• 0

Journaalpost kilometervergoeding

Hey allemaal,

 

Auto is privé-vermogen. Stel ik kom via berekening uit op € 1.000,-. Kan ik dan gewoon deze boeking maken:

 

4... Kilometervergoeding 1.000,-

Aan 0... Prive opname 1.000,-

 

Maar dit lijkt dan alsof het eigen vermogen stijgt (omdat prive opname daalt) terwijl je kosten maakt, is dat niet raar?

 

Bij voorbaat bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Per saldo blijft het eigen vermogen gelijk, want je resultaat lopend boekjaar neemt af met het bedrag van de geboekte kilometervergoeding. Pas wanneer je de vergoeding daadwerkelijk opneemt neemt het vermogen af.

 

Het is trouwens geen prive opname, maar een prive storting. (je hebt de kilometers zelf voorgeschoten)

 

Groet,

Alex

Link naar reactie
  • 0

Auto is privé-vermogen. Stel ik kom via berekening uit op € 1.000,-. Kan ik dan gewoon deze boeking maken:

 

4... Kilometervergoeding 1.000,-

Aan 0... Prive opname 1.000,-

 

 

Nee, dit mag niet. Ale je auto privé vermogen is (en ik ga er dan maar vanuit dat je IB-ondernemer bent) mag je niet kijken naar de daadwerkelijke kosten die je privé gemaakt hebt. Dat is leuk voor je eigen beeld, maar de wet geeft daar geen ruimte toe. Artikel 3.17 lid 1 sub b Wet IB 2001 stelt namelijk dat je als ondernemer € 0,19/km mag aftrekken van je winst voor het gebruik an een tot het privé vermogen behorend (of privé gehuurd) vervoermiddel.

Stel je komt met dit bedrag uit op een aftrekpost van € 1.500,00 (aantal kilometers x € 0,19), maar je daadwerkelijke kosten bedragen € 1.000,00 heb je dus een voordeel van € 500,00. Mocht je in je daadwerkelijke kosten uitkomen op € 2.000,00 dan heb je pech, want het kan nooit meer worden dan de eerder forfaitair bepaalde € 1.500,00.

 

Invloed op het EV is er inderdaad niet. Je stort namelijk vanuit een privé autokosten (jij rijdt immers met een privé auto voor je zaak die je niet kunt declareren) die je meteen mag aftrekken als vervoerskosten. Het EV neemt dus niet toe. De boeking zou er via het memoriaal als volgt uit kunnen zien:

 

[*] aan inbreng/storting vanuit privé: aantal zakelijke kilometers x € 0,19

[*] vervoerskosten: aantal zakelijke kilometers x € 0,19

 

Even voor het beeld: als je besluit om dit bedrag daadwerkelijk uit te keren is het niet meer dan een onttrekking, de daarop volgende boeking is dus:

 

[*] aan bank: bedrag vervoerskosten

[*] onttrekking/privé: bedrag vervoerskosten

 

Dit drukt dus daadwerkelijk op je eigen vermogen, maar niet op je winst. Bedragen die je onttrekt zijn gewoon belast als winst. Haal die twee dingen niet door elkaar heen ;)

 

Succes!

Financieel en fiscaal adviseur, ook op het vlak van werkgeverszaken en uitzendvraagstukken.

Deskundig en betrokken - cijfers moeten kloppen maar het draait altijd om de mens die de onderneming maakt.

 

http://www.dennisvandijk.com | info@dennisvandijk.com

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat we hetzelfde zeggen, maar dan sneller en korter:

 

De boekingen zijn al gegeven: -Vervoerskosten aan Privé (storting)-

We nemen dus aan dat de €1000 (als voorbeeld) uit de 19ct /km komt.

 

Misschien is deze conclusie duidelijker:

Als je de vergoeding niet per Bank of Kas opneemt verandert het EV € 0,0

Neem je het wel op dan verandert het EV met - € 1000,- vanuit de 2e boeking: -Privé (opname) aan Bank-

De fiscale winst verandert met - €1000,- komt uit deze vervoerskosten die het bedrijf maakt.

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.