• 0

REALITY CHECK! wie helpt mij met mijn liquiditeitsbegroting?

Goedenavond allen,

 

Hopelijk hebben jullie nog een beetje energie om mijn liquiditeitsbegroting na te kijken. Mijn situatie ziet er als volgt uit.

 

Ik ben bezig met de start van een levensmiddelen bedrijf waarbij ik hoop ooit met mijn assortiment in de grote supermarkten terecht kom. Om te beginnen wil ik eerst lokale supermarkteigenaren "overhalen" mijn product op te nemen. Wanneer ik een goede verkoop track record bereik wil ik de stap zetten naar het hoofdkantoor van AH in Zaandam.

 

Ik bevind mij nu in de situatie dat een investeerder geinteresseerd is in mijn plannen. We hebben afgesproken dat ik een liquiditeitsbegroting zal maken van de eerste 5 jaar. Ik ben al dagen bezig en ik heb het idee dat ik er een potje van heb gemaakt. Omdat ik absoluut niet weet hoe het verloop van omzet en kosten zal lopen, heb ik overal gelijke aantal omzet en kosten. Dit kan natuurlijk niet, maar goed ik weet anders niet hoe ik het zou moeten doen.

 

Ik probeer nu de perioden te vinden waarin mijn liquiditeits negatief zou zijn, maar alle cijfers zijn positief?? Ik weet dus ook niet of ik eigenlijk wel investering nodig heb. Aan jullie dus de vraag, heb ik steun nodig (uitgaande dat de omzetten en kosten ongeveer zo zouden verlopen). Nog even ter info:

 

- ik woon nog thuis en ken mezelf een laag inkomen toe de eerste jaren

- de kosten zijn indicatief maar liggen binnen de realiteit. Met name de inkoopkosten kunnen nog flink dalen wanneer er grote volumes geproduceerd gaan worden

- Ik investeer zelf bij de start 10.000 euro en heb januari 2012 ongeveer 2000 euro op de bank staan.

 

Mijn belangrijkste vraag is: heb ik investering nodig?

 

Mijn dank is enorm groot voor jullie hulp.

 

Vriendelijke groet,

 

UMMAH

Workbook1_higherlevel.xlsx

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik zou beginnen met je formules te controleren de formule in regel 20 Liquiditeitsmutatie is fout. omdat je je uitgaven al negatief hebt staan moet je op die regel C7+C18 doen ipv C7-C18. Als je dat doet dan word je plaatje al compleet anders..

 

Verder is een liquiditeitsbegroting niet veel meer als het spelen met de timing van de kosten, investeringen en omzet. Die timingsverschillen zorgen voor je financieringsbehoefte.

Als jij bijvoorbeeld 100.000 euro moet investeren om je productiemiddelen te kopen dan moeten die dus in Q1 2012 staan en niet verdeeld worden over de tijd.

 

De juistheid van je timing kunnen van grote invloed zijn op het succes van de onderneming.

De liquiditeitsbegroting kan je ook laten zien dat je sommige investeringen moet uitstellen of afhankelijk maken van een omzet niveau om de financieringbehoefte niet te groot te maken

 

Je ziet in een liquiditeitsbegroting meestal dat het eerste jaar er veel geld in moet door investeringen en omdat de omzet nog op gang moet komen terwijl bepaalde kosten zoals huur en een deel van de personeelskosten al vaste kosten zijn.

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Roel,

 

Bedankt! Ik zag inderdaad de fout zitten. Samengevat, zou ik eigenlijk na moeten gaan wanneer bepaalde investeringen gedaan moeten worden. En daarnaast op een logische manier de omzet en kosten "opbouwen".

 

Maar mag ik er vanuit gaan, als er nergens negatieve banksaldo's staan dat het verstandiger is om een eventuele investering uit te stellen. Bijv. dat ik aan mijn investeerder voorstel dat we eerst afwachten hoe de boel verloopt en dat hij dan op een later tijdstip kan instappen (indien hij daarmee akkoord zou gaan).

 

Heb ik het goed begrepen?

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 255 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.