• 0

holding van partner dreigt failliet te gaan, wat zijn de geveolgen voor de werk-

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hallo Ketsubusu,

 

Imho:

[*]van iedere afzonderlijke entiteit zullen eventuele schulden door de curator worden opgeeist

[*]eventuele vorderingen mogen verrekend worden

[*]als er fiscale eenheid OB of LB is zal deze moeten worden toegewezen

[*]de overgebleven holdings kunnen de aandelen kopen van de failliet

Geen vorderingen over en weer tussen de holdings is natuurlijk de meest gezonde situatie.

 

(dit is trouwens allemaal wel heel algemeen en neutraal)

 

Meestal zal men zien dat de bv's redelijk in elkaar verweven zijn. Het is dus zaak dat alles boekhoudtechnisch strikt gescheiden en duidelijk dient te zijn om zo min mogelijk problemen te krijgen met de curator.

 

Eén van de juristen op HL zal me indien nodig corrigeren en het een en ander nog wel verduidelijken.

 

groet,

 

pewede

 

 

Link naar reactie
  • 0

Dag

 

Consequentie voor de gezamenlijke BV kan zijn dat de curator de aandelen die de faillerende holding daarin bezit wil verkopen. Gelukkig kennen de statuten van die BV de verplichting dat de aandelen in de gezamenlijke BV eerst aan de andere aandeelhouders aangeboden moeten worden. Dat betekent dus een 'knokpartij' met de curator over de waarde van de aandelen. Het kan dus zeker een probleem worden voor jullie als er niet voldoende liquide middelen zijn om de koopsom te betalen aan de curator.

 

Als er tussen de faillerende Holding en de gezamenlijke BV nog schuldverhoudingen bestaan, dan kan de curator betaling afdwingen indien de Holding een vordering heeft op de gezamenlijke BV. Heeft de gezamenlijke BV echter een vordering op de faillerende Holding BV wees dan wel zo alert om die vordering tijdig en onderbouwd in te dienen bij de curator.

 

Tip 1: ga bovenal geen transacties aan tussen de faillerende Holding BV en de gezamenlijke BV waarbij de gezamenlijke BV bevoordeeld wordt. Indien in het zicht van faillissement transacties gepleegd worden door de aanstaande failliet waarbij de gezamenlijke BV (of de andere Holdings) bevoordeeld worden, zal dit kunnen leiden tot vernietiging van die transacties (bekend onder de term actio pauliana).

 

Tip 2: indien jullie met 66,67% van de stemmen de managementovereenkomst kunnen opzeggen met de faillerende Holding BV doe dit dan per direct en trek zijn bevoegdheden als bestuurder meteen in. Kan dit niet volgens de statuten, kijk dan of de aandeelhoudersovereenkomst die optie biedt.

 

Tip 3: schakel nu al een jurist/advocaat in om de mogelijke scenario's vast in kaart te brengen. Als je daar te lang mee wacht dan sta je straks met je rug tegen de muur in de onderhandelingen met de curator.

 

Succes!

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

toch nieuwsgierig:

 

Hoe heeft het zo ver kunnen komen dat juist de Holding BV failliet gaat? Verrichtte de DGA nog andere activiteiten in die BV? Betaalde hij stelselmatig de BTW, VPB en LB niet? Nam hij te veel geld op uit zijn BV (verkapte winstuitdeling)?

 

Je komt dit namelijk niet veel tegen. Meestal is de werk BV de BV in de problemen en niet een van meerdere holdings.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Pewede,

 

Bedankt voor je reactie.

 

De verschillende holdings en de werk-bv zijn onderling niet verdweven en er bestaan geen vorderingen tussen de holdins onderling. Allen hebben een gescheiden boekhouding. De enige relatie is dat ze alle drie (de holdings) voor 33% aandeelhouder zijn. Situatie is dat de partner van de holding in problemen 1,5 jaar geleden zijn eigen weg is gegaan. Voorheen waren we alle drie ook werkzaam in als directie van de werk bv. Nu Alleen ik zelf en de andere partner nog maar. Wij hebben een management fee relatie met de werk-bv. De partner-in-trouble factureert geen manegment fee meer aan de werk-bv en is er niet meer actief.

 

Mijn grootste zorg is dat de enige waarde in zijn holding de 33% aandelen in onze werk-bv is. Ik zou niet willen dat de werk-bv en de overige holdings vorderingen krijgen omdat hij er financieel zelf een potje van heeft gemaakt.

 

(zoals je merkt, ik ben een leek op dit terrein ;-))

 

grtz, K

Link naar reactie
  • 0

Mijn grootste zorg is dat de enige waarde in zijn holding de 33% aandelen in onze werk-bv is. Ik zou niet willen dat de werk-bv en de overige holdings vorderingen krijgen omdat hij er financieel zelf een potje van heeft gemaakt.

 

 

Lees nog even terug. Dat risico bestaat inderdaad. Waarom is hij dan nog steeds aandeelhouder als hij niets meer doet?

Hebben jullie ooit overwogen om zijn aandelen te kopen?

 

Dat laatste zal nu erg lastig worden, zie mijn opmerkingen inzake actio pauliana hiervoor.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Hi Joost,

 

Thanks. Helder, goede tips. Ga ik met m'n andere partner mee aan de slag.

 

De werk-bv heeft geen schulden naar de failerende holding. De vordering die we nog hebben is 30% van het startkapitaal (18k) die ooit is teruggestort. Wat je aangeeft over het potje knokken met de curator, daar was ik al bang voor. HEt zijn wat dat betreft niet de tijden om nu een hap uit het werkkapitaal te nemen en onze cash flow onder druk te zetten.

 

Terug kijkend hadden we idd eerder moeten besluiten om obv de aandeelhouders overeenkomst de aandelen te kopen en afscheid te nemen. Kan de tijd helaas niet terugdraaien. Nu zaak om de juiste dingen in de huidige situatie te doen.

 

En inderdaad: aparte situatie. Hoe het zo heeft kunnen komen, geen idee. Hij geeft daar weinig inzicht in. Ik krijg de indruk dat hij simpelweg zijn huishoudboekje niet in de gaten heeft gehouden.

 

Hartelijk dank voor jullie reacties. Het zet me scherp en maakt me idd duidelijk dat we snel moeten handelen. Dank!

 

Grtz, K

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Ketsubusu,

HEt zijn wat dat betreft niet de tijden om nu een hap uit het werkkapitaal te nemen en onze cash flow onder druk te zetten.

Over het algemeen bestaat de mogelijkheid om te onderhandelen met de curator over de som of een voorstel te doen in termijnen. Dus een directe aanslag op de liquiditeit van de WM hoef je je niet zo zeer zorgen over te maken als het "alleen maar" om 6k gaat.

 

groet,

 

pewede

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 119 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.