• 0

financieël slim software aanschaffen?

Hallo,

 

Wij zijn een onderneming aan het opzetten en richten ons op de software markt -> we schrijven applicaties op maat en richten ons vooral op het MKB.

 

Alle software die wij gebruiken kopen we allemaal legaal onder licentie, immers bij controle zijn de gevolgen niet te overzien als je met niet betaalde software zit te werken. Maar toch ben je als ondernemer financieël zo slim en bewust mogelijk bezig.

 

Het klinkt misschien raar dat een groep mensen die software gaat ontwikkelen het zo moeilijk vindt om software aan te schaffen, maar dit heeft meer met het aanbod te maken en het feit dat er zoveel mogelijkheden zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet.

 

Wij proberen dus ook zo goedkoop mogelijk uit te komen. De Open source-community biedt een aantal leuke mogelijkheden zoals open office en linux bijvoorbeeld.

Maar we ontwikkelen dus ook programma's die op een sql-server moeten gaan draaien en het is ons nou niet duidelijk of wij als bedrijf in spe gebruik mogen maken van de gratis sql server distributie MSDE (Microsoft SQL Desktop Engine) ipv. een hele dure servereditie van MS SQL Server.

Kan iemand ons op weg helpen? hoe wij antwoord op dit soort vragen kunnen krijgen? Misschien hier wel? Dus de eigenlijke vraag is hoe je zo slim mogelijk software aanschaft (en in ons geval om daar weer mee te ontwikkelen).

Whitecom, creating solutions.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0
Maar we ontwikkelen dus ook programma's die op een sql-server moeten gaan draaien en het is ons nou niet duidelijk of wij als bedrijf in spe gebruik mogen maken van de gratis sql server distributie MSDE (Microsoft SQL Desktop Engine) ipv. een hele dure servereditie van MS SQL Server. Kan iemand ons op weg helpen? hoe wij antwoord op dit soort vragen kunnen krijgen? Misschien hier wel? Dus de eigenlijke vraag is hoe je zo slim mogelijk software aanschaft (en in ons geval om daar weer mee te ontwikkelen).

 

heb je de website over MSDE al goed nagelezen of microsoft zelf al een belletje gegeven? dat lijken mij de beste bronnen om antwoord te krijgen op je vraag.

 

een persoonlijke mening heb ik wel. ms is een commercieel bedrijf. uiteindelijke zal je toch aanvullende software nodig hebben om te kunnen doorontwikkelen, vanwege bijvoorbeeld database grootte, aantal gebruikers of iets dergelijks. wil je je aanschafkosten voor software zo laag mogelijk houden, blijf dan in de open-source omgeving zoeken, bijvoorbeeld op http://www.ossl.nl.

Link naar reactie
  • 0

Kijk soms zijn we natuurlijk verplicht tot het gebruik van commericieële producten. We zijn nu met een project bezig en onze klant wilt ms sql omdat dat makkelijk in haar bestaande IT-systeem is te integreren.

 

Maar kunnen wij van zo'n klant dan ook vragen dat ze onze aanschafkosten voor bijvoorbeeld ms sql vergoeden? Of vraag je dat niet maar calculeer je dat automatisch bij de prijs in?

 

Bedankt

 

 

Whitecom, creating solutions.

Link naar reactie
  • 0
Maar kunnen wij van zo'n klant dan ook vragen dat ze onze aanschafkosten voor bijvoorbeeld ms sql vergoeden? Of vraag je dat niet maar calculeer je dat automatisch bij de prijs in?

 

overheadkosten moeten wel op enige manier terugkomen in je tarieven. is het eenmalig gebruik voor jullie? zo ja, dan zou ik alle kosten volledig doorberekenen. verwacht je meer opdrachten te doen voor deze klant? zo ja, smeer dan de aanschafkosten uit over de verwachte opdrachten (of maak daar nu al een afspraak over, een soort raamcontract). verwacht je dat een te hoge prijs ze afschrikt? zo ja, bedenk dan of je andere omzet kunt genereren met deze software (andere klanten?) en hoeveel deze opdracht je waard is (uiteindelijk moet je er geld aan verdienen).

Link naar reactie
  • 0
is het eenmalig gebruik voor jullie? zo ja, dan zou ik alle kosten volledig doorberekenen. verwacht je meer opdrachten te doen voor deze klant?

 

Dan is het wel netjes als je ook de licentie (en de doos) aan je klant overdraagd. Houd je de software, dan zou ik (een deel van) de prijs gewoon doorberekenen in de kostprijs van je uren.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Pas op met het aanschaffen van relatief dure pakketten als MS SQL. Je bedrijf heeft ineens een heleboel kennis nodig, ook op het gebied van veiligheid en toegankelijkheid. Ik heb niet zoveel ervaring met MS SQL, maar heb wel ongeveer alle beschikbare documentatie gelezen.

Ik heb jarenlang software geschreven, in een afzonderlijk netwerk, in sql praten met MS Access databases (via ODBC). De vertaling naar de klant was eigenlijk alleen maar de domeinnaam. Er waren daar meerdere databases actief. Je zult ergens een keuze moeten maken, voor je het weet (gezien de gebrekkige kennis, vooral bij grotere bedrijven) ben je actief bezig met de user rechten, en dus een stuk netwerkbeheer.

De bedrijven die goed bezig zijn, hebben een applicatiebeheerder in dienst die alles over SQL weet (of moet weten).

Dus: je hebt genoeg personeel in dienst, we doen dat er ook nog bij, anders werkt je programma immer ook niet, of: wij programmeren in sql (standaard, is ook voor MS SQL), en de SQL instellingen moeten door het bedrijf worden gedaan. Bij echte problemen moet je toch een MS/SQL guru aantrekken.

Bovendien stappen de bedrijven erg makkelijk over van MS SQL naar Progress als de juiste vertegenwoordiger langskomt. Voor je programma verandert er echt niet veel.

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp zit het ongeveer zo: Jullie moeten iets ontwikkelen voor een klant die al MSSQL gebruikt of per-se wil gaan gebruiken.

 

MSDE is eigenlijk gemaakt voor precies dit doel: Het ontwikkelen van software die later, eventueel door een derde, gebruikt wordt op het betaalde product. Je mag het dus gewoon gebruiken voor dit doel, maar je klant zal uiteindelijk zelf voor zn MSSQL licenties moeten zorgen.

 

Maar het heeft ook zn nadelen: Je beschikt niet over alle administratieve functies van MSSQL, en je bent (dacht ik) beperkt in het aantal simultane gebruikers. Het eerste bemoeilijkt het ontwikkelen omdat je misschien niet alles kunt doen zoals je zelf wilt, en het laatste bemoeilijkt dingen als stress-tests.

 

Link naar reactie
  • 0

Kijk anders ook eens op Mysql.com

 

Ik neem aan dat je dat wel kent, aangezien dat de meest gebruikte mysql deamon voor webhosting servers is.

 

Het is een erg makkelijk te gebruiken open source database deamon. Wil je echte superperformance en betrouwbaarheid, dan kom je toch wel uit op een duur betaald product. Echter, als je mysql goed weet te gebruiken kan je ook heel goed laten werken. En het blijft zich ontwikkelen (zonder dat je ervoor betaalt).

Link naar reactie
  • 0

Kijk eens naar Postgresql. Dat is ook een heel volwassen en robuuste database die al jaren ontwikkeld wordt en helemaal open is.

Zal misschien voor de kleinere opdrachten, waar aanschafprijs een hekelpunt is, een goed alternatief zijn.

 

Meeste database beheerders ervaren postgres wel als "vreemd"

 

 

 

The future is open !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 199 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.