• 0

Voor het eerst iemand in dienst! Hoe en wat?

Beste forumleden,

 

Op de een of andere manier kom ik alleen op dit forum zodra ik voor grote beslissingen sta. Zo ben ik 4 jaar geleden begonnen als zelfstandig adviseur in de zakelijke financiele dienstverlening en heb dit forum onze Joost Rietveld ontmoet. Enfin Joost is nu mijn accountant/fiscalist etc. Nu sta ik dan op het punt om na deze 4 jaar iemand in dienst te nemen.

 

De financiële feiten tot nu toe even op een rijtje:

 

* De gemiddelde omzet bedroeg circa € 250.000,- met het ene jaar iets meer dan het andere maar dit bedrag geeft een redelijke weergave van mijn haalbare omzet in mijn eentje.

* Bedrijfslasten (incl. DGA salaris) gemiddeld € 125.000,-

 

Afwegingen om iemand in dienst te nemen:

 

* de betreffende medewerker is redelijk compleet qua competenties en m.n. op de kerncompetentie, het schrijven van goede kredietaanvragen.

* nu maak ik zelf optimaal gebruik van de huidige mogelijkheden van het nieuwe werken maar loop toch wel tegen de grenzen aan van het acceptabele voor mijn cliënten. Als ik bijvoorbeeld in gesprek ben met een klant en ik wordt gebeld, is er nu niemand om de telefoon op te nemen etc. Vrij knullig uiteraard maar op de een of andere manier ben ik er mee weggekomen al die tijd. op dit gebied krijg ik dus ook iets meer ruimte.

* aangezien ik zelf een generalist ben heb ik weinig aan commercie gedaan, het liep zogezegd op mijn bestaande netwerk. Als ik echter iemand heb die de kredietaanvragen kan uitwerken, dan kan ik wellicht meer aan commercie doen waardoor de omzet zal kunnen groeien.

* ik wil eigenlijk helemaal niet groeien. heb haar ook verteld dat ze de enige is die ik aan wil nemen en dat we het met zijn tweëen moeten doen. Deze ene stap vond ik al eng, laat staan nog meer personeel!

 

Huidige status

De betreffende medewerker en ik hebben ons voorgenomen om eind Augustus de definitieve besprekingen te houden zodat ze per eind augustus kan opzeggen en per 01-10 bij mij kan beginnen.

Ik heb as maandag een afspraak met een zakelijke verzekeringsadviseur waarmee ik alle noodzakelijke verzekeringen etc. zal bespreken.

 

Verder heb ik haar verteld dat ik alleen met jaarcontracten wil werken en dat vond ze enigzins aarzelend toch wel begrijpelijk en ok. Voor mij is een vast dienstverband nu onbespreekbaar.

daar staat dan wel tegenover dat ik haar drive wil verhogen om haar naast een acceptabel basissalaris eigenlijk per gemaakte deal wil belonen. Ze moet zogezegd de drive hebben om elke deal te willen sluiten waarbij ze er direct financieel gewin aan kan overhouden. Voor de goede orde, ik werk uitsluitend met zakelijke partijen en dus geen particulieren. Particulieren verwijs ik door.

 

Hoe kan ik nu rekening houdend met het feit dat ik al een goede omzet heb haar een contract aanbieden waarbij zij een vast salaris krijgt met een goede (op postnivo) winstdeling? Of moet ik dit niet willen en de winstdeling refereren aan de behaalde omzet? En vanaf welke grens aan omzet moet ik dit dan doen, want de huidige omzet realiseer ik al dus het zal toch omhoog moeten.

 

Ik weet niet of jullie de samenhang van de vraag eruit kunnen ventileren maar hoop op wat inzichten.

 

Dank bij voorbaat!

 

Groet.

 

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
* nu maak ik zelf optimaal gebruik van de huidige mogelijkheden van het nieuwe werken maar loop toch wel tegen de grenzen aan van het acceptabele voor mijn cliënten. Als ik bijvoorbeeld in gesprek ben met een klant en ik wordt gebeld, is er nu niemand om de telefoon op te nemen etc.

 

dit kan je oplossen door een telefonie dienst, ikzelf gebruik hiervoor een 'virtual office' dienst, kost me 100 euro per maand, hier word mijn post elke dag ingescand en doorgestuurd via email zodat ik alles digitaal heb. hiernaast heb je bij die dienst de optie om de telefoon te laten opnemen door een 'seceteresse' deze persoon neemt dan op met jou bedrijfsnaam en kan bepaalde boodschappen aan-nemen of bijv doorschakelen etc.

 

het oogt meteen vrij professioneel en je betaald per gesprek (dacht iets van 1 euro).

Link naar reactie
  • 0

* aangezien ik zelf een generalist ben heb ik weinig aan commercie gedaan, het liep zogezegd op mijn bestaande netwerk. Als ik echter iemand heb die de kredietaanvragen kan uitwerken, dan kan ik wellicht meer aan commercie doen waardoor de omzet zal kunnen groeien.

* ik wil eigenlijk helemaal niet groeien. heb haar ook verteld dat ze de enige is die ik aan wil nemen en dat we het met zijn tweëen moeten doen. Deze ene stap vond ik al eng, laat staan nog meer personeel!

 

daar staat dan wel tegenover dat ik haar drive wil verhogen om haar naast een acceptabel basissalaris eigenlijk per gemaakte deal wil belonen. Ze moet zogezegd de drive hebben om elke deal te willen sluiten waarbij ze er direct financieel gewin aan kan overhouden. Voor de goede orde, ik werk uitsluitend met zakelijke partijen en dus geen particulieren. Particulieren verwijs ik door.

 

Hoe kan ik nu rekening houdend met het feit dat ik al een goede omzet heb haar een contract aanbieden waarbij zij een vast salaris krijgt met een goede (op postnivo) winstdeling? Of moet ik dit niet willen en de winstdeling refereren aan de behaalde omzet? En vanaf welke grens aan omzet moet ik dit dan doen, want de huidige omzet realiseer ik al dus het zal toch omhoog moeten.

 

Ik weet niet of jullie de samenhang van de vraag eruit kunnen ventileren maar hoop op wat inzichten.

 

 

Ik lees wat tegenstrijdigheden in jouw verhaal...

 

Je wilt niet groeien, maar wel meer omzet...

Je wilt winstdeling toekennen aan de nieuwe medewerker, maar jij gaat de leads aandragen...

 

Als ik het goed lees, zal jouw nieuwe medewerker meer uitvoerend bezig zijn en niet zo zeer commercieel.

Gaat zij de kredietaanvragen zelfstandig uitwerken of ga voer jij een finale review uit voordat die naar de bank gaat?

 

Als jij een goede lead aandraagt en zij werk een kredietaanvraag uit volgens jouw eigen model, wil je haar

hiervoor dan extra belonen? Bereik je daarmee het gewenste eindresultaat? Of laat je haar volledig autonoom haar gang gaan?

 

Kortom, denk goed na over het doel van de winstdeling en op welke objectieve gronden je deze wilt baseren,

anders bereik je niet het gewenste effect. Vul haar functie zodanig in, dat die zich leent voor winstdeling.

 

 

Groet,

Alex

 

 

Link naar reactie
  • 0

Heren,

 

Excuus voor mijn zeer late reactie!

 

Beiden dank voor jullie tips en zienswijzen sowieso.

Alex de tegenstrijdigheden die jij bespeurd zijn volkomen terecht, ik twijfel namelijk ook aan alle kanten waar ik met deze persoon heen moet qua beloning maar ook überhaupt over of ik deze stap wel wil zetten. Naast haar beloning komen er namelijk ook veel indirecte kosten en tijd bij en ik sta op het punt om de boel af te kappen en het eerder te zoeken in een oplossing zoals kakafoon voorstelt. Ik hoef namelijk echt niet meer te groeien, dat past simpelweg niet in mijn leven want ik heb naast dit bedrijf ook een passie voor muziek en wil daar ook veel mee bezig zijn. Nu heb ik momenten dat ik denk dt als ik een volwaardig iemand in dienst neem, ik dan meer tijd krijg voor deze hobby maar ik ben bang dat de praktijk anders gaat uitwijzen.

 

Ondertussen heb ik een boek aangeschaft wat gaat over (prestatie)beloning en de consequenties op gedrag van mensen. Ik ga dit even doorlezen en verder nog wat gesprekken voeren met een aantal vrienden of ik deze stap überhaupt wel moet zetten.

 

Dank voor jullie tijd en reacties.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 234 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.