• 0

Groei met overname personeel

Wij zijn een bedrijf in service onderhoud van machines. We hebben nu een mogelijkheid tot sluiten van contract met nieuwe klant die eigen onderhoudsdienst heeft, maar te weinig werk voor hen (60%). Voorstel is dat wij hun personeel overnemen i.c.m. met een onderhoudscontract. Voor de andere 40% denken wij hen in te zetten bij andere klanten. Klant vraagt een prijs voor dit complete onderhoudspakket. Probleem is dat deze onderhoudsdienst meer onderhoud doet dan alleen de machines bij deze klant. Dit andere onderhoud moeten wij ook overnemen, alhoewel wij daar geen ervaring mee hebben. . Mijn idee is om een type detachering overeenkomst op te zetten. wij nemen het personeel over en verhuren hen op basis 60% aan deze klant voor een minimale periode. Zij blijven dan hetzelfde werk doen, maar dan bij ons als werkgever.

Wat is een redelijke opslagpercentage voor deze dienst?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik denk dat je prima zelf kunt (laten) uitrekenen wat deze nieuwe groep werknemers je gaat kosten (loonkosten, productiemiddelen, verbruikskosten, overhead, risico- en winstopslag). Op basis daarvan zul je met de klant een tarief moeten uitonderhandelen.

Veel zal afhangen van de garanties die je krijgt, de duur van het contract en de mogelijkheid om ze ook voor die overige 40% te kunnen afzetten.

Als je niet een voldoende hoge risico- en winstopslagmarge kunt hanteren kan ik me niet voorstellen dat dit een heel aantrekkelijke constructie gaat worden. De klant wil niet zonder reden van zijn personeel af (gedaalde omzet, lagere bezettingsgraad?) en zal ook niet meteen bereid zijn om jou een dikke opslag te gaan betalen waarin al jouw risico's verdisconteerd zijn.

 

Mijn gut-feeling zegt: niet doen tenzij je die nieuwe mensen meteen voor die overige 40% ook weg kunt zetten zonder dat je de bezettingsgraad van je bestaande personeel kannibaliseert.

 

vriendelijke groet,

 

Jean

 

Importeur van Adler en Pasian pelletkachels en Ariterm pellet-CV.

www.ecogeneration.nl · www.pasian.nl · www.adlerpellet.nl · www.ariterm.be

Link naar reactie
  • 0

Hallo Tech,

 

Goed te horen dat u in deze tijden ondernemend genoeg bent om zelfs aan personeelsuitbreiding te denken. Alleen een personeelsuitbreiding via een overname van een gehele afdeling (de onderhoudsdienst) van een grote klant vraagt om meer dan alleen kijken naar welk tarief u deze nieuwe klant vervolgens moet gaan of kunt doorberekenen.

 

Zo ik het inschat zal op deze constructie personeelstechnisch gezien de Wet overgang van onderneming (in casu een gehele OH-afdeling) van toepassing zijn met alle gevolgen van overgang van de lusten en lasten naar u erbij.

 

Indien op uw bedrijf een CAO (CAO "Kleinmetaal"?) van toepassing is en op de grote klant niet, deze heeft bijvoorbeeld een eigen CAO of een andere bedrijfstak-CAO (de grootmetaal-CAO?), dan moet u hier ook nog rekening mee houden (Wet CAO en Algemeen Verbindend Verklaring CAO). De overstap voor de overgenomen werknemers naar een mogelijk andere pensioenregeling zal ook bekeken moeten worden.

 

En wat voor bijzondere mooie arbeidsvoorwaardelijke zaken en arbeidscontracten hadden en hebben de werknemers van de OH-afdeling bij die grote klant, want ook die zaken gaan in het kader van de overgang mee over naar u.

 

Komt u dan niet in de problemen vanwege een verschil in arbeidsvoorwaarden tussen uw eigen personeel en het overgenomen personeel?

 

Het is in mijn ogen dus eerst zaak dit arbeidsvoorwaardelijke aspect eerst goed onder de loep te nemen vooraleer u verder gaat met onderhandelen over een OH-contract en tariefstelling richting de nieuwe klant (de nieuwe klant heeft zelf ook niets voor niets te weinig werk voor haar eigen OH-werknemers).

 

Sterkte in deze spannende nieuwe opdracht-/opdrachtgever-/werknemers-tijd,

 

Hans van Dongen / Steunpunt Arbeidszaken / 7-9-2011

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Hallo Tech,

 

Hier nog een aanvullend berichtje.

 

Mijn ervaring leert dat OH-diensten van grotere bedrijven voor meer zaken ingezet wordt dan het echte onderhoud (in dit geval servicen/onderhouden van machines). Zeker als het grote bedrijf zelf al aangeeft dat er leegloop op die afdeling is moet u extra waakzaam zijn. 60% werk in hun ogen voor die afdeling betekent al 40% duimen draaien voor u.

 

Echter, een eigen OH-afdeling is vaak niet 100% efficient bezig met het echte OH-werk. U zult met uw werknemers hetzelfde werk waarschijnlijk in kortere tijd kunnen uitvoeren. 60% bij de klant zal misschien 50-55% bij u zijn als u er bovenop gaat zitten.

 

Het bewuste personeel zal ongetwijfeld vinden dat zij druk bezig zijn. Meestal worden zij namelijk ook ingezet voor allerlei hand en span diensten (zeker als er al leegloop is). Helpen met interne verhuizingen; de boel schoonhouden zijn waarschijnlijk ook activiteiten waar zij zich mee bezig houden. Niet echt werk waar zij voor u straks het geld moeten gaan verdienen.

 

Goed kijken naar hun efficiency en werkelijke bezigheden is van belang voordat u hen overneemt en/of een tarief kunt opstellen.

 

Sterkte,

 

Hans van Dongen / 11-9-2011

Hans van Dongen Steunpunt Arbeidszaken - Arbeidsjuridische kwesties in het Nederlandse bedrijfsleven.

Link naar reactie
  • 0

Er wordt een stapje overgeslagen.

 

Ik zou eerst een lijst van de werknemers opvragen met hun bijbehorende CV en kopie diploma's.

Hiernaast zou ik een uitdraai arbodienst met ziektehistorie afgelopen 2 jaar ter inzage willen of indien mogelijk een overzicht per individuele werknemer vragen.

Als je personeel gaat overnemen, dan mag je ook wat meer inhoudelijke informatie verwachten, nietwaar ?

 

Dan heb je een redelijke indicatie wat ze kunnen en hun bedrijfscultuur betreffende verzuim.

Hierna zou ik individueel een persoonlijk gesprek met de over te nemen werknemers inplannen, persoonlijke afzonderlijke reacties geven je ook veel inzicht in de situatie betreffende tevredenheid, werkdruk en lopende orders.

 

Het belangrijkste is dat je een inhoudelijker overzicht hebt van hun inzetbaarheid en flexibiliteit in je eigen onderneming.

 

Hierna zou ik pas gaan kijken naar omzet, risico, CAO, wetten en toegevoegde waarde voor je eigen onderneming, je hebt een vollediger beeld, kijk welke nieuwe diensten je nog meer kan aanbieden in combinatie met je eigen diensten. extra omzetmogelijkheden zal je hard nodig hebben, een bedrijf met leegloop heeft ook vaak een slechte naam opgebouwd betreffende service en kwaliteit, hou daar ook rekening mee.

 

Denk hier niet te licht over, het zijn allemaal vaste contracten die je overneemt met arbeidsvoorwaarden en mondelinge afspraken.

 

Groetjes en succes !!

 

Adlasko

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 129 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.