• 0

Ondernemen in Frankrijk

Dag allemaal,

 

Na vijf jaar gewerkt te hebben als freelancer in de IT heb ik besloten iets nieuws te doen. Erg spannend allemaal, maar ook heel erg leuk! Veel zaken hebben mijn partner en ik al goed uitgewerkt, maar ik heb toch nog een paar vragen die ik - voor de zekerheid - aan jullie voor wil leggen.

 

We hebben met een aantal Franse bedrijven de afspraak dat wij voor hun een aantal producten gaan verkopen in onze webshop. Deze webshop zal zich richten op Franse particulieren. Het gaat hier alleen om digitale producten (e-book, die richting).

 

Een punt van discussie is alleen nog, in wat voor rechtsvorm gaan wij opereren. Wij neigen op dit moment het meest naar een Nederlandse VOF. Ons kantoor is gevestigd in Nederland, mijn partner en ik wonen beide in Nederland, en onze kennis wat betreft belastingen en administratie in Nederland is een stuk beter dan de Franse.

 

Fiscaal gezien is een VOF op dit moment het meest aantrekkelijk, maar op termijn zou de overschakeling naar een BV wenselijk zijn (met het oog op winst en aansprakelijkheid). Wij zullen in eerste instantie gewoon Nederlandse btw in rekening brengen bij de Franse consument, waarna we vanaf 100K (drempelbedrag afstandsverkopen) met een Frans btw nummer Franse btw in rekening zullen brengen en afdragen in Frankrijk.

 

Is dit een constructie die aan te raden valt? Ik hoor graag jullie op- of aanmerkingen.

 

Alvast bedankt!

 

Groeten,

 

John

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Simon,

 

Je ziet in Frankrijk dat veel winkels cheques niet meer accepteren. Maar administratief willen wij ook zo min mogelijk om handen hebben. Fransen hebben (bijna) allemaal wel een creditcard, op dezelfde manier als wij een normale bankpas hebben. Onze winkel accepteert dus vooralsnog alleen creditcard en Paypal.

 

Na betaling ontvangt men direct het digitale product via email. Daarnaast is het via hun gebruikersprofiel te downloaden.

 

Gelijk oversteken dus :-)

 

Groeten,

 

John

Link naar reactie
  • 0

Beste Simon,

 

Je ziet in Frankrijk dat veel winkels cheques niet meer accepteren. Maar administratief willen wij ook zo min mogelijk om handen hebben. Fransen hebben (bijna) allemaal wel een creditcard, op dezelfde manier als wij een normale bankpas hebben. Onze winkel accepteert dus vooralsnog alleen creditcard en Paypal.

 

Ongeveer de helft van de Fransen heeft een creditcard, zie hier

Maar wellicht ligt het percentage voor jullie doelgroep op 100!

Link naar reactie
  • 0

Even ter toelichting: ik heb enige tijd wat artikelen via Ebay Frankrijk verkocht. Bij de betalingsmogelijkheden stonden geen cheques genoemd.

Toch kreeg ik na de veiling regelmatig de vraag waar de cheque heen gestuurd moest worden. Uiteindelijk heb ik toch maar cheques geaccepteerd. De koper kon deze sturen naar een bevriende Franse Ebayer, die het geld daarna naar mij overmaakte.

 

Nog wat data uit 2006 die ik op internet vond:

Number of French internet users: 26.21 million

French broadband access: 14.72 per 100 people

Credit card penetration in France: 33%

French e-commerce spend (2005): US $ 8.09 billion

Number of French who have bought online (2004): 10.6 million

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Simon,

 

Bedankt voor je reacties. Mijn reactie heeft even op zich moeten wachten met de feestdagen.

 

Onze doelgroep heeft over het algemeen een creditcard, alleen om volledige dekking te krijgen zullen we een normale bankoverschrijving nog overwegen.

 

Bedankt voor je bronnen!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.