• 0

Focus bewaren: nodig en zo ja, hoe?

In het artikel Out of Focus wordt gewezen op de drang van bedrijven om horizontaal uit te breiden in plaats van verticaal te groeien. Dus méér activiteiten ontplooien, in plaats van de kernactiviteiten te verbeteren en goed te worden in één ding. Enkele quotes:

 

Too many companies are determined to grow horizontally, to expand into new businesses and become everything to everybody. (...) Why can't companies be happy with focused, profitable businesses? Why can't they see success in offering an excellent product to a loyal customer base at a solid profit? Why don't they realize the value of staying small and serving clients who don't want to use a behemoth company for their maps, restaurant reviews, or Web hosting? (...) Maybe I'm too much of a business aesthete. Maybe I'm shouting into the wind. But I see beauty in doing one thing well. I wish more companies, and more investors, agreed.

 

Hoe gaan jullie om met het bewaren van de focus? Met zoveel ideeën en zoveel interessante ontwikkelingen vind ik het razendmoeilijk om me niet te laten verleiden tot het zetten van stappen in andere richtingen dan onze kernactiviteiten, en heb ik me zelfs al laten verleiden. Focus is zeer belangrijk voor groeiende bedrijven, maar hoe hou je het?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Focus is alles. Vooral voor een starter. Je hebt altijd te weinig tijd en te weinig geld. Focus is extreem lastig, Je kan de focus pas loslaten als je wnst maakt op je core business. Bij ons (en bij de investeerders) is gebrek aan focus bij de ondernemer één van de belangrijkste afbreekpunten in de onderhandelingen (naast te weinig marktpotentie).

 

Hoe? Je hele verhaal terug brengen tot de essentie in 3 regels en dat iedere dag voor jezelf herhalen. Zelf heb ik grote moeite om absolute focus te bewaren ik ben snel afgeleid. Dom dom dom. Gelukkig heb ik maten die me regelmatig helpen mijn focus te bewaren.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik stel mezelf elke week doelen die ik wil behalen. Wie niet?

 

Maar door dit ook per maand, jaar, 3 jaar, 10 jaar en je leven te doen krijg al veel meer een beeld wat je wilt en waar je heen gaat. De lange termijn doelen herzie ik elke maand (laatste vrijdag in de maand). Een lijstje met doelen kun je best aanpassen of wijzigen. De tijd kan een mens veranderen.

 

Het is wel erg moeilijk, maar als je iets in deze aanpak ziet, probeer dan concreet te blijven. Bij je levensdoelen kun je bijvoorbeeld opschrijven dat je gelukkig wilt worden, maar je kunt er weinig mee waarmee de kans toeneemt dat het ook nooit bereikt zal worden. Schrijf dus ook op wat je moet doen om gelukkig te worden.

 

Dit is mijn aanpak om focussed te blijven. Ik ben er redelijk tevreden mee. Oh ja, succes zit hem wel in het blijven bijstellen en controleren van je doelen. Evalueren dus, het liefst op een vast moment per maand of zelfs per week.

Link naar reactie
  • 0

Nog 1 ding, die doelen print ik uit en hang ik op. Aangezien dit best persoonlijk kan zijn of de kans groot is dat er geheimen tussen zitten kun je het ook aan de binnenkant van je locker, kast, lade plakken. Als achtergrond op je pc is ook een idee. Meestal heb je er toch een programma overheen staan. Of een kladblok-popup als je opstart. Sleep een shortcut van het tekstbestand naar je 'opstart-folder' onder windows. Zomaar wat ideetjes. Wie weet help ik er iemand mee. :)

 

Het idee erachter is dat je dus geregeld geconfronteerd word met je doelenstellingen en dus focussed blijft.

Link naar reactie
  • 0

Ik bedoel de focus niet qua levensdoel, maar simpeler, qua bedrijfsactiviteiten. Mijn uiteindelijke levensdoel is zeg maar 'world domination', maar ik kan op via verschillende manieren trachten dat te bereiken.

 

Dus door te focussen op wat je nu doet en daar extreem goed in worden en leads en kansen die te ver buiten je core liggen te negeren, of proberen die andere activiteiten rationeel te benaderen en proberen in te bouwen in je huidige activiteiten. Dat tweede wordt vaak afgeraden, maar dat vergt erg veel discipline...

Link naar reactie
  • 0

Zo bedoelde ik het ook. Het levensdoel was ter illustratie, hoewel het voor mij wel op een lijn ligt. Het verschil is het termijn waarvoor je je doelen stelt. Hoe korter des te concreter.

 

Als jouw doel world domination is is jouw doel voor komende 10 jaar bijvoorbeeld het hebben van een succesvol bedrijf met veel invloed in de politiek.

Komende 3 jaar wil je daarom met een bepaalde productlijn een belangrijke speler op de markt zijn. Komend jaar wil je deze producten ontwikkelen en je koers verfijnen. Komende maand ga je daarom bepalen welk gat in de markt je gaat vullen en daarom ben je deze week bezig met een businessplan.

 

Terug naar jouw vraag:

Ik probeer dus sommige opdrachten, activiteiten en nieuwe ideeen links te laten liggen omdat deze gewoon niet in mijn 'big picture' passen. Het is dus belangrijk te weten wat jouw 'big picture' is en er geregeld mee geconfronteerd te worden of het in ieder geval kunnen raadplegen als je weer een nieuw idee hebt. En als je perse aan iets nieuws wilt beginnen kun je met je doelen ernaast altijd even kijken of er misschien iets gewijzigd kan worden. (Afhankelijk van hoe belangrijk bepaalde doelen zijn, er zijn ook meerdere wegen uiteraard).

Link naar reactie
  • 0

Focus is heel belangrijk en dat weet ik....maar tegelijk vind ik het persoonlijk ook erg lastig om gefocussed te blijven...

 

Als ik personen hierover adviseer klinkt het allemaal erg makkelijk (de beste stuurlui??), maar zelf heb ik er nog wel eens problemen mee. Ik weet dat het voor het bedrijf goed is om te focussen, maar voor mij persoonlijk vind ik het vaak weer uitdagend om nieuwe wegen in te slaan. Ik probeer dat wel zoveel mogelijk te beperken en even rustig tot 10 te tellen, maar toch doe ik het af en toe weer. Hoewel het me redelijk wat tijd kost geeft het me ook voldoening (persoonlijk). Nu maar blijven zorgen dat het bedrijf er geen last van krijgt...

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 181 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.