• 0

inbreng assurantieportefuille

De afgelopen 10 jaar heb ik een eigen assurantiekantoor gehad.

Per 01-07-2011 ben ik in loondienst gaan werken en heb mijn portefeuille ingebracht bij mijn nieuwe werkgever.

Formeel ben en blijf ik eigenaar van deze portefeuille. (doorloop provisie € 40.000,--)

Mijn werkgever ontvangt de inkomsten uit de portefeuille en ik ontvang een salaris.

 

Nu wil ik mijn bedrijf per 31-12-2011 uitschrijven bij de KvK, waardoor ook de belasting afgewikkeld dient te worden..

Het is mij echter niet duidelijk of er een fiscale afwikkeling van de portefeuille dient plaats te vinden.

De inkomsten uit de portefeuille ontvang ik niet, maar het eigendom behoud ik wel.

 

In kan mij voorstellen dat als ik de portefeuille in de toekomst verkoop, dat ik dan over de opbrengst dien af te rekenen.

 

Kan iemand mij hier iets zinnigs over vertellen?

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

3 antwoorden op deze vraag

  • 0
Per 01-07-2011 ben ik in loondienst gaan werken en heb mijn portefeuille ingebracht (1) bij mijn nieuwe werkgever.

Formeel ben en blijf ik eigenaar (2) van deze portefeuille

 

Hag63, normaal gesproken wordt de waarde van een portefeuille berekend (bijv. 1,5 of 2 maal DP), dit bedrag (waarde van de portefeuille) wordt dan verkocht en er moet een overvoer komen. Een overvoer is noodzakelijk inzake de zorgplicht die de eigenaar van de portefeuille heeft naar haar klanten.

Als er overeenstemming is over het bedrag dan wordt dat beschreven (evt. bij notaris) en kun je je onderneming (welke rechtsvorm is dit overigens?) afwikkelen. Het overeengekomen bedrag heeft jou onderneming dan tegoed van je nieuwe werkgever en dit komt op je balans naar voren.

 

Zoals ik het lees concludeer ik eigenlijk

[*]dat jij de eigenaar van de portefeuille bent (dat er dus geen overvoer heeft plaats gevonden, waardoor de zorgplicht nog bij jou ligt en je inschrijving AFM, KiFid en dergelijke overeind moet houden)

[*]De maatschappijen betalen DP voor jouw portefeuille op de bankrekening van je werkgever.

[*]Hierdoor krijgt jou onderneming een vordering (van de gehele DP) op je werkgever.

 

Om tot een afwikkeling van je onderneming over te gaan is het dus belangrijk om eerst te weten wat er daadwerkelijk geregeld en beschreven staat inzake de portefeuille met haar klanten.

 

Even een opmerking:

Dat je voor de constructie hebt gekozen om bij een werkgever in dienst te gaan zal imo te maken hebben met de verzwaring van de eisen, PE en dergelijke. Waarom hebben jullie voor deze vorm gekozen in plaats van dat je ergens als aangesloten instelling kon fungeren? Dit door de DP van 40k

 

groet,

 

pewede

Link naar reactie
  • 0

 

Per 01-07-2011 ben ik in loondienst gaan werken en heb mijn portefeuille ingebracht bij mijn nieuwe werkgever.

 

Mijn werkgever ontvangt de inkomsten uit de portefeuille en ik ontvang een salaris.

 

Nu wil ik mijn bedrijf per 31-12-2011 uitschrijven bij de KvK, waardoor ook de belasting afgewikkeld dient te worden..

 

Hallo hag63

 

De inkomsten uit de portefeuille gaan naar jouw werkgever. Krijg jij dan wel een navenant salaris of houdt je werkgever er zelf ook nog iets aan over?

 

Het is een grijs gebied, maar ik zou er sowieso rekening mee houden dat van staking al sprake is. Dat betekent dat de fiscus op zijn minst een bedrag aan goodwill zal belasten bij jou in box 1 als winst uit onderneming. Een tot twee maal de doorloop is een gebruikelijke goodwill in jouw markt. Dat impliceert een stakingswinst van tussen 40 en 80K waarover inkomstenbelasting betaald moet worden.

 

Heb je van je werkgever geen koopsom ontvangen?

 

Dat je formeel nog eigenaar bent van de portefeuille zal de fiscus niet relevant vinden. Je ontvangt geen inkomsten meer uit de portefeuille en je gedraagt je niet meer als ondernemer, zodat de fiscus waarschijnlijk van staking zal uitgaan.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties!

 

Ter aanvulling:

 

Het betreft een eenmanszaak en ik heb geen koopsom van mijn werkgever ontvangen!

In mijn arbeidscontract staat dat mijn portefeuille mijn eigendom blijft.

De polissen zijn wel overgedragen op het agentschap van mijn werkgever.

 

Ik begreep dat er wat betreft het moment van afrekenen verschil is tussen een economische en juridische overdracht!

 

De overstap naar loondienst heeft inderdaad met de gewijzigde wet- en regelgeving te maken.

Ik ben wel in het bezit van alle diploma's en vergunningen.

 

Wellicht dat jullie n.a.v. het bovenstaande nog op- of aanmerkingen hebben.

 

John

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 164 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.