangezien je buitenlandse belastingplichtige bent, is het Nederlandse regime van APV niet van toepassing.

(Wat voor de IBC geldt, geldt m.i. ook voor de HongKong Ltd. Verder ben ik uiteraard niet op de hoogte van het Indiaas belastingrecht, dus welke konijnen ze daar eventueel uit de hoge hoed toveren, weet ik niet.)

Odeon

Geplaatst:

dennisE

• Auteur

@Odeon,

Bedankt voor je antwoord.

Ik vermoedde al zoiets.

De winsten in Nederland zijn uiteraard in NL belast. Dat is ook prima.

Daarnaast weet ik ook dat via de Cyprus route de dividend belasting in Nederland te ontwijken is. Maar het in stand houden van een holding in Cyprus kost ook enkele duizenden euros per jaar. Er moet dus al een behoorlijk bedrag aan dividend uit te keren zijn wil het de kosten en extra rompslomp (tijd) rechtvaardigen.

Voor mij is het wel belangrijk dat ik in Nederland niet als DGA aangemerkt wordt.

Je geeft aan dat als ik de aandelen van de Seychellen IBC in een trust plaats ik geen (indirect) belang meer heb in de Nederlandse BV's

Ben ik in dat geval wel nog steeds buitenlands belastingplichtige?

Ik heb dan immers geen belang meer in een Nederlandse rechtspersoon. En aangezien ik in dienst ben van de Seychellen IBC heb ik ook geen inkomen uit Nederland.

Als ik dit correct begrijp lijkt me dit voor mijn situatie de juiste oplossing.

Geplaatst:

odeon

Als de aandelen in een trust zitten, zijn de aandelen van de trust en heeft u dus geen aanmerkelijk belang. U hoeft dan in Nederland geen inkomstenbelastingen te betalen.

Let wel op me welke aanbieder je in zee gaat. Er zit veel kaf tussen het koren.

Wellicht is de Antilliaanse SPF (Stichting Particulier Fonds) een goed alternatief voor de trust.

http://www.belastingontwijking.nl/fiscale_mogelijkheden/e-zone_curacao

Odeon

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.