• 0

Kan ik nogmaals investeringsaftrek toepassen?

Beste HL-ers,

 

In 2010 heb ik een energiezuinige auto gekocht. Omdat ik dat jaar nog starter was heb ik het bedrag (rekeninghoudend met de restwaarde) willekeurig afgeschreven. Ook heb ik 28% investeringsaftrek genoten.

 

Mijn auto is ruim een jaar later uiteraard nog lang niet afgeschreven. Maar omdat de overheid vanaf medio volgend jaar be 14% bijtelling van zuinige auto's gaat aanpassen (en ik de nieuwe aanschaf ook dit jaar nog in 2 jaar mag afschrijven) overweeg ik toch nog even snel mijn auto te vervangen. Zo geniet ik met een schone teller weer langer van de 14% bijtelling die mijn hele eigenaarschap meegaat.

 

Tot zover mijn overweging. Mijn vraag is:

- Mag ik -als ik mijn auto zo snel al vervang- van de nieuwe auto opnieuw volledig de investeringsaftrek van de aanschafwaarde in mijn boeken opnemen?

- Mag ik de vorig jaar genoten investeringsaftrek volledig "houden", of moet ik als ik zo snel de investering vervang nog iets corrigeren?

 

Ik ben benieuwd of deze aanschaf de moeite waard is.

 

maarten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Desinvesteringsbijtelling uit art. 3:47 wet IB '01:

Je vervreemd je huidige auto binnen 5 jaar na het begin van het kalenderjaar waarin de investering heeft plaatsgevonden. De destijds genoten investeringsaftrek ad 28% over aankoopbedrag auto dien je bij je fiscale winst op te tellen.

 

T.a.v. de nieuw aan te schaffen auto mag je volgens mij gewoon 28% investeringsaftrek claimen over de totale aanschafwaarde.

Junior.

Link naar reactie
  • 0

Dag Maarten

 

Het is niet zo ontzettend voordelig als het lijkt. Maar daarover zo meer.

 

Heb je wel helemaal scherp wat er verandert komend jaar aan de bijtelling? Je hebt nu een 14% auto. Als je die gewoon blijft rijden dan verandert er niets aan de bijtelling. De nieuwe Co2 grenzen gelden alleen voor auto's die op kenteken gezet worden vanaf 1-7-2012. Bovag heeft een erg goed stroomschema opgesteld, zie deze link.

 

Mocht je toch besluiten om een nieuwe auto te kopen dan moet je het volgende weten:

1. de BTW die je evt. teruggevraagd hebt op de aanschaf wordt deels gecorrigeerd (jaren in gebruik t.o.v. 5 jaar), tenzij je de auto met BTW verkoopt. Die moet je dan uiteraard afdragen.

2. voor de inkomstenbelasting betaal je over het verschil tussen de dagwaarde min de boekwaarde. Je hebt al fors afgeschreven op deze auto, zodat je dus inkomstenbelasting moet betalen over hetgeen je meer afgeschreven hebt dan de dagwaarde van de auto.

3. de investeringsaftrek wordt teruggenomen via de desinvesteringsbijstelling, zie reactie van Mario2. Waarbij opgemerkt dat de 28% desinvesteringsbijstelling berekend wordt over de verkoopprijs, zo die marktconform is (waarde economisch verkeer).

 

toch maar blijven rijden?

 

groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 81 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.