• 0

Werkbijeenkomst technopartners 18 mei

Uit site MinEz:

http://www.ez.nl/default_bel.asp?pagina=technostarters

(klik op 'Meer lezen over de bijeenkomst')

 

Werkbijeenkomst TechnoPartner met 3 workshops

 

18 mei wordt er een werkbijeenkomst georganiseerd met verschillende partijen zoals kennisinstellingen, financiers, technostarters, bedrijfsleven en experts uit de praktijk. Doel van deze bijeenkomst is om betrokkenen en andere geïnteresseerden te informeren over de huidige stand van zaken en om in een informele sfeer te discussiëren over de voorgenomen uitwerking van de plannen.

 

Van de drie besproken onderwerpen (technopartner platform, subsidieregeling kennisexploitatie en seed-regeling) ben ik het meest geinteresseerd in de laatste. Er staat op de site van MinEz nog een document daarover, die ga ik zo lezen, en dan ga ik er over posten.

 

Is er een HL-er die hier meer over weet, of naar die bijeenkomst gaat?

 

GuiCli

P.S. ik heb nergens anders op Higherlevel een draadje over deze bijeenkomst gevonden, dus ben ik het maar zelf begonnen. Laat mij weten als er zo een draad al bestaat, dan haal ik deze weg

Hofstadter's Law: It always takes longer than you expect, even when you take into account Hofstadter's Law.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ben gisteren wel geweest en heb m.n. kennis genomen van Seed faciliteit.

 

Met deze facilteit wil de overheid het voor particuliere initiatieven makkelijker maken om tussen 0,2 en 2,5 miljoen euro in bedrijven te investeren. Dit extra geld dat de Nederlandse overheid de komende jaren in de verbetering van de kapitaalmarkt voor technostarters investeert, zal beschikbaar worden gesteld aan zogenaamde SBIC-fondsen. Dit zijn particulier opgezette fondsen waar de overheid --na selectie van het fonds-- het fondsvermogen matcht. Na de looptijd van het fonds wordt het resultaat van het fonds (volgens een nog te bepalen formule) gedeeld. Eind dit jaar wordt de publicatie van de regeling verwacht, waarna initiatieven zich kunnen aanmelden.

 

Een kritiekpunt op het intiatief is dat de informal investors, een belangrijke groep investeerders in de vroege fase van bedrijven, middels de opzet van een SBIC-fonds buiten de boot dreigen te vallen. Informal investors beslissen per bedrijf of ze willen investeren of niet en de verwachting is dat deze groep haar vermogen niet aan een SBIC beschikbaar zal stellen. Daarnaast is de grens van minimaal 200.000 euro per participatie een stevige ondergrens, waardoor menig technostarter buiten de boot zal vallen.

 

Ben benieuwd naar de reactie van anderen.

 

Vectrix.nl

Michel

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie
  • 0

Michel,

 

Wij delen jouw mening. De SBIC regeling zal niet veel doen voor de informals en de meeste innovatieve bedrijven. Het zal misschien wél iets betekenen voor de hele "dure" starters. Maar of die nou veel succes zullen hebben ???

 

Er is wél een andere regeling ter sprake gekomen. De BBMKB regeling, die met een kleine aanpassing wél aan de eisen van starters en informals voldoet. Echter, of de politieke wil er ook echt is om iets voor die doelgroep te doen, dat is nog de vraag. Op politiek niveau gaat de discussie niet zozeer over technostarters en degene die hen bijstaan, maar over de belangen van de grote bedrijven, advieskantoren en kennisinstellingen.

 

Desalniettemin blijven wij positief en proberen er voor de ondernemers en investeerders zoveel mogelijk uit te slepen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Wat vind jij van de ondergrens van 200keuro per participatie? TechnoPartner zegt dat beneden dit bedrag er eigenlijk geen probleem is in de kapitaalmarkt (dus er dan ook maar niet mee bemoeit). Weet jij hoe ze aan dit bedrag komen en of misschien de overige faciliteiten van TechnoPartner (bv SKE-regeling) hiervoor misschien een oplossing heeft?

 

Vectrix.nl

Michel

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie
  • 0

 

Het lijkt logisch dat mid-size starters een sterkere lobby hebben omdat daar door allerlei buitenstaanders aan verdiend kan worden. Dat wordt door overheidsinstanties en instellingen in de periferie waarschijnlijk ook enthousiaster ontvangen, omdat aandacht voor small starters veel tijd kost en weinig oplevert. Wellicht dat dat zelfs al onderzocht is. Wat is de maatschappelijk ROI van startups die minder dan 200K investering behoeven? Dat mag de overheid best in haar beleid betrekken. Ik verlang immers van mijn belastingbijdrage een maatschappelijk rendement.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het beschikbaar stellen van kapitaal zou altijd (dus ook als de overheid dat doet) een "investering" moeten zijn (er komt --op termijn-- dus meer terug).

 

Maar hoe verhoudt een hoge investeringsdrempel (>200keuro) zich tot de belofte dat de overheid zich niet met de markt bemoeit?

 

Werkt de kapitaalmarkt beneden de 200keuro zo goed of is het juist wat jij zegt: dat is toch weggegooid geld?

 

Vectrix.nl

Michel

Michel Simons

Vectrix B.V.

subsidies en financiering voor innovatie

www.vectrix.nl

Link naar reactie
  • 0

Nils,

 

Wat vind jij van de ondergrens van 200keuro per participatie? TechnoPartner zegt dat beneden dit bedrag er eigenlijk geen probleem is in de kapitaalmarkt (dus er dan ook maar niet mee bemoeit). Weet jij hoe ze aan dit bedrag komen en of misschien de overige faciliteiten van TechnoPartner (bv SKE-regeling) hiervoor misschien een oplossing heeft?

 

Vectrix.nl

Michel

 

Ik heb eerlijk gezegt geen flauw benul. Mc Kinsey heeft de studie uitgevoerd in overleg met het VNO-NCW en de NVP. Het riekt naar lobby. En inderdaad is het heeeel erg moeilijk om 5 mln voor een nog niet bestaand bedrijf op te halen. Met name omdat zulke participaties ALTIJD mislukken ;D

 

Oplossingen heb ik niet. Het enige dat de kapitaalmarkt in mijn opinie weer in beweging zal brengen, zijn participaties die geld OPLEVEREN. Dus wat mij betreft gewoon onderop beginnen.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 122 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.