• 0

Parkeerkosten in rekening gebracht bij opdrachtgever: ook aftrekken van winst?

Dag,

 

Voor mijn opdrachtgever verricht ik werkzaamheden op locatie, waar ik de hele dag verblijf. Hierdoor moet ik elke dag voor mijn auto parkeerkosten betalen. Deze parkeerkosten factureer ik dan weer aan mijn opdrachtgever.

Ik factureer mijn werkzaamheden en parkeerkosten in 1 factuur, maar apart benoemd (dus kopje 'verrichte werkzaamheden' en een kopje 'parkeerkosten'). Zodoende kan ik het voor mijn IB scheiden zodat ik de parkeerkosten van mijn winst kan aftrekken.

Klopt dit? Tevens stuur ik de parkeertickets met mijn factuur naar mijn opdrachtgever, ik heb dus geen originele tickets meer als bewijs, maar ik neem aan dat de vermelding op de factuur deze verantwoordelijkheid doorschuift naar mijn opdrachtgever...

Kan iemand mij dit bevestigen? Alvast bedankt!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

De parkeerkosten worden door je opdrachtgever betaald, maar je wilt het ook nog aftrekken van de winst? Is dat niet beetje dubbelop?

 

Ik weet niet of je verder 19 ct per km vergoedt aan jezelf, maar mijn boekhouder zegt dat de parkeerkosten onder die 19 ct/km vallen. Is het dan niet handiger om een iets hoger uurtarief met je opdrachtgever af te spreken en dan de parkeerkosten niet apart te berekenen?

 

Ik kan het helemaal mis hebben, hoor. Maar er zijn vast meer mensen, die hier iets over kunnen zeggen.

Zelfstandige loonslaaf

Link naar reactie
  • 1

Een vermelding op een factuur verschuift m.i. geen verantwoordelijkheid.

 

Als de opdrachtgever de parkeerkosten wil vergoeden, is een vermelding op de factuur daarvoor voldoende. Hij hoeft de originele parkeerbonnen niet te hebben. Als hij/zij ze heel graag wil, kun je ze natuurlijk afgeven, maar het hoeft dus niet.

 

Dit is niet dubbelop, want als je parkeerkosten betaalt aan de parkeermeter, maar deze ook weer in rekening brengt bij je opdrachtgever, heb je aan de ene kant kosten en aan de andere kant opbrengsten en heb je per saldo weinig verdiend.

 

Als je parkeerbonnen zelf houdt, kun je ze als zakelijke kosten opvoeren, maar alleen als de auto die je parkeert een zakelijke auto is (waarvoor je dus een bijtelling bij de aangifte inkomstenbelasting krijgt). Als het een zogeheten privé-auto is, kun je alléén 19 cent per zakelijke kilometer van de winst aftrekken. Je kilometeradministratie is dan het bewijsstuk voor de aftrekpost, en de parkeerbonnen hebben in dat geval voor jou geen waarde. Als het een privé-auto is, kun je parkeerbonnen dus gerust bij je opdrachtgever afgeven.

 

Vergeet overigens niet dat de parkeerkosten onder hetzelfde btw-tarief vallen als je 'hoofddienst'.

Ik zou het blijven scheiden op je facturen en in je administratie. Niet omdat je daarmee een aftrekpost creëert, want dat doe je niet, maar omdat je daarmee inzicht verkrijgt in wat je met je werkzaamheden hebt verdiend en wat je hebt 'verdiend' door kosten door te berekenen.

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 253 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.