Een hele goede avond allemaal!

Ik zit met een fiscale vraag, en aangezien ik een hoop van mijn informatie hier vandaan heb zou ik graag zelf ook eens een vraagje willen stellen. Deze is als volgt:

Twee weken geleden heb ik een kantoor geopend, waarna ik op dezelfde dag enkele bureau's heb gekocht met een waarde van € 420 exclusief BTW. Gisteren heb ik een televisie gekocht op kantoor om mensen in de wachtkamer niet geheel te laten vervelen. Mijn vraag is of ik dit als geheel moet zien (als zijnde inventaris?), of dat ik deze apart van elkaar mag zien zodat ik allebei de bedragen in één jaar kan aftrekken.

Mijn voorkeur gaat natuurlijk uit naar de kosten in dit jaar, graag uw visie op het bovenstaande.

Alvast bedankt voor uw tijd en moeite!

Met vriendelijke groet,

Dennis

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33427-inventaris-%E2%82%AC-450-regel/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Dennis,

De Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek waar je wellicht met die €450 op doelt is ook gebonden aan een minimum bedrag.

Zolang je over het jaar geen investering hebt boven de €2200, is er geen (KIA) aftrek mogelijk.

Je mag natuurlijk alles als kosten boeken, dat vermindert daardoor de winst voor 2011.

Maar je mag het ook als inventaris opnemen en afschrijven, volgens gangbare regels of volgens willekeurige afschrijving, wanneer je daaraan voldoet. Dit ligt aan je verdere omstandigheden of je de winst wil drukken dit jaar of in volgende jaren.

• 0

Hallo Brood,

Allereerst bedankt voor je reactie!

Ik doel echter niet op de KIA. Er zou namelijk een regel zijn dat alle kleine kosten niet geactiveerd hoeven te worden, en met kleine kosten wordt volgens mij aangesloten bij hetzelfde bedrag van de KIA, zijde de €450. Als ik het goed heb zouden de bedragen die hoger zijn dan dat bedrag moeten worden geactiveerd en op worden afgeschreven indien zij voor meerdere jaren gebruikt zullen worden, en de kosten dus eigenlijk ook op meerdere jaren betrekking hebben.

Zo had ik bijvoorbeeld op HL gelezen dat een tafel en stoelen als één bedrijfsmiddel gezien kan worden. Mijn vraag is enigszins soortgelijk alleen zijn het wel echt aparte bedrijfsmiddelen. Meerdere bureau's en daarvan apart een televisie. De bureau's zijn onder de € 450 ex BTW en de televisie ook, maar gezamenlijk echter niet.

Zodoende mijn vraag of ik deze investeringen als 1 geheel moet zien, of anderzijds dat ik deze aanschaffingen beide apart mag toetsen voor de €450 regel.

Groeten,

Dennis

• 0

Mijn vraag is enigszins soortgelijk alleen zijn het wel echt aparte bedrijfsmiddelen.

Ja, dan zijn het uiteraard aparte bedrijfsmiddelen.

Soms tel je wel (tenminste als het op één factuur staat) alle tafels/stolen bij elkaar (en noem je het 'inventaris') en beschouw je dat dan als één bedrijfsmiddel.

• 0

Op 1 factuur is niet noodzakelijk hoor.

Zo mogen wij van de belastinginspecteur een flightcase en het apparaat als 1 geheel beschouwen, ondanks het feit dat het 2 verschillende leveranciers heeft.

Dus een televisie en de beugel om hem op te hangen is 1 investering. Het bureau en de tv dan weer niet. Maar als je er los een beugel of dvd speler bij koopt wel.

Aanvulling:

Denk ook even aan dit:

•de installatiekosten en de kosten van het bedrijfsklaar maken (bijvoorbeeld de kosten van plaatsing van het bedrijfsmiddel door een ander dan de leverancier)
  • 0

Op 1 factuur is niet noodzakelijk hoor.

Zo mogen wij van de belastinginspecteur een flightcase en het apparaat als 1 geheel beschouwen, ondanks het feit dat het 2 verschillende leveranciers heeft.

Dus een televisie en de beugel om hem op te hangen is 1 investering. Het bureau en de tv dan weer niet. Maar als je er los een beugel of dvd speler bij koopt wel.

Ja, dat klopt helemaal.

Je mag in principe je eigen standpunt innemen. Maar om een TV bij een paar tafels op te tellen als één bedrijfsmiddel is nogal ongewoon (en dus discutabel). En om een audio installatie te ontleden in versterker, tuner, luidsprekers, etc ook wel.

Maar in principe zou het kunnen, afhankelijk van de situatie/het gebruik.

• 0

Ik zie de bureau en tv graag apart van elkaar, omdat de winst van dit jaar een stuk hoger is dan de algemene jaren.

Maar ik denk dat ik wel kan zeggen dat de algemene meningen er ook juist voor pleiten om deze onafhankelijk van elkaar te kunnen toetsen voor de kleine aanschaffingen van max € 450 (EX BTW).

Hartelijk dank voor jullie hulp! Jullie hebben mij enorm geholpen!

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar