• 0

Afschrijving Auto gekocht in December 2011 op de zaak

Beste,

 

wat us het percentage dat ik kan afschrijven van de auto dit belastingjaar? In principe zou dat de 18% (90/5) moeten zijn klopt dit of moet ik het anders aanleggen n.l. het te verwachten af te schrijven bedrag door de waardevermindering die optreedt als gevolg van de jaar wisseling?

 

Dank alvast voor info!

 

Rob Cordes

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als de restwaarde van de auto 10% is, dan schrijf je per jaar inderdaad 18% af over de aankoopprijs. Omdat jij in december 2011 een auto aanschaft dien je de afschrijving over 2011 uiteraard wel naar rato te berekenen. Met marktwaarde kan je niets. Waardevermindering als gevolg van de jaarwisseling is dus niet van invloed op de afschrijving.

 

 

Link naar reactie
  • 0

De standaard afschrijvingsregel is 20% per jaar van het verschil tussen de aankoopwaarde en de (gecalculeerde) restwaarde. Je schrijft een auto in 5 jaar tijd af tot de restwaarde.

 

Heb je de auto pas in december aangekocht dan schrijf je dit jaar alleen over de maand december af, dus 1/12e van het jaarlijks af te schrijven bedrag.

 

 

edit: FRM was me voor

maak eens een buiteling:

www.saltoadvies.nl

Link naar reactie
  • 0

 

dank voor de tip! Nog een vraag, stel ik koop de auto voor 27.800 incl btw. dan volgt volgens mij dan het volgende rekensommetje:

 

Zaak:

 

Kosten:

1600 euro wegenbelasting

2000 euro onderhoud /1,19 (aftrek voorbelasting) = 1680 euro

1200 euro verzekering

afschrijving: 350 euro (December 2011) + 4135 euro

Diesel: 50000/15*1,35 = 4500 / 1.19( aftrek voorbelasting) euro = 3781 euro

 

Totale kosten bruto: 12764

Vooraftrek BTW aanschaf: 27800/1.19 =4438 euro.

 

Netto: 6118 euro afgerond (tot december 2012)

 

Voordeel BTW verrekend: totaal out of pocket: 1680 euro

 

Prive (0,19 ct / km)

 

Afschrijving jaar 1: 350 (december 2011) + 3000 Jaar 2012

Brandstof: 3781 euro voor 50k km (btw zakelijk km is aftrekbaar van voorbelasting)

verzekering: 1200

Wegenbelasting: 1600

Onderhoud: 2000 * 0,90 (prive km = +/- 5000 km) = 1800/1.19 = 1512

 

totaal: 350+4135+3781+1200+1600+1512 =11443 + te betalen btw over aanschafprijs 4438 euro: totaal: 15881 euro. (1e Jaar t/m december 2012)

 

Belasting voordeel: 0,19*50000= 4920

Totaal: 10961 euro netto (na aftrek voordeel belasting terug km vergoeding en verrekening btw)

 

Klopt dit verhaal zo?

 

Link naar reactie
  • 0

ik geloof dat ik de bijtelling in de inkomstenbelasting (25% cataloguswaarde tenzij het een oude of een zuinige auto is) mis in het bovenste rijtje, en de bijtelling in de btw (2,7% catalogusprijs).

 

Verder duizelde het me een beetje met al die getallen... ;-)

Op 20 juli 2016 ontvingen wij het trieste bericht dat Marcel is overleden.

Marcel was een meer dan gewaardeerd deelnemer aan ons forum ! We zullen hem missen!

Link naar reactie
  • 0

De standaard afschrijvingsregel is 20% per jaar van het verschil tussen de aankoopwaarde en de (gecalculeerde) restwaarde. Je schrijft een auto in 5 jaar tijd af tot de restwaarde.

Iets genuanceerder: Afschrijving wordt (bij lineaire afschrijving) bepaald door (aanschaffingskosten -/- restwaarde) / verwachte levensduur (naar tijdsgelang indien niet het hele jaar in gebruik), met als fiscaal maximum 20% van de aanschaffingskosten (zonder rekening te houden met restwaarde). Je kunt dus ook in minder dan 5 jaar afschrijven, afhankelijk van de restwaarde.

 

Daarnaast kan op een in 2011 aangeschafte, zeer zuinige personenauto willekeurig worden afgeschreven tot maximaal 50% per jaar (maar niet meer dan daadwerkelijk betaald).

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 239 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.