• 0

bestuurdersaansprakelijkheid en andere zaken bij interim werk

Hallo,

 

Ik ga als zelfstandige via mijn eenmanszaak voor een beperkte periode (6 mnd) aan de slag in een directie-rol bij een MKB bedrijf. De investeringsmaatschappij die een belang van 40% heeft in het bedrijf wordt mijn opdrachtgever. Ik heb een var wuo en heb dit jaar al twee kleine klussen gedaan dus volgens mij zou dit door de belastingdienst worden geaccepteerd. De kans is groot dat ik na de periode van 6 mnd voor onbepaalde tijd (dan via een persoonlijke/management BV) aan de slag ga bij dit bedrijf, ook via de investeringsmaatschappij die mij dan zal verhuren/doorbelasten aan het bedrijf. Er zijn een paar zaken die ik goed wil regelen en wellicht kan iemand van HL met me meedenken;

 

- hoe regel ik in de 6 mnd interim periode de bestuurdersaansprakelijkheid? Kan ik deze aansprakelijkheid in een contract formeer bij de opdrachtgever leggen? Ik wil vanzelfsprekend niet prive aansprakelijk zijn voor zaken die tijdens mijn werk niet goed zouden gaan, er gaat onder andere een fusie spelen dus serieuze zaken...

- hoe kan ik de fee het beste afstemmen; is een uur/dag fee gebruikelijk (zodat ik als ik in de 6 mnd vrij wil of ziek word, geen kosten in rekening breng) of is het toch gebruikelijk om een maandfee te hanterem]n waarbij je afspraken maakt over het aantal vrije dagen en ik me bijv. verzeker tegen ziekte?

- als ik straks, via een management bv, uiteindelijk vast voor het bedrijf ga werken, kan de belasting dienst dan achteraf nog iets over het interim project roepen (dat het verkapt dienstverband was?)?

 

bedankt bij voorbaat!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0
hoe regel ik in de 6 mnd interim periode de bestuurdersaansprakelijkheid? Kan ik deze aansprakelijkheid in een contract formeer bij de opdrachtgever leggen? Ik wil vanzelfsprekend niet prive aansprakelijk zijn voor zaken die tijdens mijn werk niet goed zouden gaan, er gaat onder andere een fusie spelen dus serieuze zaken...

 

Ik lees dit een klein beetje als:

"Hallo beste opdrachtgever, ik ben een professional die voor jullie de directie gaat voeren in een belangrijkse fase, maar ik wil niet aansprakelijk zijn voor als ik iets niet goed doe? "

 

Lijkt me niet echt een goede boodschap van een professional. Vrijtekening en vrijwaring van bestuurdersaansprakelijkheid door de organisatie zelf is iets voor procuratiehouders, o.a. voor landenmanagers van organisaties die statutair bestuurder zijn (staat leuk op CV, en spaart een trustkantoor uit) maar geen enkele feitelijke bestuurdersbevoegdheid hebben.

 

Uit het bovenstaande maak ik op dat jij geen papieren tijger bent, maar wel echte bestuurdershandelingen uitvoert, in dat geval lijkt het mij - vanuit de opdrachtgever althans - wenselijk dat je daar dan ook de consequenties van draagt. Of je directie voert vanuit een eenmanszaak of straks in loondienst of via management fee maakt daarbij geen enkel verschil.

 

Uiteraard kan de organisatie wel zorgen voor een aansprakelijkheidsverzekering voor bestuurders en commissarissen. Daarmee zijn onopzettelijke bestuurdersfouten verzekerd en is jouw privé vermogen afdoende beschermd.

 

 

waarbij je afspraken maakt over het aantal vrije dagen en ik me bijv. verzeker tegen ziekte?

Of jij je verzekert tegen ziekte/arbeidsongeschiktheid (nu kennelijk als zelfstandige dus nog niet?) is meestal geen onderdeel van afspraken met een interim-manager. Het zal de opdrachtgever eerlijk gezegd worst zijn: je krijgt betaald voor gewerkte uren, niet voor ziekte. Daarvoor ben je zelfstandig ondernemer.

 

als ik straks, via een management bv, uiteindelijk vast voor het bedrijf ga werken, kan de belasting dienst dan achteraf nog iets over het interim project roepen (dat het verkapt dienstverband was?)?

Met een VAR WUO en 1 of meerdere overige opdrachtgevers in het recente verleden lijkt mij dat niet waarschijnlijk. Het vermoeden van een verkapt dienstverband ontstaat eerder als de situatie andersom is: een opdracht als zelfstandige vlak na een loondienstsituatie bij de opdrachtgever.

 

 

 

Ik adviseer over en bemiddel in verzekeringen voor ondernemers en bedrijven.

Vragen of offertes?  Contact

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 157 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.