• 0

Het nieuwe OpenCoffee?

Als een van de organisatoren van lokale Open Coffee bijeenkomsten kreeg ik onlangs een mail over "Het nieuwe OpenCoffee". Ik heb hierover ook al gepost op het KvK Hallo! forum omdat daar volgens mij meer Open Coffee bezoekers en organisatoren zitten dan op HL. Die post zal ik hier dus niet herhalen (het komt er in het kort op neer dat iemand een formele organisatie van de OC wil gaan maken).

 

Waar ik wel jullie gedachten over zou willen is over het volgende. Vorig jaar stond op de site van Open Coffee Nederland nog "Mag iedereen een Open Coffee starten? Ja, Open Coffee is een open concept, je mag er dus mee doen wat je wilt, niemand beheert de naam of het concept."

 

Nu lees ik op diezelfde pagina: "Open Coffee Nederland houdt zich het recht voor om gebruikmaking van de naam Open Coffee (+locatie) te verbieden."

 

En waar voorheen stond: "Het algemene logo kun je downloaden via deze link. Vervolgens kun je het logo zelf aanpassen in een programma als Adobe Illustrator door de locatie te veranderen." staat nu "Na goedkeuring van de door jouw te starten Open Coffee, krijg je het logo van Open Coffee Nederland toegezonden." Het logo is dit jaar ook als beeldmerk gedeponeerd bij het BBIE.

 

Zelf heb ik het idee dat niemand zich de naam "Open Coffee" kan toeëigenen en dat er dus geen juridische grond bestaat om gebruikmaking van de naam te verbieden. Maar is dat ook zo?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

13 antwoorden op deze vraag

  • 0

Open Coffee Nederland gaat haar eigen weg maken, en neemt afscheid van de waardes en benadering van The OpenCoffee Club. Dat mag, natuurlijk, maar het is allang niet de eerste. He who does not learn from history is doomed to repeat it.

 

Oppassen, ik heb een filosofische stemming vandaag. Als ik het maar goed in het Nederlands kon uiten met alle nuances erbij, soms vind ik het heel frustrerend. Maar ik doe hier mijn best en vraag vooraf jullie vergiffenis voor eventueel onhandige verwoordingen en uiteraard spelfouten.

 

Zodoende is er mijn inziens niks om mensen tegen te houden om een "enige echte opencoffee club" te beginnen, afkomstig van het origineel, wereldwijd initiatief en niet van de landelijke. Het vraagt er maar een paar seconden Googlen om erachter te komen dat toestemming van Open Coffee Nederland geen eis is.

 

Eigenlijk is het een typische verschijnsel van het denken vanuit een mentaliteit van schaarste -- wat schaars is, is waardevol, en als iets niet schaars is dan moeten wij er voor de schaarste kunstmatig zorgen. En dit is het aanpak geweest nu al honderden jaren, dus dat mensen het niet makkelijk achter zich kunnen laten is begrijpelijk. Maar helaas is er geen schaarste in gezelligheid te vinden, ook niet in communicatie.

 

Ik denk dus dat in zoverre dat ze gaan proberen het in handen te houden, in zodanige mate wordt er tegen gereageerd en mensen gaan vervolgens een eigen open weg volgen.

 

Ik heb een cowerk ruimte, een gemeenschap van ondernemers, stichtingen, en particulieren. Het is dus een uitstekende gelegenheid om (gewoon, zo maar) volgende week een open bijeenkomst te houden in Kamer52, het adverteren op meetup.com en linkedin en facebook en twitter en weet ik veel wat allemaal. Daar in mijn teksten zou ik kunnen zetten dat het geen open coffee nederland is, omdat Open Coffee Nederland mij niet meer open lijkt maar is nog een van de zoveel professionele, saaie, verkoopevenementen onder mom van netwerken is geworden. En trouwens noemen wij die van ons Öpen Koffie Oosterhout, omdat wij zijn lekker Nederlands (ook al ben ik zelf allochtoon). Bijvoorbeeld. De grappen blijven maar komen, ik vind het heel verleidelijk, eigenlijk. Gratis reclame: Kleine cowerk ruimte gaat het oorlog aan met Open Coffee Nederland.

 

En de markt (niet het merk, maar de markt) gaat het bepalen. Gezien dat er twee grote culturele stromingen hierdoor lopen -- 1) de wens om alles professionele en onder controle te hebben, waar onderliggend de wens voor iets exclusief ook een rol spelt; 2) de wens om alles open en eerlijk en gelijkwaardig te hebben -- zou het wel interessant kunnen worden.

 

Ik heb trouwens een lid in Kamer52 die een heel interessant artikel geschreven heeft over insteek vanuit schaarste en vanuit overvloed (is that how you translate abundance?) en de rol hiervan in innovatie en de ontwikkelingen van netwerken. Weliswaar academische, ook in het engels -- in het Nederlands heb ik het niet -- maar toch is dit Higherlevel, ik ga er dus vanuit dat het niveau wel hoger is. ;)

 

Ik denk niet dat de originele oprichter van de opencoffee club er iets aan gaat doen; als een van de oprichters van Skype en door de jaren heen met opencoffee heeft hij de nodige ervaring met territoriaal pogingen al opgedaan zou ik denken. Gewoon je eigen concept vrij houden, blijven gratis weggeven, en het komt vanzelf goed. De mensen die efficiënt willen netwerken zijn toch niet de doelgroep voor een opencoffee club.

 

Jeannine

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

De volgende stap is gezet. Een nieuwe organisatie is aangekondigd met een nieuw logo en men heeft aangekondigd per 1 januari a.s. operationeel te willen zijn.

 

Het lijkt vooral om geld te gaan. Het lidmaatschap van de nieuwe organisatie "OpenCoffee Nederland" kost 10 euro per maand. Om zoveel mogelijk leden te werven biedt men de Open Coffee organisatoren 10 euro voor elk betalend lid en vervolgens 1 euro voor elke maand dat dat lid zijn/haar contributie betaalt. Dat wordt dus een gevecht om de zieltjes ...

 

Ik verwacht dat dit betekent dat ondernemers die geen lid zijn van OpenCoffee Nederland straks niet meer welkom zijn bij de Open Coffees waarvan de organisator meedraait in het verdienmodel. Om dit te bewaken krijgt elke Open Coffee bij de bijeenkomsten twee OpenCoffeeAngels toegewezen. Open Coffees die zich niet wensen aan te sluiten kunnen concurrentie verwachten van nieuwe initiatieven in dezelfde woonplaats, ondersteund door OpenCoffee Nederland.

 

Ik vind het jammer dat een met veel enthousiasme opgebouwd begrip op deze manier een compleet andere insteek krijgt. Natuurlijk kun je als organisator gewoon doorgaan met de "ouderwetse" Open Coffee bijeenkomsten, maar je moet dan wel aan iedereen uit gaan leggen dat je niet meedoet met het verdienmodel. En als je iemand wijst op de Open Coffee word je meteen "verdacht" van ledenwerving.

 

Ik weet het, dit soort dingen gebeuren en het helpt niet om je hier druk of kwaad over te maken, maar toch ...

Link naar reactie
  • 1

Hé, John, hier iets om je op te vrolijken:

 

http://www.youtube.com/watch?v=qLmhnWtP_Kc

 

Wat ik jammer vind is als het misleidend wordt. Maar ik ben (vanavond, tenminste) vol vertrouwen in de menselijkheid, en ik ga er vanuit dat mensen kunnen begrijpen dat 10 euro per maand is niet meer open. Het heeft wel iets voor een bepaalde doelgroep, en de rest moeten een echte OpenCoffee gaan organiseren. Zal ik hier in Oosterhout de aftrap nemen? Coffee is hier toch altijd gratis . ;D

 

Als ik jou was zou ik helemaal niets uitleggen, maar gewoon doorgaan als je het leuk vindt. Er is geen sprake van concurrentie, wat er aangeboden wordt en wie het aantrekkelijk vindt zijn niet hetzelfde.

 

Niks ouderwetse, gewoon doorgaan met de echte OpenCoffee, deze ontwikkeling geeft je gewoon een makkelijke manier om je OpenCoffee te onderscheiden..

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Bestaat er ook al zoiets als een Open Borrel, tussen 21.00 en 22.30 uur ? Dat je dus 's avonds op je gemak met mede ondernemers een borrel kunt pakken, nadat je gegeten hebt, de kids in bad en bed hebt gedaan en even kunt ontspannen ? In plaats van die soms gruwelijk belachelijke tijden als 06.45 uur ?

 

Er zijn namelijk ook ondernemers die op dit tijdstip hun handen vol hebben aan 1 of meerdere kinderen voordat de werkdag begint.

 

Misschien eens onderzoeken of ik de naam al ga registreren voordat ik dit ga opperen op LinkedIn en dergelijke... :)

 

@John, ik snap je helemaal en ga gewoon lekker door met je ding. Het andere is ineens een betaalde netwerkbijeenkomst geworden, en heeft bij lange na niet de charme ! Succes !!

 

[edit : Doesburg en Valkenswaard hebben het ook begrepen (Open Borrel) ]

Link naar reactie
  • 0

Verwacht je dat veel mensen lid gaan worden van dit soort dingen?

 

Ja, ik verwacht het wel, tijdelijk tenminste. Sociaal drukte is een van de top-5 motivaties, ook al zijn mensen er over het algemeen onbewust van. Het staat trouwens overal op het Internet dat de OpenCoffee een uitstekende gelegenheid is voor startende ondernemers om contacten te maken, en het zal ook zo blijven staan want Google vergeet niets. Ik denk dat ook de KvK de OpenCoffee aanraadt.

 

Ik weet niet hoe je in het Nederlands een "bait-and-switch" noemt, maar zulke acties zijn niet voor niets al eeuwen gebruikt door zowel oplichters als kooplui. Eerst breng je mensen naar je toe met de bait, dan geef je ze iets anders met de switch.

 

Wat ik er echt zonde aan vind is dat zoiets vergroot de mate van cynicisme en afhakken -- ook al is het maar een heel klein beetje, ik vind het alweer hoog genoeg. Er zijn er mensen die gaan denken, "Zo, zie je wel, alle zogenaamd samenwerken en vrijblijvend initiatieven, die gaan allemaal om geld uit mijn zakken kloppen,". En dat terwijl de voordeel van vrijwillig samenwerken voor de MKB in deze tijden zo dwingend is.

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
  • 0

Verwacht je dat veel mensen lid gaan worden van dit soort dingen? 10 euro per maand om ergens een kop koffie te mogen drinken die je vervolgens zelf moet gaan betalen?

Er zullen allerlei "voordelen" gekoppeld gaan worden aan het lidmaatschap ("Verder willen wij voor alle bezoekende OpenCoffee ondernemers inkoopkorting bedingen voor bijvoorbeeld brandstof, energie, telefonie, kantoorartikelen maar ook vakanties en maatpakken"). Vooral die laatste korting zal naar verwachting veel ondernemers over de streep trekken ... >:(

 

Daarnaast zullen er "ondernemers" zijn die een Open Coffee beginnen puur voor het geld. Actieve (agressieve?) werving onder de naam "Open Coffee", niet om het netwerken te bevorderen, maar om hieruit een vast inkomen te genereren.

 

@Jeannine

 

Bij veel "bait-and-switch" acties voel je van tevoren aan dat er addertjes onder het gras (moeten) zitten en is het ook de oorspronkelijke aanbieder van de "bait" die er uiteindelijk een verdienmodel van maakt. Het verschil hier is dat deze "coup" wordt gepleegd door een "buitenstaander" die geen rol heeft gespeeld bij het uitzetten van het aas.

Link naar reactie
  • 1

Nieuwe ontwikkelingen:

 

Het schijnt dat Open Coffee Nederland heeft graciuze besloten om de gewoon open coffie te permitteren. uit respect voor de veel reacties over de nieuwe plannen.

 

Lief, hoor.

 

Hiernaast zetten ze een gesloten Open Coffie op, de OpenCoffee Business Netwerk. Oeps, sorry, Network.

 

Groetjes,

 

Jeannine

 

 

 

 

 

Snel en eenvoudig bedrijfshuisvesting, waar de ruimte aan je werk past, en niet andersom. Wij zijn aan het delen. En het is geweldig. http://www.registratie-adres.nl

 

Een professioneel, verwelkomen coworking gemeenschap Treat it like your own. It is. http://www.kamer52.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 148 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.