Ga naar inhoud

Starten als zelfstandige vanuit een WW-uitkering

Geplaatst:

Rebelan1

Hallo allemaal,

Wie kan me helpen met de volgende vraag:

Ik ben een financieel interimmanager en adviseur. Via een minnelijke beëindigingsregeling ben ik per 01-12-2010 uit dienst getreden bij mijn werkgever waar ik 29 jaar heb gewerkt. In juni 2010 ben ik met mijn werkgever overeengekomen dat ik een interim-opdracht mocht gaan uitvoeren als zelfstandige, terwijl ik formeel nog in dienst was, en werd daarvoor vrijgesteld van het verbod op nevenactiviteiten, concurrentie- en relatiebedingen. Van juli 2010 tot december 2010 heb ik deze interim-opdracht uitgevoerd vanuit een reeds eerder door mij opgerichte BV, Vanaf 1 december 2010 heb ik een ww-uitkering.

Tot voor kort lukte het me niet een opdracht te verwerven danwel een vaste baan te vinden.

Uiteindelijk is het me onlangs gelukt een opdracht binnen te slepen als interimmanager bij een woningcorporatie.

Maandag 5 september 2011 start ik daar voor de duur van ca. 4 maanden tot 1 januari 2012, 36 uur per week.

Na overleg met de werkcoach kreeg ik ineens te horen dat als mijn opdracht niet wordt verlengd ik vanaf 1 januari 2012 geen recht meer zou hebben op een ww-uitkering omdat ik in 2010 (voordat de ww-uitkering inging op 01-12-2010) al werkzaamheden heb verricht als zelfstandige vanuit mijn BV.

Ik vind dit een vreemde gang van zaken en ik snap dus niet waarom ik geen gebruik kan maken van de startersregeling voor beginnende ondernemers.

Wie van jullie kan me het e.e.a. duidelijk maken?

Featured Replies

Geplaatst:

djluc

Ik weet er niet alles van maar je bent ondernemer met een BV, je hebt een opdracht uitgevoerd en daar inkomen uit gehaald. In basis is er voor ondernemers toch helemaal geen WW? Als ondernemer is het wel of niet scoren een ondernemersrisico?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Geplaatst:

uwv_webcare

Beste Rebelan1,

Allereerst gefeliciteerd met je opdracht.

De startperiode voor zelfstandigen is bedoeld voor mensen die vanuit de WW-uitkering een eigen bedrijf beginnen.

Als je voordat je WW begon al werkte als zelfstandige dan kom je niet in aanmerking voor de startperiode.

Je bent dan al begonnen met je eigen bedrijf.

Ik ga er in mijn antwoord vanuit dat je in de periode van juli 2010 tot december 2010 door je werkgever van werk bent vrijgesteld

Is dit het geval? Dan heeft werken als zelfstandige per 5 september 2011 de volgende consequentie.

Je verliest je werknemerschap voor 36 uur per week. Het werknemerschap is een voorwaarde voor het recht op een WW-uitkering.

Omdat je dit werknemerschap verliest stopt je recht op een WW-uitkering voor 36 uur per week.

Je kunt het werknemerschap binnen minimaal 18 maanden na beëindiging van het werknemerschap terugkrijgen als je voldoet aan de voorwaarden.

Duurt je WW langer dan 18 maanden? In dat geval kan je als je voldoet aan de voorwaarden binnen deze termijn (de duur van je WW) het werknemerschap terugkrijgen.

Een voorwaarde om opnieuw in aanmerking te komen voor het werknemerschap is dat je werkzaamheden als zelfstandige volledig en definitief zijn beëindigd.

Wordt je opdracht na 1 januari 2012 verlengd en stop je niet binnen minimaal 18 maanden (of binnen termijn gelijk aan de totale duur van je WW langer dan 18 maanden) Volledig en definitief met je werkzaamheden als zelfstandige?

Je WW-recht kan dan niet meer herleven.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

https://www.uwv.nl/webcare

Geplaatst:

Rebelan1

• Auteur

Beste Mariëlle,

Ten eerste bedankt voor uitgebreide antwoord. Ik heb nog wel wat vragen.

Voor de volledigheid: mijn ww duurt 36 maanden m.i.v. 01-12-2010.

Verlies ik mijn werknemerschap per 05-09-2011 (start van mijn opdracht als zelfstandige)?

En wat zijn de konsekwenties in de volgende twee situaties?

1) Stel dat mijn opdracht niet wordt verlengd en ik stop per 31 december met mijn werkzaamheden als zelfstandige.

Verwerf ik dan weer mijn werknemerschap en moet ik dan mijn BV ook definitief opheffen?

2) Stel dat ik per 1 januari 2012 in loondienst treedt met een jaarcontract bij de opdrachtgever (dat is nl. de bedoeling).

Wat zijn dan mijn rechten per 1 januari 2013?

Geplaatst:

adlasko

Beste Rebelan1,

Allereerst gefeliciteerd met je opdracht.

De startperiode voor zelfstandigen is bedoeld voor mensen die vanuit de WW-uitkering een eigen bedrijf beginnen.

Als je voordat je WW begon al werkte als zelfstandige dan kom je niet in aanmerking voor de startperiode.

Je bent dan al begonnen met je eigen bedrijf.

Ik ga er in mijn antwoord vanuit dat je in de periode van juli 2010 tot december 2010 door je werkgever van werk bent vrijgesteld

Is dit het geval? Dan heeft werken als zelfstandige per 5 september 2011 de volgende consequentie.

Je verliest je werknemerschap voor 36 uur per week. Het werknemerschap is een voorwaarde voor het recht op een WW-uitkering.

Omdat je dit werknemerschap verliest stopt je recht op een WW-uitkering voor 36 uur per week.

Je kunt het werknemerschap binnen minimaal 18 maanden na beëindiging van het werknemerschap terugkrijgen als je voldoet aan de voorwaarden.

Duurt je WW langer dan 18 maanden? In dat geval kan je als je voldoet aan de voorwaarden binnen deze termijn (de duur van je WW) het werknemerschap terugkrijgen.

Een voorwaarde om opnieuw in aanmerking te komen voor het werknemerschap is dat je werkzaamheden als zelfstandige volledig en definitief zijn beëindigd.

Wordt je opdracht na 1 januari 2012 verlengd en stop je niet binnen minimaal 18 maanden (of binnen termijn gelijk aan de totale duur van je WW langer dan 18 maanden) Volledig en definitief met je werkzaamheden als zelfstandige?

Je WW-recht kan dan niet meer herleven.

Met vriendelijke groet,

Mariëlle

UWV Webcare Team

www.uwv.nl/webcare

Een beetje onrealistische en theoretische aanpak eigenlijk.

Veel starters hebben in het eerste jaar te kampen met een lage omzet, ze moeten nog een eigen identiteit opbouwen en een eigen netwerk. Je mag pas starten en inschrijven bij kvk na goedkeuring van het uwv. Je kunt echter in de praktijk pas verder met je bedrijf als je ingeschreven staat bij kvk.

Hierdoor heb je al een achterstand, want zonder inschrijving bij het kvk neemt geen enkele opdrachtgever je serieus bij aquisitie. Dan de belastingdienst, duurt ook 5 weken voor alles geregeld is. Daadwerkelijk leveranciers gaan benaderen als bedrijf, bestellen en inkopen van kantoorartikelen, bedrijfsmiddelen, investeringen als bedrijf i.v.m. btw aftrek, investeringsaftrek, enz.

Als je alles op orde hebt intern, verwacht het uwv dat je binnen 2 á 3 maanden jezelf volledig kan bedruipen.

Lukt dit niet of nauwelijks, dan moet je maar al je moeite verspillen en al zit je in een stijgende lijn, botweg afbreken en weer volledig aanspraak gaan maken op een ww-uitkering.

Zo durf je toch niet te investeren in je bedrijf, een kwart aanloopperiode als deadline, verplicht stoppen, alles wat je geïnvesteerd hebt is niet meer te gebruiken.

Zelfs al heb je nog langere tijd recht op een uitkering, dan moet je na een half jaar stoppen bij te weinig omzet.

Verspilling of theoretisch beleid ?

Al verdien je zelf 25%, dat is toch 25% minder uitkering tijdens je uitkeringperiode ? Of zie ik dat verkeerd ?

En je hebt iemand aan het werk die waarschijnlijk binnen enkele maanden al 50% of meer zelf omzet/verdient.

Nu wordt Rebelan1 ook nog eens gestraft voor het feit dat hij te creatief is geweest om maar geen gebruik te hoeven maken van een ww uitkering door als ondernemer aan de slag te gaan.

Wie heeft dit verzonnen ? ???

Groetjes,

Adlasko

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.