• 0

Te weinig vertrouwen in partner

Hallo,

 

Ik heb een een nieuw idee en ik ben iemand tegen gekomen die mij kan helpen bij het uitvoeren van dat idee. Mondeling hebben wij afgesproken dat de winst(die er vrij zeker aan zit te komen) samen gedeeld word. Hij had meer ervaring met octrooien en zou de octrooiaanvraag doen, hij vertelde me dat het wel mogelijk was om het octrooi op beide namen te zetten. Dat was dus het plan.

 

Nu heb ik wat op internet gelezen over octrooien en ben ik nergens tegen gekomen dat het mogelijk is, een octrooi op twee of meerdere namen te zetten. Hierdoor ben ik dus een beetje het vertrouwen in mijn partner kwijt geraakt. Weet iemand of het mogelijk is, om een octrooi op beide namen te zetten? Of kan een octrooi op slechts 1 naam gezet worden?

 

Kan er op een andere manier een soort samenwerkings-overeenkomst gemaakt worden? En heeft er misschien iemand een voorbeeld van zulk soort overeenkomst?

 

Alvast bedankt,

 

Willem

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het zelfde probleems is ook bij mij ik doe ook met mij vriend samen maar alleen ik kan hm ook niet erg vertrouwen want als je eenmaal nou rijk wordt dan kan die je vergeten maar we hebben nog geen octrooi aangevraagd we weten geeneens of het idee al bestaat wij kijken op espacenet.com maar we weten niet hoe we moeten zoeken en als we een octrooi bureu bellen en vraag t of die gene voor ons kan kijken of het uitvinding bestaat dan doen ze het niet eigenlijk weten we helemaal niet waar we het moeten aanpakken ???

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij kan het maar aan één natuurlijk of aan één rechtspersoon worden toegekend.

 

Is het wellicht een idee om dit octrooi (of patent?) op naam van een rechtspersoon te stellen?

 

Dat kan op een BV (jullie beiden worden dan aandeelhouder) maar hier wordt ook wel eens een stichting voor gebruikt. Deze stichting kan vervolgens het gebruiksrecht verstrekken aan de onderneming of de persoon.

 

Als je jezelf als bestuur benoemd houdt je er nog zeggenschap over ook.

 

Laat je hier goed over adviseren! Achteraf discussie leidt in de meeste gevallen tot een gang naar de rechter.

 

succes

Luuk

CeBuRA - eenvoudig, snel en betrouwbaar on-line deponeren van intellectueel eigendom

Link naar reactie
  • 0

Een aanvrager moet altijd een rechtspersoon zijn. Kan dus ook een natuurlijk persoon zijn.

 

Er kunnen willekeurig hoeveel aanvragers zijn. Daarvoor geldt geen beperking.

 

Verder moet in de US altijd de uitvinder aanvragen. De uitvinder draagt daarna over aan bv zijn werkgever.

 

Wil je goede info: een informatiegesprek van ongeveer een half uur met een octrooigemachtigde is gratis.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 235 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.