• 0

KVK inschrijven december 2011 of Januari 2012??

Goedendag,

 

Ik heb nog een klein vraagje waar ik het antwoord niet zo snel op kan vinden.

Ik heb alles zo goed als klaar om mijn eigen webshop te starten.

 

Er zijn echter diverse dingen die je pas kunt doen bij een kvk inschrijving (zoals leveranciers binden etc)

Vandaar mijn vraag:

 

Als ik in december 2011 mijn KVK inschrijving doe ben ik dan verplicht om mijn eindjaarsaangifte/btw aangifte voor 2011 te doen?

Of kan dit op "papier" gewoon onder 2012 komen te staan??

 

Mvg en alvast bedankt,

 

Stef

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Even een paar opmerkingen:

 

1. Bij aanmelding bij de kvk vindt automatisch de aanmelding bij de Belastingdienst plaats.

2. Het kan voordelig zijn om de inschrijving per eind 2011 in te laten gaan. Wellicht kun je van de kleine ondernemersregeling voor de omzetbelasting profiteren. Maar dit is afhankelijk van je omzet in 2011 en mogelijke investeringen/inkoop met BTW. Denk je dat je nog wat omzet binnen gaat halen in 2011? Heb je veel geïnvesteerd?

3. Het is wel heel praktisch om per 1-1-2012 te starten. Dan hoef je geen balans/winst- en verlies meer op te stellen over 2011 en dat scheelt weer bij het aangifte doen. Bovendien heb je dan een aangifte BTW minder in te dienen. Je kvk nummer heb je alvast dus daar kun je dan mee vooruit.

 

Een antwoord op je vraag: als je je per eind 2011 inschrijft bij de KVK/Belastingdienst, dan ben je ook verplicht om je kosten/opbrengsten aan te geven in de aangifte over 2011 maar uit praktisch oogpunt wordt het ook wel naar 2012 toegetrokken als het niet veel voorstelt. En je moet dan ook aangifte omzetbelasting doen over het staartje van 2011.

Link naar reactie
  • 0

Is het ook niet zo dat als je je in december 2011 bij de KvK inschrijft, je het totale jaarbedrag over 2011 moet betalen?

 

Het zal niet veel zijn (rond de 40-50 euro), maar wel zonde als je je op 30 december 2011 inschrijft en het totale jaarbedrag moet betalen voor maar 2 dagen inschrijving. Zelf heb ik mij eind december 2006 ingeschreven met ingangsdatum 1 januari 2007. Je kan je niet maanden van te voren inschrijven. Op de website van de KvK staat nuttige informatie, zoals:

Inschrijven kan vanaf 1 week voor de start van uw onderneming tot 1 week erna.

en

Start u een eenmanszaak, vof, cv of maatschap en wilt u direct uw btw-nummer ontvangen? Vul dan het voorbereidingsformulier in van de Belastingdienst.

 

Zie link KvK:

http://www.kvk.nl/over-de-kvk/uw-inschrijving-bij-de-kamer-van-koophandel/inschrijven-bij-de-kamer-van-koophandel/

 

Bij inschrijving in december zal je denk ik ook BTW aangifte en waarschijnlijk ook nog IB aangifte 2011 moeten doen, de eerste BTW aangifte gaat via formulier die de Belastingdienst toe gaat sturen na aanmelding/toekenning BTW nummer.

 

Succes met starten Stef!

Space & Cartoon Safari: webwinkel in bijzonder speelgoed als action figures, collectibles, designer toys.

http://www.spacecartoonsafari.eu

http://www.scstoys.eu

Link naar reactie
  • 0

Even een paar opmerkingen:

 

1. Bij aanmelding bij de kvk vindt automatisch de aanmelding bij de Belastingdienst plaats.

2. Het kan voordelig zijn om de inschrijving per eind 2011 in te laten gaan. Wellicht kun je van de kleine ondernemersregeling voor de omzetbelasting profiteren. Maar dit is afhankelijk van je omzet in 2011 en mogelijke investeringen/inkoop met BTW. Denk je dat je nog wat omzet binnen gaat halen in 2011? Heb je veel geïnvesteerd?

3. Het is wel heel praktisch om per 1-1-2012 te starten. Dan hoef je geen balans/winst- en verlies meer op te stellen over 2011 en dat scheelt weer bij het aangifte doen. Bovendien heb je dan een aangifte BTW minder in te dienen. Je kvk nummer heb je alvast dus daar kun je dan mee vooruit.

 

Een antwoord op je vraag: als je je per eind 2011 inschrijft bij de KVK/Belastingdienst, dan ben je ook verplicht om je kosten/opbrengsten aan te geven in de aangifte over 2011 maar uit praktisch oogpunt wordt het ook wel naar 2012 toegetrokken als het niet veel voorstelt. En je moet dan ook aangifte omzetbelasting doen over het staartje van 2011.

 

Erg goede tips! Ik zou zeggen dat je inderdaad mooi kunt profiteren van de KOR. Stel dat je € 2000 incl BTW.- kunt omzetten in een maand mag je toch weer de omzetbelasting (ruim EUR 300!) in eigen zak duwen. Hou inderdaad wel rekening met de inschrijfkosten en extra administratieve lasten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 198 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.