• 0

Voorstel tot verandering van de onbegrijpelijke vastgoedbeleid

Beste collega forumleden,

Ik ben op de site nieuw, maar ik dacht dat ik hier wel goed zat wat betreft bruikbare ideeen betreffende een kwestie.

Ik wil een pand van de gemeente huren voor een shoarmatent. Het pand past in de bestemmingsplannen van de gemeente etc.

Maar het beleid van het vastgoedafdeling is dat het pand niet verhuurd zal worden, omdat het gesloopt zou worden. Maar het is niet duidelijk wanneer, want in dat zelfde pand (ernaast) is er een cafeetje...en dit "pand" is eigenlijk de aangebouwde garage aan het pand en ligt dus naast het cafeetje...echter is dit garage uitstekend voor mijn onderneming. wat betreft de toekomstige plannen en het slopen daarvan, konden ze me niet veel meer meedelen..en het zou zo kunnen dat het nog 10 jaar er staat (ivm huurrecht van de cafehouder etc) en de nieuwe plannen voor dat pand ook nog niet vast staan...dit is ongeveer wel het verhaaltje wat ik van de afdeling vastgoed van de gemeente heb meegekregen.

Ik ben bereid om daar in te investeren zelfs totdat het gesloopt zou worden (uiteraard met een acceptabel huurtermijn), en begrijp het daarom ook niet dat de gemeente ervoor kiest om een pand niet te verhuren terwijl ernaast wel verhuurd is? Kan iemand mij adviseren wat te doen, om toch aan dat aangebouwde "garage" om te toveren in mijn droomlocatie shoarma tent.

En ik heb me aangemeld voor de spreekuur B&W en heb verzocht om met de burgemeester hierover te spreken, wat raden jullie mij aan om sterk in mijn schoenen te staan tegenover de B&W om hen toch nog te kunnen overtuigen van dat de locatie groen licht zou moeten krijgen voor een shoarma tent.

schets van boven,

over de locatie: (wooncomplexen..................................................................) (cafes, restaurant gelegen aan de havenkade)---H

(wooncomplexen )(hoogvliet supermarkt) (het cafeetje-"garage/pand") (action )(grote kantoren complex)----H

(treinstation) H=haven

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

• 0

De schets komt niet helemaal uit de verf ... waarschijnlijk heb je iets willen copy/pasten.

Op basis van de info die je verstrekt zou ik je adviseren om een brief te schrijven naar de gemeente waarin je verzoekt om het pand te huren. Het lijkt me voor de gemeente ook interresanter om een pand te verhuren ipv leegstand. Maar nu blijft het een beetje vaag en moet je het doen met de mondelijnge info van die ene meneer van vastgoed die je terstond ook even het gemeentebeleid meedeeld. Als dat werkelijk gemeentebeleid is dan kun je dat ook schriftelijk krijgen en kun je er ook bezwaar tegen maken. Wordt er in ieder geval serieus naar gekeken. Beleid is pas beleid als het op papier staat. Vooral bij ambtenaren geldt: Geen babbeltjes maar krabbeltjes.

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

• 0

Beste devlinx,

Hartelijk dank voor je reactie.

Inderdaad, geen babbeltjes maar krabbeltjes. Daarom ben ik nu bezig om een email op te stellen naar het adres van de burgemeester@...

Ik probeer me in te beelden waarom de gemeente uberhaupt een pand niet zou willen verhuren?

a.het wordt op zeer korte termijn gesloopt (dat is 90% niet het geval, omdat de cafe ernaast vorig jaar is geopend, en toch een meerjarig huurcontract is+ huurrecht voor de cafehouder)

b. pand is in dermate slechte staat dat het gevaarlijk is ofzo (niet het geval, laatst nog meegerestoreerd met de cafe ernaast)

c. past niet in de bestemmingsplan (wel degelijk, het betreft om een bedrijfsterrein voor o.a. horeca doeleinden)

d. geen woonachtige buren (dus ook geen potentiele overlast)

e. er zijn te veel shoarma tenten (echter niet in de buurt van dit gebied, vooral in de stadscentrum en de aangelegen havenkade, + geen standaard saaie inrichting, ben bereid om het echt authentiek volgens thema in te richten)

... jullie potentiele redenen om afgewezen te kunnen worden?

gr sinan

• 0

Sinan,

Een email lijkt me niet verstandig.

Dit soort zaken regel je toch echt schriftelijk. Wat je moet doen is de gemeente verzoeken tot het nemen van een besluit.

Dit doe je met een zogenaamd verzoekschrift. Met dat verzoekschrift beschrijft je kort en bondig de situatie en dwingt je de gemeente tot het nemen van een besluit.

Het kan kanten op:

1) het verzoek wordt toegewezen

2) het verzoek wordt afgewezen. In dat geval moet de gemeente motiveren waarom het verzoek is afgewezen. Als je het er niet mee eens bent kun je daartegen bewaar maken.

3) het verzoek wordt aangehouden omdat er nog geen besluit kan worden genomen.

Voordeel van een verzoekschrift is in ieder geval dat je een duidelijke gemotiveerde uitspraak krijgt en de gemeente dwingt om er goed over na te denken.

Je kunt het verzoekschrift free format opstellen maar veel gemeentes hebben een standaard format waar je gebruik van kunt maken (kijk eens op de site van je gemeente). Een verzoekschrift moet ook aan een aantal voorwaarden voldoen. Ook deze voorwaarden kun je meestal terugvinden op de site van de gemeente. Een verzoekschrift per email heb ik nog nooit van gehoord.

Als je twijfelt aan je verzoekschrift zou ik zeggen: stel hem op zoals je denkt dat het moet, anonimiseer je gegevens en leg het eens voor in dit forum.

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

• 0

Sinan,

Een email lijkt me niet verstandig.

Dit soort zaken regel je toch echt schriftelijk. Wat je moet doen is de gemeente verzoeken tot het nemen van een besluit.

Dit doe je met een zogenaamd verzoekschrift. Met dat verzoekschrift beschrijft je kort en bondig de situatie en dwingt je de gemeente tot het nemen van een besluit.

Het kan kanten op:

1) het verzoek wordt toegewezen

2) het verzoek wordt afgewezen. In dat geval moet de gemeente motiveren waarom het verzoek is afgewezen. Als je het er niet mee eens bent kun je daartegen bewaar maken.

3) het verzoek wordt aangehouden omdat er nog geen besluit kan worden genomen.

Voordeel van een verzoekschrift is in ieder geval dat je een duidelijke gemotiveerde uitspraak krijgt en de gemeente dwingt om er goed over na te denken.

Je kunt het verzoekschrift free format opstellen maar veel gemeentes hebben een standaard format waar je gebruik van kunt maken (kijk eens op de site van je gemeente). Een verzoekschrift moet ook aan een aantal voorwaarden voldoen. Ook deze voorwaarden kun je meestal terugvinden op de site van de gemeente. Een verzoekschrift per email heb ik nog nooit van gehoord.

Als je twijfelt aan je verzoekschrift zou ik zeggen: stel hem op zoals je denkt dat het moet, anonimiseer je gegevens en leg het eens voor in dit forum.

Gr

Devlinx

Beste devlinx,

Bedankt voor je reactie,

Ik dacht ook aan schriftelijke communicatie, totdat ik van de gemeente zelf heb vernomen dat email veel sneller gaat...(had namelijk aanvraag gedaan voor spreekuur van de B&W, reactie was email is beter, omdat ze zo denk ik meer tijd hebben om te onderzoeken overleggen)

email gaat rechtstreeks naar de burgemeester, ik weet niet hoe snel het zal gaan...maar eerste reactie is denk ik eerst afwachten.

In de mail schets ik de situatie, en probeer hem te overtuigen van de eventuele toewijzing.

Anders zal ik alsnog een afspraak maken bij de B&W sowieso een afspraak willen maken om het persoonlijk te komen vertellen...

ik vind het wel spannend worden,..

iemand nog goede argumenten?

gr sinan

• 0

email gaat veel sneller en spreekuur geeft je wellicht meer inzicht in het standpunt/beleid van de gemeente.

Maar een besluit wordt daarin niet genomen, daarvoor zul je toch een verzoekschrift moeten indienen.

Als uit de email wisseling of tijdens spreekuur blijkt dat de gemeente er niets in ziet, om wat voor reden dan ook, dan kun je daar verder niets mee. Als je een verzoekschrift wordt afgewezen kun je bezwaar maken.

Richt in ieder geval je email aan de juiste persoon, degene die normaal gesproken zou moeten beslissen over je verzoekschrift.

Als je niet weet wie dat is dan bel je gewoon even met de gemeente.

Succes

Gr

Devlinx

Suscipere et finire

• 0

Nog een kleine aanvulling: ga er vanuit dat je beleid niet kunt veranderen.

Beleid is iets wat algemeen door B&W is vastgesteld. De gemeente is bezig dat 'beleid' uit te voeren.

Als jouw verzoek past binnen het beleid dan heb je alle kansen, sterker nog alle rechten, dat je verzoek wordt toegewezen.

Als je verzoek niet past binnen het beleid dan heb je nihil kansen, omdat uitzonderingen op vastgesteld beleid logischerwijs vrijwel nooit worden gemaakt.

Let wel op: beleid wordt door ambtenaren vaak staand vrije hand gemaakt. Het is heel makkelijk voor een ambtenaar om iets af te doen met "past niet in ons beleid". Beleid is vastgesteld en vastgelegd. Als iets dus niet "past in het beleid" zonder enige toelichting, dan is het verstandig om dat even te checken.

Suscipere et finire

• 0
Een verzoekschrift moet ook aan een aantal voorwaarden voldoen.

Zie daarvoor artikel 4:2 van de Algemene wet bestuursrecht

Groet, Nynke

RVO.nl/Antwoord voor bedrijven informeert ondernemers over wetten, regels en subsidies. Zij werkt samen met Ondernemersplein.nl en andere (overheids)partners.

• 0

ja, bedankt ik heb de artikelen bekeken.

ik heb aan de hand van de horecanota van de gemeente een verzoekschrift opgesteld, eigenlijk is het ook een bezwaarschrift tegelijk...ik wil zodra deze af is versturen, en de eerste reactie vanuit de kant van b&w afwachten, om eventueel concrete bezwaarschrift aan te wenden.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar