Als stagiair van een bedrijf in de dienstverlening ben ik op zoek naar antwoorden op enkele vragen waar ik niet uit komt. Allereerst zal ik het bedrijf even voorstellen. Het bedrijf biedt diensten aan op gebied van recruitment en human resource consultancy. Het bedrijf adviseert en ondersteund werkzoekenden naar een nieuwe baan, ondersteund bedrijven bij werving- en selectieactiviteiten en adviseert bedrijven/organisaties op gebied van HR.
Ik ben nu bezig met een concurrentieanalyse van het bedrijf. Ik wil de concurrenten graag beschrijven op 4 verschillende niveaus, namelijk: Merken concurrentie, Productvorm concurrentie, generieke concurrentie en behoefte concurrentie. De merkconcurrentie is niet lastig om te beschrijven. Ik hierbij namelijk in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel gekeken en daar bedrijven opgezocht in de regio.
Nu zit ik echter met een probleem wat betreft de overige concurrentieniveaus.
[*]Productvormconcurrentie:
concurrentie tussen aanbieders van eenzelfde soort producten of diensten met verschillende verschijningsvormen, dus meerdere producten die binnen een specifieke productsoort vallen.
[*]Generieke concurrentie;
concurrentie tussen aanbieders van producten die dezelfde behoeften van de klant bevredigen.
[*]Behoefteconcurrentie;
concurrentie die gaat over het geld van de klant. Iedere euro kan immers maar één keer worden uitgegeven en dat realiseren de klanten zich maar al te goed. Tussen grote aankoopwensen wordt dus een afweging gemaakt, en bedrijven concurreren op dit niveau om het te besteden geld van (potentiële) klanten.
Zou iemand misschien een paar voorbeelden kunnen geven over deze vormen van concurrentie die betrekking hebben op het bedrijf waar ik stage loop? Ik heb de vormen van diensten van het bedrijf onderverdeeld in Recruitment en HR-diensten.
[*]Recruitment: ‘Werving en selectie’. Het werven, selecteren en aannemen van de juiste kandidaat, op de juiste positie, het juiste moment, tegen het juiste budget. De juiste kandidaat vinden die optimaal aansluit bij het wervingsprofiel.
- Voor werkgevers: het vinden van een nieuwe werknemer.
- Voor (toekomstige) werknemers: het vinden van een passende baan.
[*]HR-diensten: Personeelsbeleid dat de mens als uitgangspunt neemt voor de organisatie. Het personeel is geen kostenpost, maar een ‘activa’. Ze leveren een echte bijdrage aan het bedrijf en het bedrijf heeft profijt van dit personeel. Een beter gebruik van medewerkers leidt tot betere prestaties van de organisatie.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
JohanvdVelden
JohanvdVelden
Beste mensen,
Als stagiair van een bedrijf in de dienstverlening ben ik op zoek naar antwoorden op enkele vragen waar ik niet uit komt. Allereerst zal ik het bedrijf even voorstellen. Het bedrijf biedt diensten aan op gebied van recruitment en human resource consultancy. Het bedrijf adviseert en ondersteund werkzoekenden naar een nieuwe baan, ondersteund bedrijven bij werving- en selectieactiviteiten en adviseert bedrijven/organisaties op gebied van HR.
Ik ben nu bezig met een concurrentieanalyse van het bedrijf. Ik wil de concurrenten graag beschrijven op 4 verschillende niveaus, namelijk: Merken concurrentie, Productvorm concurrentie, generieke concurrentie en behoefte concurrentie. De merkconcurrentie is niet lastig om te beschrijven. Ik hierbij namelijk in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel gekeken en daar bedrijven opgezocht in de regio.
Nu zit ik echter met een probleem wat betreft de overige concurrentieniveaus.
[*]Productvormconcurrentie:
concurrentie tussen aanbieders van eenzelfde soort producten of diensten met verschillende verschijningsvormen, dus meerdere producten die binnen een specifieke productsoort vallen.
[*]Generieke concurrentie;
concurrentie tussen aanbieders van producten die dezelfde behoeften van de klant bevredigen.
[*]Behoefteconcurrentie;
concurrentie die gaat over het geld van de klant. Iedere euro kan immers maar één keer worden uitgegeven en dat realiseren de klanten zich maar al te goed. Tussen grote aankoopwensen wordt dus een afweging gemaakt, en bedrijven concurreren op dit niveau om het te besteden geld van (potentiële) klanten.
Zou iemand misschien een paar voorbeelden kunnen geven over deze vormen van concurrentie die betrekking hebben op het bedrijf waar ik stage loop? Ik heb de vormen van diensten van het bedrijf onderverdeeld in Recruitment en HR-diensten.
[*]Recruitment: ‘Werving en selectie’. Het werven, selecteren en aannemen van de juiste kandidaat, op de juiste positie, het juiste moment, tegen het juiste budget. De juiste kandidaat vinden die optimaal aansluit bij het wervingsprofiel.
- Voor werkgevers: het vinden van een nieuwe werknemer.
- Voor (toekomstige) werknemers: het vinden van een passende baan.
[*]HR-diensten: Personeelsbeleid dat de mens als uitgangspunt neemt voor de organisatie. Het personeel is geen kostenpost, maar een ‘activa’. Ze leveren een echte bijdrage aan het bedrijf en het bedrijf heeft profijt van dit personeel. Een beter gebruik van medewerkers leidt tot betere prestaties van de organisatie.
Alvast bedankt.
Johan van der Velden
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/33447-concurrentieanalyse-dienstenbedrijf/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
1 antwoord op deze vraag