• 0

wat is nou mijn verlies?

Beste gebruikers van higherlevel,

 

Ik heb al veel informatie van dit forum gehaald, ben nu bezig met mijn administratie en word er een beetje simpel van, ik heb een reken som en weet niet wat nou mijn verlies is: 309,98 of 38,20

 

Ik vermeld de rekensom hier en hopelijk kan 1 van jullie mij helpen?

 

In elk geval alvast bedank voor het lezen!

 

Begin vrrd 2010 is 350,36

Eind vrrd 2010 is 994,99

 

Omzet is 1572,90

Kosten zijn 1135,72

Totale inkopen zijn 1470,37

 

Wat is nu het resultaat? -309,98 of -38,20?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Bijna goed P.J.

 

Voorraad is toegenomen en doet dus het verlies dalen (gaat van de inkopen af). Dus het verlies bedraagt 389.

 

Overigens (voor de mods): een schoolvraagje?

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Nee dat is niet waar. Voorraad-verhoging leidt tot meer verlies en voorraadverlaging to meer winst.

 

ehm, sorry PJ maar het doel van voorraadvorming is nou juist dat kosten op het juiste moment in de resultatenrekening terecht komen. En als je kosten niet verantwoord in de resultaten rekening maar opneemt als voorraad op de balans dan worden de kosten lager en het resultaat dus beter. ik kom ook op 389 verlies.

 

en wel als volgt

 

Begin voorraad 380 + inkopen 1470 - eindvooraad 995 = inkoopwaarde omzet 825

 

Omzet 1572

Inkoop 825-

kosten 1136-

 

resultaat 389 verlies

 

edit: dat is wel in de veronderstelling dat de voorraadtoename onderdeel is van het totale inkoopbedrag.

 

Link naar reactie
  • 0

Echt een misverstand.

Stel onderneming begint dit jaar met Kas 1.500 en Eigen vermogen 1.500

Dus beginvoorraad is nihil.

Verkopen zijn 2.000

Inkopen zijn 1.200

Alle transacties (inkopen en verkopen zijn contant afgewikkeld)

Eindvoorraad 700

Dan ziet de balans ultimo er als volgt uit:

 

Kas 1.500 + 2.000 - 1.200 = 2.300

Voorraad 700

Totaal Debet 3.000

Dan moet totaal credit ook 3.000 zijn; in dit geval kan dit alleen maar Eigen vermogen zijn.

 

Begin vermogen was 1.500; daar gaan de inkopen vanaf 1.200 en komen de verkopen bij 2.000 en komt de voorraadstijging bij (van nihil naar 700) is totaal 3.000.

 

zet anders deze posten even in journaalposten dan zie je het zo.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Nee dat is niet waar. Voorraad-verhoging leidt tot meer verlies en voorraadverlaging to meer winst.

 

ehm, sorry PJ maar het doel van voorraadvorming is nou juist dat kosten op het juiste moment in de resultatenrekening terecht komen. En als je kosten niet verantwoord in de resultaten rekening maar opneemt als voorraad op de balans dan worden de kosten lager en het resultaat dus beter. ik kom ook op 389 verlies.

 

en wel als volgt

 

Begin voorraad 380 + inkopen 1470 - eindvooraad 995 = inkoopwaarde omzet 825

 

Omzet 1572

Inkoop 825-

kosten 1136-

 

resultaat 389 verlies

 

edit: dat is wel in de veronderstelling dat de voorraadtoename onderdeel is van het totale inkoopbedrag.

 

 

Juist! En ik heb de kosten als kosten ingeschat.

Link naar reactie
  • 0

Maar als je "de kosten als kosten" inschat dan hebben we met voorraad primo en ultimo niets van doen en dan zou het resultaat dus een verlies van 1.033 geweest zijn.

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reactie's!!

 

Maar ik snap het nog niet helemaal......................

 

Ik had zelf het volgende bedacht: (ik zie trouwens dat ik in mijn eerste bericht een type fout heb gemaakt, ipv.309,98 bedoel ik 389)

 

Omzet: 1572,90

Kosten: 1135,72

Inkopen: 1470,37

 

Saldo: -1033,19

vrrd 31/12: 994,99

 

Totaal verlies: -38,20

 

Of moet ik nou het bedrag nemen waar de voorraad mee is toegenomen, dan kom je dus op:

 

Omzet: 1572,90

kosten: 1135,72

Inkopen: 1470,37

 

Saldo: -1033,19

Min toegenomen vrrd. 644,63

 

Totaal verlies: -388,56

 

Volgens mij moet je de voorraad mee tellen, maar het is me dus niet duidelijk of ik het verschil tussen het begin en het eind van jaar moet nemen, of de daadwerkelijke voorraad aan het eind van het jaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Voor het berekenen van het resultaat moet je uitgaan van de voorraadmutatie. Per saldo is er nu sprake van een verlies van

€ 388,56.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.