• 0

Competenties voor internationale handel

Als regelmatige gebruiker en verwijzer naar Higherlevel heb ik mij toch maar eens geregistreerd.

 

Vanuit het World Trade Center in Almere helpen wij o.a. het onderwijs bij internationalisering. Vaak is hierbij de discussie wat iemand nou moet kennen, kunnen en welke houding/instelling hij of zij moet bezitten om succesvol te zijn in het internationaal zakendoen, zowel op MBO als op HBO niveau. De insteek is niet zozeer gericht op de grote corporates maar meer het starten van een eigen "internationale" onderneming of het werkzaam zijn in het MKB.

 

Mijn interesse gaat dus uit naar jullie mening op dit gebied. Hoe belangrijk is cultuur en talenkennis nou echt? Is het beter om goed Duits te leren dan Chinees. Eenzelfde geldt natuurlijk voor ondernemers zelf. Welke competenties moet je nou bezitten om succesvol te zijn?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als het doel is succesvol te zijn kom je meestal bedrogen uit. Als je echter het doel hebt om iets wat jij weet of kunt ook aan anderen beschikbaar te stellen en dat uiteraard tegen een passende vergoeding is het begin van succes gelegd. Blijf daarbij altijd jezelf en laat je niet opfokken door hoe het "hoort". In het hele proces je eigen tevredenheid bewaren en zoveel mogelijk genieten van de mensen die je gelukkig hebt gemaakt met jouw dienst of product. Een betere "betaling" en dus succes is er niet. Wat er verder op je pad komt, laat het je gebeuren. Wat de buitenwereld succes noemt is niet nastrevenswaardig.

Wat talen betreft: spreek altijd de taal van je hart. Eventueel ondersteunt door een paar keywoorden in de taal van het land waar je bent.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij moet je ontspannen en aardig zijn voor internationale handel.

 

Ik importeer uit Arabische landen en kom heel veel taalproblemen en cultuurverschillen tegen. Ik merk dat ik minder succesvol ben als ik die ene Franse of Arabische volzin wil gebruiken, of als ik me uitstekend aan de Arabische cultuur wil aanpassen door een heel etiquetteboekje uit mijn hoofd te kennen. Dat maakt me alleen maar zenuwachtig en het komt gemaakt over.

 

Als ik met een grapje hier en een misverstand daar -lachend- met handen en voeten zaken doe, word ik wel begrepen en sluit ik de gunstigste deals.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 195 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.