• 0

wat te doen met journaalposten agio en belastinglatentoe

ik heb afgelopen jaar begin juni de eenmanszaak omgezet in een BV. Daarnaast is er een holding opgericht.

Daaruit is ontstaan in de werkmaatschappij een post Goodwill, debet saldo, een post agio credit saldo en een post belastinglantentie credit saldo.

 

Nu moet ik per einde boekjaar 1/10 afschrijven van de goodwill, en dat is geen probleem. Maar wat doe ik met de agio en met de belastinglatentie? Kan ik de agio laten vrijvallen in de algemene reserve en de belastinglatentie wat moet daar dan meegebeuren?

 

[titel aangepast - mod]

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kunt de agio in de algemene reserve boeken ter grootte van 75% van de afschrijvingslast van de goodwill.

De latentie neem af met 25% van de afschrijvingslast van de goodwill.

 

De journalen zijn dan als volgt:

 

Agioreserve 75%

Aan) Alg reserve 75%

Latente belastingverplichtingen 25%

Aan) Latente vpb (V&W) 25%

 

De percentages zijn gebaseerd op het huidige vpb tarief, waarbij ik het opstapje in het tarief buiten beschouwing heb gelaten. Deze is afhankelijk van het winstniveau in de BV.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Waarom de agio zou moeten worden afgeboekt ontgaat mij even. Agio is gewoon de betaalde waarde boven de nominale waarde van de aandelen. Die word niet gemuteerd omdat er op goodwill word afgeschreven. Deze blijft gewoon ongewijzigd en muteert alleen bij nieuwe aandelentransacties.

 

Het is dus alleen zaak om de goodwill afschrijving te boeken en het effect van de belastingheffing in de W&V te neutraliseren door een deel van de belastinglatentie vrij te laten vallen naar de Winst en verliesrekening.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 133 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.