• 0

boekhouding in journaalposten

Hoi Allemaal,

 

hierbij een klein vraagje. Zelf heb ik een eenmanszaak opgestart en heb economie gestudeerd. Daar heb ik alles leren bijhouden met journaalposten etc :-[. Echter, aangezien mijn onderneming zeer simpel is (inkoop, eventuele verkoopkosten, zeer minimale beheerskosten en opbrengsten) zet ik alle kosten bij elkaar in excel. Uiteraard let ik wel op de winstgevendheid etc. Maar mijn vraag is of het zo voor de belastingdienst mag? Aan het einde van het jaar bepaal ik van de kosten wat de inkoop, beheers- en verkoopkosten zijn en met die gegevens vul ik alles in. Misschien rare vraag, maar heb echt geen idee of dit zo mag?

Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0
Gast PeterD

Je mag zelf weten hoe je de boekhouding inricht. Het enige waar de belastingdienst over valt, is het kasboek. Werk je met contact geld, vul dan een kasboek in. Verwerk periodiek in totalen je kasboek in de spreadsheet. Ik heb al aardig wat bedrijven boetes zien krijgen voor gebrek aan registratie van contanten.

Verder werkt het in je voordeel als de winstberekening uiteindelijk in een goed leesbare lijst zichtbaar is, het vangt lastige vragen af....

Link naar reactie
  • 0

Wat jij doet is boekhouden volgens het kasstelsel....

Dat is niet hetzelfde als een kasboek....een kasboek is eigenlijk niets meer of minder dan een soort bankrekeningafschriften die je maakt van je kasuitgaven....

 

Ikzelf zie het genoeg om me heen: wat jij wilt is enkelvoudig boekhouden...dit mag uiteraard en mits goed gedocumenteerd zal de belastingdienst hier geen probleem van maken.

Echter...door met journaalposten te gaan werken (dubbel boekhouden) heb je altijd een extra controle en kun je zelden de mist in gaan. Verder is het verwerken van afschrijvingen en balansposten een stuk moeilijker als je dat enkelvoudig doet...

 

Overduidelijk dat ik een tegenstander van enkelvoudig boekhouden ben......en van het kasstelsel...het factuurstelsel is duidelijker...

 

Waarom zou je enkelvoudig gaan boekhouden als je het goed geleerd hebt...? Je hebt notabene economie gestudeerd!!

Bovendien als je bedrijfje gaat groeien zul je toch over moeten stappen op dubbel boekhouden en een boekhoudpakketje..wat is er fijner dan in een kleine simpele administratie al vast te oefenen...Nu heb je nog overzicht en die leerervaring kun je goed gebruiken als je wat groter wordt....

Egbert Punter

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit mij volleidg aan bij 2thePoint

 

Ik zou gewoon een boekhoudpakketje aanschaffen. Het blijft toch altijd wat gerommel in Excell Er zijn tegenwoordig ook zat goede gratis pakketten te krijgen .

 

Kijk bijvoorbeeld eens op www.boekhoudpakketen.nl of www.softwarepakketen.nl

 

Ik gebruik zelf Turbocash (www.turbocash.nl), da's gratis en heeft (meer dan) voldoende functionaliteit voor MKB ers.

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit mij volleidg aan bij 2thePoint

 

Ik zou gewoon een boekhoudpakketje aanschaffen. Het blijft toch altijd wat gerommel in Excell Er zijn tegenwoordig ook zat goede gratis pakketten te krijgen .

 

Kijk bijvoorbeeld eens op www.boekhoudpakketen.nl of www.softwarepakketen.nl

 

Ik gebruik zelf Turbocash (www.turbocash.nl), da's gratis en heeft (meer dan) voldoende functionaliteit voor MKB ers.

 

Yup, boekhoud pakketje is wel zo makkelijk. En het hoeft niet eens veel te kosten. Ikzelf gebruik Informer en ben daar erg tevreden over (op 1 klein bugje na).

 

Voor wat betreft de eisen van de Belastingdienst, zie deze link.

YourCom // alles voor internet

NIEUW!! Yourhello // doorzichtig kunststof visitekaartjes!

Link naar reactie
  • 0

 

Overduidelijk dat ik een tegenstander van enkelvoudig boekhouden ben......en van het kasstelsel...het factuurstelsel is duidelijker...

 

 

Je kan wel tegenstander zijn maar dat is niet relevant. Je hebt nml geen keuze: kasstelsel mag alleen in hele specifieke gevallen (art 26 uitv.besch.OB) en in alle andere gevallen moet je facturenstelsel hanteren.

 

Er zijn al meer vragen over boekhoudpakket of Excel geweest. Als vuistregel zou je vlgs mij kunnen hanteren dat tot 600 mutaties (dat zijn dus zowel in- als uitgaven) een Excel-sheet uitstekend kan voldoen in de behoefte ("vroeger" konden we het tenslotte ook af met het 14kolommenpapier). Ik zou het alleen heel simpel houden met een zo beperkt aantal kolommen als mogelijk. Je hoeft in (extreme vorm) alleen vast te leggen hoe je tot je aangiftes bent gekomen, al de uitsplitsingen in heel veel soorten kosten is uiteindelijk alleen handig voor jezelf voor het inzicht (uitgaande van de eenmanszaak). In de jaarrekening wordt alles weer samengevat in een beperkt aantal posten, dus die zou ik ook aanhouden in het Excel-sheet.

Belangrijkste is dat je alle inkomsten en uitgaven kunt herleiden tot bepaalde bronstukken (in-en verkoopfacturen, bonnen, dagafschriften e.d.). En dat geldt voor zowel Excel als boekhoudpakketten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 224 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.