• 0

Geen kapitaal meer in stamrecht bv. Wat nu?

Anderhalf jaar geleden is mijn schoonvader vertrokken naar Curacao. Voor zijn vertrek heeft hij een stamrecht bv opgericht om zijn ontslagvergoeding in onder te brengen en omdat hij naar het buitenland vertrok, is zijn stiefdochter mede directeur geworden. Bv staat dus geregistreerd op ons adres. Mijn vriendin handelt dus de administratie af hier in Nederland. Het laaste half jaar is er door omstandigheden geen contact meer tussen vader en stiefdochter. De stamrecht bv is door hem helemaal leeg getrokken en bij ons stromen de aanmaningen en dwangbevelen van de belastingdienst, KvK en een belastingadviesburo inmiddels binnen want deze worden niet meer door hem betaald.

Mijn vriendin wil nu uit de stamrecht bv stappen. Maar kan dit zomaar? Wat zijn de gevolgen voor ons (financieel) en in hoe verre is mijn vriendin aansprakelijk voor het gedrag van haar stiefvader? Ze heeft trouwens geen toegang tot de rekeningen van de bv.

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

• 0

Leuke schoonvader.

Hoe kun je nou in g.. naam de administratie doen als je geen toegang hebt tot de rekeningen ???

Volgens mij ben je grondig beetgenomen en draait stiefdochter op voor de sancties bij ontbreken van schoonvader hier in Nederland. Je zou nu al volgens mij een aanklacht in moeten dienen van fraude bij justitie in Nederland en in Curacao.

Hopelijk houdt men dit draadje nog open voor andere (betere) adviezen, anders zou je volgens mij zo spoedig mogelijk een juridisch/fiscaal adviseur moeten bezoeken.

• 0

Met administratie bedoel ik het inscannen van de ontvangen papieren en rekeningen en deze mailen naar Curacao zodat haar stiefvader ze kan betalen. Doordat het kapitaal opgegaan is aan 'andere' zaken is er nu geen geld meer om de belangrijke zaken te betalen.

Maar omdat mijn vriendin geen toegang heeft tot de rekeningen, is ze dan wel of niet aansprakelijk voor dit wanbeleid?

• 1

beste Hengstum

Vervelende situatie waar niet 123 een oplossing voor is. Zorg in elk geval dat je vriendin per brief haar functie als bestuurder neerlegt en dat doet omdat de aandeelhouder gehandeld heeft zonder haar instemming en dat zij geen goedkeuring geeft en heeft gegeven voor de opnames uit de BV. Stuur die brief per mail en aangetekende post naar stiefvader.

Neem contact op met de KvK en zorg dat zij zich uitschrijft als bestuurder. Doe dat met dit formulier (opent als PDF) en vul bij 2.1 in "beëindiging van een functie" en vul daarna de rest in.

Dan is de fiscus nog een risico. Als bestuurder is zij verantwoordelijk voor wat er binnen de BV gebeurt. Als stiefvader de BV leeg heeft getrokken, hoeft er niets aan de hand te zijn. Formeel heeft hij nu gewoon een dikke schuld aan de BV. Het wordt tricky als de BV over dient te gaan tot uitkeren (als hij 65 wordt) en er geen geld meer is. Dan zal de fiscus op zoek gaan naar de oorzaak en bezien wie daarvoor verwijt te maken valt en wie belasting moet betalen.

Het lijkt me daarom goed dat je ook de fiscus vertelt wat er gebeurd is en dat je vriendin dit nooit tegen heeft kunnen houden omdat zij geen toegang had tot de rekeningen. Zij is enkel door stiefvader bestempeld als 'bestuurder in NL' zodat hij kon emigreren zonder risico op belastingheffing. Vaak is de fiscus wel gevoelig voor dit soort gevallen. Garantie dat ze met deze informatie niets zullen doen, kan ik evenwel niet geven!!

Tot slot zal de fiscus weinig moeite hebben om hem te vinden op Curaçao, mits hij daar wel bekend is als inwoner. Hebben jullie een adres van hem daar?

Goed, dat is het verhaal. Nu ga ik er ook een slotje op zetten omdat HL niet bedoeld is voor dit soort vragen. Het gaat immers niet over ondernemen. Ik kon het evenwel niet laten om jullie te dienen van advies. Als meer info nodig is, stuur gerust een PM. Ik kan vanaf de zijlijn jullie bijstaan, doe ik voor niets.

groet en sterkte

Joost

HL admin

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar