Ga naar inhoud

Concurrentieanalyse dienstenbedrijf

Geplaatst:

JohanvdVelden

Beste mensen,

 

Als stagiair van een bedrijf in de dienstverlening ben ik op zoek naar antwoorden op enkele vragen waar ik niet uit komt. Allereerst zal ik het bedrijf even voorstellen. Het bedrijf biedt diensten aan op gebied van recruitment en human resource consultancy. Het bedrijf adviseert en ondersteund werkzoekenden naar een nieuwe baan, ondersteund bedrijven bij werving- en selectieactiviteiten en adviseert bedrijven/organisaties op gebied van HR.

 

Ik ben nu bezig met een concurrentieanalyse van het bedrijf. Ik wil de concurrenten graag beschrijven op 4 verschillende niveaus, namelijk: Merken concurrentie, Productvorm concurrentie, generieke concurrentie en behoefte concurrentie. De merkconcurrentie is niet lastig om te beschrijven. Ik hierbij namelijk in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel gekeken en daar bedrijven opgezocht in de regio.

 

Nu zit ik echter met een probleem wat betreft de overige concurrentieniveaus.

 

[*]Productvormconcurrentie:

concurrentie tussen aanbieders van eenzelfde soort producten of diensten met verschillende verschijningsvormen, dus meerdere producten die binnen een specifieke productsoort vallen.

 

[*]Generieke concurrentie;

concurrentie tussen aanbieders van producten die dezelfde behoeften van de klant bevredigen.

 

[*]Behoefteconcurrentie;

concurrentie die gaat over het geld van de klant. Iedere euro kan immers maar één keer worden uitgegeven en dat realiseren de klanten zich maar al te goed. Tussen grote aankoopwensen wordt dus een afweging gemaakt, en bedrijven concurreren op dit niveau om het te besteden geld van (potentiële) klanten.

 

 

 

Zou iemand misschien een paar voorbeelden kunnen geven over deze vormen van concurrentie die betrekking hebben op het bedrijf waar ik stage loop? Ik heb de vormen van diensten van het bedrijf onderverdeeld in Recruitment en HR-diensten.

 

[*]Recruitment: ‘Werving en selectie’. Het werven, selecteren en aannemen van de juiste kandidaat, op de juiste positie, het juiste moment, tegen het juiste budget. De juiste kandidaat vinden die optimaal aansluit bij het wervingsprofiel.

- Voor werkgevers: het vinden van een nieuwe werknemer.

- Voor (toekomstige) werknemers: het vinden van een passende baan.

 

 

[*]HR-diensten: Personeelsbeleid dat de mens als uitgangspunt neemt voor de organisatie. Het personeel is geen kostenpost, maar een ‘activa’. Ze leveren een echte bijdrage aan het bedrijf en het bedrijf heeft profijt van dit personeel. Een beter gebruik van medewerkers leidt tot betere prestaties van de organisatie.

 

Alvast bedankt.

 

Johan van der Velden

Featured Replies

Geplaatst:

Norbert Bakker

  • Moderator

Beste Johan,

 

Niets ten nadele van jouw op zich best interessante vraag, maar Higherlevel is niet bedoeld voor huiswerk-, studie- en stagevragen. Zie de gebruiksvoorwaarden.

 

Ik sluit daarom dit topic.

 

Groet en succes met de stage,

 

Norbert

 

HL Administrator

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB

Gespecialiseerd in Arbeidsongeschiktheid, aansprakelijkheid en Cyber.

 

 

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.